Hömm. Två val lika bra?

Monifa

Trådstartare
När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan?

Låt säga att man finner flera stall som är intressanta vad avgör?

Jag står lite i den sitsen och har två stall som väger ganska lika, båda har sina för och nackdelar helt klart så skulle sitta fint med hur andra tänker och så kanske du kan ge input på mina två alternativ och utifrån dom två välja ett och då varför du valt just det? :)

Stall nummer ett.
- Ungefär 11 minuters resväg enkel resa.
- 1700:- i stallhyra eller 1500:- i lösdriftshyra och då ingår så gott som allt.
- 12 kg analyserat hösilage eller fritillgång (lösdrift) samt spån.
- Alla in och utsläpp och fodringar.
- Skötsel och mockning av lösdrift.
- Termobar i hagen.
- Uppvärmd adelkammare och täckesrum med eget skåp.
- Fikarum
-Ridbana
- 7 hagar uppdelat på 19 ha
- Ridhus och terrängbana finns inom en mils radie.

Stall nummer två.
- Ungefär 26 minuters resväg enkel resa.
- 2700:- i stallhyra.
- Finns ett ettårig hingst som lekkamrat.
- Spolspilta med varmvatten.
- Stora boxar.
- Uppbindsningsplats.
- Industritvättmaskin för täcken och schabrak etc.
- 22*48 ridhus samt gräsbana.
- Morgon, lunch och eftermiddags fodring samt in och utsläpp ingår.
- Kvällsfodring och helger efter rullande schema (en kväll varannan vecka och en helg var 5e vecka)
- 6 kg hö/dag, 1 spånbal/vecka, betfor, havre.
- Tillgång till tränare på gården.

Jag vill stå i stallet länge så tänker långsiktigt. Har inte transport i dagsläget därför är ridhus lockande vid dåligt väder och när förberedelserna för championaten drar igång om 1½ år.

Vad hade du valt?

Stall nummer ett är det som jag egentligen sparar mest pengar på att stå i. Jag behöver inte köpa till nått mer grovfoder (6 kg hö är för lite för Ove) och det är närmare + lägre stallhyra och han kan stå på lösdrift. Men ridhus hade vart guld efter som att jag inte har transport. Ska iof knega ihop till en men det vet jag inte när det blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Spara 1000:- i månaden på stallhyra samt bensinpengar för kortare resa och lägg dem på att köpa transport?
Det är nog så jag hade tänkt, men annars ett riktigt svårt val som du sa. En kortare resa och billigare stallhyra väger dock tungt i mina ögon, men det beror ju lite på hur stor användning du tror att du skulle ha av ridhus och tränare. En transport är ju bra på lite alla möjliga sätt, om man väger dem mot varandra.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Jag tycker du ska välja det stallet där människorna är mest lika din egen inställning till hästeriet. Det är det absolut viktigaste för mig i alla fall.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Jag tycker du ska välja det stallet där människorna är mest lika din egen inställning till hästeriet. Det är det absolut viktigaste för mig i alla fall.

Jag håller med.

KL

Om jag läser lite mellan raderna så hade stall 1 passat mig absolut bäst. För mig är det väldigt viktigt med utevistelse och mycket mat. 6 kg hö är liksom ingenting och ska man då köpa till en massa kan det bli ännu dyrare.

En annan sak som är viktig för mig är av vilken kvalitet hagarna är, jag vill inte ha min häst i en lerpöl 6 månader om året...
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Stall ett, Du spar så mycket pengar att du snart kan köpa dig en transport.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

knapp

låter som att stall ett är det jag ska kolla närmast på :p
Hagvistelse är för mig prioriterat det kommer före i princip allt. Unghingst som är uttråkad och klättrar på väggarna är jag inte intresserad av.
Samma hästsyn är för mig inte viktigt, intressant att det är det för somliga :) Jag har så svårt att öppna mig och ser stallet som min tillflykt så är helst i min egna bubbla.

Bison: Det har du ganska rätt i... Skulle kunna spara de cirka 12000:- per år (och då är inte foderöverskottet inräknat) och snart kunna ha mig en släpa...
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

På stall 1 sparar du så mycket pengar att du har en billig transport inom ett halvår, då tänker jag en transport under 10 000 kr. I stall 1 så är det så nära att du faktiskt utan problem kan cykla året runt , det sparar du pengar på och får dessutom vettig vardagsmotion.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Hej!

Jag håller med om stall 1. Det bara lät mycket trevligare :-)

/Lavinia
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Utifrån vad du skriver hade jag valt stall ett utan att tveka, förutsatt att det kändes rätt vid besök såklart. Låter dessutom som att man där har bättre möjlighet att utebli från stallet någon dag ibland utan att det gör någonting? Kan vara välbehövligt ibland!

- Ridhus och terrängbana finns inom en mils radie.
Förutsatt att det finns bra vägar är det ju ingen omöjlighet att rida en sådan sträcka, träna och rida hem igen (been there, done that) men det hjälper ju såklart inte om man vill ha ridhus för att slippa vara utomhus i dåligt väder.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Stall ett, utan att tveka en sekund. Läser också mellan raderna att man har en trevligare syn på hästarna, samt att slippa helgschema är guld värt i mina ögon. Lösdrift är toppen för många hästar, extra bra när det finns uppstallning också för då brukar stalldelen vara välskött också (varit på många lösdrifter där stallet är högst sekundärt och i dåligt skick). Dessutom är det banne mig aldrig dumt att spara in pengar där det går när man har häst, stall två blir ju väldigt mycket dyrare per månad när du dessutom ska köpa extra grovfoder.

Säger som de andra, stå billigare och lägg undan de pengarna till en transport. Ridhuset ser i mina ögon ut att vara det enda egentliga pluset med stall två och det är ju enkelt löst om du bara har egen transport.
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Jag hade valt utifrån vad som är viktigast i fråga om att få ihop en hästhållning jag kan leva med , med en uppstallning som är realistisk utifrån min egen vardag .

Ex : behöver hästen gå på lösdrift och övriga aspekter så som ekonomi och avstånd till stallet passar hade jag valt det .

Är prio ett att kunna rida efter jobbet även vintertid och träna /tävla /hålla igång rejält , och uppstallningen verkade bra och övriga förhållanden , hade jag valt det .
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Jag hade valt stall 1, utöver de tidigare argumenten så tycker jag att en restid på 25 minuter är mycket om man ska dit och hem varje dag i flera år.

Jag har ca 45 minuter till stallet, det är det enda negativa för mig :cry:
 
Sv: Hömm. Två val lika bra?

Det som avgör för mig är vilken stallägare som verkar vettigast, är det någon som det går att prata med, bolla med? Någon som är villig att kompromissa om det skulle uppstå något problem?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 064
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp