Hösilage-bäst före datum?

M

marieandersson

Är det nån som har kläm på hur länge inplastad hösilage håller sig? Har massor med buntar kvar sen fjolårets skörd.
Det är fortfarande hur fräscht som helst, men det kanske inte håller sig mer än ett år?
 
Jag är absolut inte bra på det här med hösilge men kan vidarbefodra svaret som en elitryttare gav där dom fodrar med hösilage: bara det är fortfarande verkar "fräscht" så används det "gammla" upp först för att sedan ta årets foder. Men luktar det konstigt eller annat som verkar mysko så är det precis som vanligt...kassera hellre än ta chansen och ev en död häst.
 
Då ställer jag en följdfråga: hur länge håller sig "normalt" en öppen bale? Alltså en sån stor rund ensilagebale?
 
enligt mina tillverkare( brunsbergs) så håller sig en öppnad bal i majvärme(?) ca 4-6 dagar. Dock kan man fodra så länge den ser fräsch ut. Men är man inte så bra på att avgöra det så rekomenderar jag att inte använda den längre än 6 dagar. Nu har vi vårt hösilage öppet något längre men det blir nog värre när det blir varmare :cool:
Tydligen kan man dock torka hösilaget och använda som hö utan att det blir förstört.
 

Liknande trådar

Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp