Högtryckstvätt utan tryck i vattnet

Lumos_Nox

Trådstartare
Dags att skura ur stallet men i år vet jag inte riktigt hur jag ska få till det. Har andra år blötlagt allt och sedan handskrubbat och upprepat, vilket är jobbigt men fungerar hyfsat och eftersom det är så mesigt tryck i vattnet så högtryckstvätten inte orkar så är det enda sättet.

I år har jag sabbat mina handleder och fixar inte att skrubba så mycket och funderade på om det gick att få igång högtrycken om man kopplar den till en tunna med vatten istället för rinnande med tryck?

Vad tror ni?
 
Den måste matas med tillräckligt med tryck. En del av dem går sönder annars. Du får sätta pump i tunnan.
 
Som ptr säger så klarar inte de mindre tvättarna dåligt tryck. Pumpen smäller. Alternativet är att sätta en dränkpump i t ex en ibc-tank och mata högtrycken med pumpen från ibc:n. Större högtryckspumpar har tank så man slipper stå med problemet med vattentryck - det är ju inte alltid det finns brandposttryck till stora pumpar.
 
Finns ju större högtryckstvättar med tank att hyra. Borde gå med det? Beror på hur mesigt ert vatten tryck är iofs.
 
Tack för svaren. Jag är händig men inte teknisk så koppla ihop pump borde jag klara. Var hittar man sånna? Kostar? Blir ju en investering jag har nytta av så kostnaden spelar ingen större roll.

Vet inte hur man mäter vatten tryck men fyller 20 liter/min.
 
Så stora maskiner (över 200 bar) kräver högtryckscertifikat för att få köra.
Det hade jag ingen aning om :), har bara haft egna högtrycks tvättar av olika storlekar som jag lånat av föräldrarna och som de köpt beg. Vissa mycket stora och med ordentligt tryck.
 
Tack för svaren. Jag är händig men inte teknisk så koppla ihop pump borde jag klara. Var hittar man sånna? Kostar? Blir ju en investering jag har nytta av så kostnaden spelar ingen större roll.

Vet inte hur man mäter vatten tryck men fyller 20 liter/min.
Jag har en bra pump, tror den kostade ca 1500 kr för sådär 8 år sedan. Att koppla in en fristående pump är jätteenkelt - sugslang där du ska suga ifrån, slang från utkopplingen till högtrycket med gardenakopplingar, elsladd i väggen, fyll pumpbehållaren med vatten, skruva på locket och tryck på knappen!
 
Dags att skura ur stallet men i år vet jag inte riktigt hur jag ska få till det. Har andra år blötlagt allt och sedan handskrubbat och upprepat, vilket är jobbigt men fungerar hyfsat och eftersom det är så mesigt tryck i vattnet så högtryckstvätten inte orkar så är det enda sättet.

I år har jag sabbat mina handleder och fixar inte att skrubba så mycket och funderade på om det gick att få igång högtrycken om man kopplar den till en tunna med vatten istället för rinnande med tryck?

Vad tror ni?
Det kan gå, den tvätt vi har hade en vattenbehållare som gjorde att man kunde köra med lägre flöde på vattnet in om man gjorde uppehåll lite då och då så att den fylldes på nytt. Att vi sedan tog bort den för att flottörventilen satte igen på grund av kalk i vattnet är en annan sak.

Annars kan det vara värt att testa med en grövre vattenslang, det gör mycket för mängden vatten, samt höja trycket på hydroforpumpen om det är möjligt.
 
Ett tips är en terasstvätt! Kör deta med min lilla högtryckstvätt med låååång slang från huset och således rätt dåligt tryck ibland men den tar inte lika mycket vatten som med bara munstycke :) fungerar kanon!
 

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 011
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 179
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 413
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp