Hönät o kornkross+kolik

C

crocket

Har ett fullblod som tidigare har haftganska mycket gaskolik. Förra ägaren påstår att hönät inte är bra för magen när de gäller kolik, för att hästen sväljer mycke luft då, men om man lägger hö´t på market skiter hon gärna i det.. :smirk: ..stämmer detta med hönät? Nån som har förslag hur man annars skulle bära sig åt??

Den här hästen får krafft, hö, betfor o korn. Har hört att korn inte e bra för hästens mage om den lätt får kolik. Borde man inte kunna ersätta detta med krafft groov, vilket jag har hört e bra mot kolik?
 
Sv: Hönät o kornkross+kolik

Har också ett fullbod som inte kan äta hö från marken i boxen då han rafsar i det med frambenet tills det ligger bakom honom, sedan blir aldeles blött och skitigt och då äter han det inte.

Hönät är dåligt även för tänderna då hästen äter i onaturlig ställning och därmed sliter tänderna i fel vinkel. dessutom skade risk på hönät...
Jag har en hö häck från Jaba som jag fick hjälp med av Alexandra W här på formumet i fråga om alternativ runt användande och position. Den sitter ganska lågt, dvs han kan äta som han äter i en krubba. funkar KANON, inget spill över huvud taget, om det nån gång blir några tussar så hinns det ätas upp från golvet innan han skitat ner det. Rekommenderar inte om du har en "hoppig" orolig häst i boxen då det trots allt existerar en chans att en sån häst kan hoppa upp och fastna i häcken. Om du har en lugn en på stall så är chansen iallafall inte större än att den skadar sig i hönätet.

runt dina andra frågor får foder experterna här på forumet svara!
 
Sv: Hönät o kornkross+kolik

Min förra häst var extremt känslig för allt pelleterat foder. Något som var oerhört vanligt enligt den behandlande veterinären. Min häst blev fruktansvärt sjuk och jag trodde att han skulle dö på fläcken där han låg i akut tarminfektion i 41.1 i feber. Pellets innehåller ofta bindemedel som hästens tarmar inte klarar av att bryta ner och som ligger kvar som ett tjockt segt lager i tarmen. Kopplar man detta till lite stressnerver som är vanligt på resande tävlingshästar får man kolikliknande sjukdomstillstånd. Även en bekant som arbetar på ett slakteri säger att hästägare skulle vara med och titta när man öppnar en avlivad häst. Tarmarna på hästar som fått pellets är inte roliga att se enligt honom.

Nå, jag har tagit varning och ger faktiskt mina hästar kornkross, vitaminer, mineraler och fri tillgång till hö. Har aldrig haft några problem efter foderbytet. :cool:
 
Sv: Hönät o kornkross+kolik

oj de va bra o veta, vi får se hur vi löser detta ;)
 
Sv: Hönät o kornkross+kolik

Capable Case skrev:
skiter hon i det som i srunta i eller bokstavligen skiter som i bajsar i det?? ;)

hehe, hon bokstavligen skiter i det :crazy:
 
Sv: Hönät o kornkross+kolik

HUR skadligt fär tänderna är hönät?
Glory får ca 2 kg inlagt i hönät varje natt (och inte ens dessa två kilo äter han upp, det är bara för pyssels skull) Hela dagarna har han fri tillgång på hösilage och äter sig proppmätt på det. vill gärna att han har NÅGOT i boxen, men lägger jag det på golvet äter han itne upp det, utan drar runt det i boxen.

Jag är jäkligt petig med det här med naturlig ätställning. Han får därför kraftfodret i en tuss hö på golvet. t.o.m.
Jag har tänkt att ordna något som kan ligga i naturlig äthöjd med höt, men fram tills dess, hur skadligt är det egentligen att ha hönät? Speciellt som han inte äter av det utan hellre äter ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 344
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag behöver ha ett energifoder till min häst då jag tror att det är det som saknas för att bygga muskler. Jag har en analys på det...
2
Svar
21
· Visningar
4 147
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp