Högt kalcium, fosfor & magnesium??

C

Carolrita

Hur skulle ni ha gjort om ni har ett "vanligt" hö med ganska högt kalcium (2.8g/kg) och fosforn (1.6g)och mg(1.0g.)?
Jag har lite problem för att få detta att bli rätt. Räknade o räknade via Hippocampus, men enligt analysen blev det för mycket kalcium, fosfor och magnesium men för lite selen. Ca/P-kvoten OK och om jag ger märren Hippo Alfa 3kg då är selen OK enligt analysen, men då är det för mycket kalcium/fosfor/magnesium. Fast det stod att det icke är skadligt...Jag har för mig att det inte är så bra. Eller?
Hur skulle ni ha gjort?

Finns det något annat foder, som man kan ge märren hon har lite svårt att lägga på hullet. Hö analysen har jag här. Ska tyvärr byta mot hösilage då bonden har slut på vanligt hö.
Det kan vara något högre protein i hösilaget, då kanske man kan ge henne något annat foder. Men VAD??? Hon kan äta betfor, havre...
Det som hon ratade bort var Krafft Lucernpellets. Ibörjan åt hon detta med väldigt bra aptit. Då blev hon väldigt fin i hullet.
Skulle vilja ge henne ett "naturligt" foder.
Gav henne då Miner Vit då det var kalciumrikt i grovfoder och lucernet, oxå.

Tacksam för råd o hjälp!
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Ingen som har något att säga till om????? :angel:
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Det är inget problem att ge givor över behovet av Ca P o Mg så länge de är i inbördes balans. Dvs P ska aldrig vara högre än Ca. HH
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Okej, då kan jag "pusta ut" lite grann....Blev lite orolig bara.
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Så länge överskotten kommer från grovfodret är det ingen fara, det är vad jag kunnat läsa och fråga mig till (SLU). Bara behoven är tillfredsställda gör det inget om de inbördes kvoterna är fel heller. Se till att hon får TILLRÄCKIGT med grovfoder bara. Tänk på att 1kg torrsubstans/100 kg vikt (dvs ca 1,5 kg hö resp 2 kg hösilage) är MINIMUM, och de bör alltså ha mer.

Man har nyligen gjort försök på högpresterande travhästar (full träning och tävling alltså) som fick ENBART hösilage och det hade inga negativa effekter på deras resultat. Hösilaget hade ett högt srp/MJ värde för tränande hästar (8,4 jämfört med 6,0) men den enda reaktion man kunde se var att de svettades lite mer, dvs ge mer salt! :)

Jag har högt kalcium och protein i mitt hösilage, så jag kompletterar kvarvarande behov med Krafft ponny (lågt protein) och Miner Vit. Kvoterna är fortfarande inte helt enligt rekommenderat, men alla behov tillgodosedda. Helt ok enligt SLU:s främsta foderexperter. :)
Vi tävlar på medelsvår nivå.

Varför säger du "tyvärr" om hösilage..??
Läs artikel på Hippson om de olika grovfodersorterna... Hygienisk kvalité betyder mer än lagringsmetod...
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Oj, du oxå :angel: ..
Jo, det jag menade med "tyvärr" när jag skrev att jag skulle byta till hösilage är pga analysen. Men sedan så hoppas jag ju mera på att det finns tillräckligt med protein vilket jag tror att det brukar vara.
Det är väl bara vitaminer som sjunker såhär vid vintertid/våren, som de har mera behov av.

Jag tror absolut på det där att travare klarar sig mycket bra på grovfoder. Jag har en travmärr här, som föredrar faktiskt att ÄTA hö än kraftfodret därav min undran också men jag är glad om hon vill äta mera av grovfodret då vet man ju att hon känner bäst vad hon själv behöver.
Shettisen däremot är glad i allt mat. Lite skrammel typ mineraler o vitaminer o kanske linfrö sen ska det vara bra.

Men nu vet jag iaf vad jag skall göra! :idea: Det är ju bättre om hästar äter mera av grovfoder än en massa kraftfoder o då blir det krångligare.

Där med kalcium/fosfor/magnesium vet jag lite mer om nu när jag läst.
Förresten, mina pållar har grovfoder på fri tillgång så jag ser ju om dom äter mest o det är hö som de föredrar framför kraftfoder.
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Näringsinnehållet, dvs protein, mineraler, vitaminer och liknande har inget med lagringsmetoden att göra, det har man kollat på SLU. Det beror på ingående grödor, sköretidpunkt och gödsling.
Alla foder tappar vitamininnehåll med tiden, det är inget speciellt för hösilage. Om det sen är nödvändigt med tillskott låter jag vara osagt, det finns ingen regel som gäller alla omständigheter.
De som vill hävda att det behövs är ofta desamma som tjänar pengar på att man köper det...
 
Sv: Högt kalcium, fosfor & magnesium??

Det tror jag säkert!!! Om man tittar på alla priser på deras foderprodukter eller tillskott, som de tjänar på genom att sälja dem till sina kunder.

Jag hade haft ett kanonbra grovfoder (hösilage) o då fick mina både gamla travmärrar klara sig på o sedan hade dom halm att ligga på o tugga ifall dom hade tråkigt på nattetid i boxarna.
Nu har ju jag bara ena märren kvar o så shettisen o dom går i lösdrift.
Där har dom grovfoder på fri tillgång. Jag är inte säker på NÄR bonden hade skördat grovfoder,men det brukar bli på midsommar eller lite före. Nästa hämtning av hösilage ska jag fråga honom när dom var skördade senast.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 490
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp