Hösilage och ensilage

K

Kvarnen

Jag fodrar med hösilge och det funkar väldigt bra med mina hästar.
Jag har två olika uppgifter ang. det vita som finns ibland på ytan av balarna när man tagit av plasten. Den ena påstår att det är "mjölksyra" som bildas och är inte farligt. Den andra påstår att det mögel men man kan använda balen bara plocka bort det som är på ytan.
I min bok om det är mögel skall hela balen kasseras för mögelsporerna har redan spritt sig. Man kan inte se dom med blotta ögat.

Är det någon som VET inte tror...
Tack!
 
Mögel brukar damma när man knäpper/slår på det. Då brukar jag ta bort några lager runt om och lukta på det som blir kvar, mögel luktar väldigt unket.

Vissa använder konserveringsmedel i sina balar det kan synas i vita fläckar, dessa luktar väldgt starkt, som sprit eller hur man ska förklara, dessa är inget farlig fast jag brukar slänga just den fläcken där det är mycket koncentrerar på ett ställe.

Mjölksyra har jag aldrig stött på fast det jag tror är konserveringsmedel kasnke är mjölksyra :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 097
Senast: Blyger
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: Cilva
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 529
Senast: åke
·
Foder & Strö Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda...
2
Svar
32
· Visningar
3 036
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp