Hösilage analys

Affa

Trådstartare
Har blivit erbjuden att köpa hösilage med följande värden: (Detta rabblade säljaren i telefonen till min sambo)
Har tyvärr inte fått ts-halten...

Smältbart råprotein:37
Energi:8
Kalcium:3,3
Fosfor:1,7
Magnesium:1,1
Kalium:9,4

Vad tycks?
 
Sv: Hösilage analys

Vad är de för häst som ska äta det? Det behövs mer protein, men för en vuxen häst som tränas och äter kraftfoder blir det inte jättesvårt att fixa till.
 
Sv: Hösilage analys

Två kraftiga, lättfödda, maxade C-ponnyer. De ska troligtsvis gå på lösdrift & och får isf fri tillgång till hösilage. Nu promenadrids de bara, så de arbetar inte speciellt hårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage analys

I så fall skulle jag välja en grovfoder som har en kvot på åtminstone 6 (det här har bara 4,6).
 
Sv: Hösilage analys

Jag tycker det är helt ok värden för att vara i år! En kvot på 4,6 är inte SÅ jätte svår att rätta till! Om du hittar ett bättre hösilage som är analyserat så köp det, men jag skulle aldrig köpa ett oanalyserat i år om du har möjlighet att få köpa detta som är analyserat och klart!
 
Sv: Hösilage analys

För att vara i år så ska du nog vara "nöjd" med de värdena. Däremot är det ju svårare att ha fri tillgång till silaget med så låg kvot, jämförts med ett med bra kvot.
 
Sv: Hösilage analys

dr.pepper skrev:
ett bra grovfoder är det viktigaste! viktigare än allt kraftfoder!

Det vet jag väl! Men det är inte speciellt lätt att hitta såpass bra hösilage häromkring i år.
 
Sv: Hösilage analys

Du får ge väldigt mycket kraftfoder om det äter fritt av det hösilaget. Risken är nog stor att du får tjocka hästar. Är värdena per kg foder och hur många kg hösilage tror du att de äter?
 
Sv: Hösilage analys

Japp, det är per kg foder. Skulle tippa på att de äter ca 10 kg var på fri tillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 269
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp