Hösilage dagtid och halm på natten?

J

javill

Har en fundering på grovfoder till hästarna. Jag har haft mina pållar på fri tillgång. Två av dem äter dock för mycket.

Nu funderar jag på om man kan låta dem gå över i egen lösdrift nattetid där de inte har fri tillgång till hösilage men, däremot halm? Det skulle då röra sig om ca 10 timmar per dygn. Jag kan lägga in varsin hög med hösilage när de går över till sig på kvällen fast det kanske varit bättre utan?. Vad tror ni om det? Är det för lång tid att vara utan hösilage?
 
Låter som en bra idé att kombinera hösilage med halm, men jag förstod inte riktigt ändå :confused: Hur tänkte du fördela hösilaget?
 
Jag tror att det finns risk för att de äter mer silage på dagen om det blir restriktioner i tillgången på natten. :crazy:

Och om man vill fodra med mycket halm så är det extra viktigt med proteintillskott, om inte silaget är väldigt proteinrikt.

mvh Jessica
 
Har ju hästar som kommer att ha fri tillgång på hösilage dygnet runt. Tanken är att de här två ska få gå med dem på dagarna och äta hösilage då men, sedan bara få halm på natten.
 
Jo, det är ju risken förstås. :( Om jag räknar ut vad de äter på ett dygn så skulle de rent proteinmässigt klara sig på att äta hälften så mycket hösilage. Inga toppvärden men, helt ok. Kanske blir bättre om de får lite hösilage när de "går och lägger" sig också. :confused:
 
Analysen per kg foder, (TS ligger på 50,2% så det är ganska blött)

Råprotein 44 g/kg foder
smrp 26g/kg foder
Omsättningsbar energi 4,7 MJ/kg foder
Kalcium 2,2 g/kg foder
Fosfor 1,1 g/kg foder
Kalium 10,3 g/kg foder
Magnesium 0,6 g/kg foder

Det är samma foder som jag hade i vintras. Jag har beställt det som bonden fått "över" och det bör räcka genom nästan hela kommande vinter också. Kvoten hamnar på 5,5 om jag tänker rätt.
 
Om du ger det här silaget tillsammans med halm så sjunker kvoten ganska mycket. Får hästarna gräs också?

10 kg silage och 2 kg halm ger en kvot på ca 4,5. För att få upp kvoten till 6 så behöver du ge ex 300 gr soja, om de inte äter gräs då vill säga.

mvh Jessica
 
Jo, så länge det finns gräs så äter de det. Jag brukar inte gå över helt på fri tillgång på hösilage förrän i oktober/november beroende på betestillgången.

Tänkte att det nog är bäst att berätta vad det är för hästar också och vad de ätit hittills :).

På fri tillgång i vintras räknar jag med att islänningen (350 kg + övervikt) fick i sig mellan 12 och 15 kg hösilage per dygn och det var han rejält rund på (läs fet) men, fint musklad. Shettisen (150 kg + lite övervikt) kunde nog få i sig mellan 5 och 8 kg på ett dygn. Han var också för kraftig och mår inte bra av fri tillgång (misstänkt diffus fång och/eller korsförlamning) därför fick han stå i stall på nätterna under våren med pyttelite hösilage men, på halm. Han går med munkorg nu för att gå med sina kompisar och är fin i hullet.

Så även om kvoten är låg så får de i sig mer än väl vad de behöver på fri tillgång. Jag misstänker att de inte kommer att äta så mycket av halmen eftersom de inte brukar röra den (lösdriften är strödd med halm) fast de måste ju erbjudas något grovfoder.
 
Ja, det är rätt, men ska du börja begränsa silaget så kommer antagligen hästarna äta mer halm och då kommer kvoterna blir för låga.

Så länge de har fri tillgång så duger antagligen en kvot på 5,5 men inte om de äter halm också, då blir det lätt bukiga av för låg Smrp/MJ-kvot.

Ger du något kraftfoder?

mvh Jessica
 
Innan har de inte fått kraftfoder (om man bortser från en knapp dl fibergi låg att blanda vitlök och b-vitamin i) men, får kanske lägga till där beroende på hur mycket hösilage/halm de får i sig och hur de ser ut i hullet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 217
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 945
Senast: Twirro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp