hösilag till höhäst?

Magnum

Trådstartare
Jag tänkte mej inte för och släppte min häst med hösilagehästarna i stallet i en dag. (min hästs hagkompis stog i sjukhage) Och de får ju middag och morronhö ute i hagen.
Är det farligt för min häst? Som för det första inte är tillvand och för det andra hur är det med boutulism i ett sånt fall?
Vet att han äter av det eftersom han är mitten på rangen av tre hästar..
 
Senast ändrad:
Sv: hösilag till höhäst?

Tror inte att det är någon större fara just för en dag, men om oturen är framme så kan han få botulism, men chansen är minimal.
Känner till ett stall som har fodrat med hösilage under hela förra hö perioden utan att ha vacinerat och det gick bra.
Men som sagt var, helt hundra kan man desvärre inte vara.
Men det störrsta hotet som jag ser det är att hästen mycket väll kan få en reaktion på att äta så mycket foder utav ett fodermedel som han inte är van vid, vilket kan leda till både en å annan reaktion, men störrst chans är det på att han blir lös i magen, för ett tag framöver, men det borde stabilisera upp sig på några dagar, annars så borde du kontakta veterinären.
 
Sv: hösilag till höhäst?

Vet du hur hög TS halt hösilaget har? Ju torrare desto mer likt hö och desto mindre risk för kolik etc.
 
Sv: hösilag till höhäst?

Vet inte hur ts halten ligger
Däremot var den senaste balen(småbalar) mkt "torrare" än vad de brukar vara.
Det enda jag märkt av är att han blev lite gallig just den dan och att han blevMKT pigg när jag red idag, (det blev de andra hästarna i början när de gick över fr hö till silage)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 310
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 019
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp