Högre behov efter klippning?

pinky

Trådstartare
Jag hade tänkt klippa Pinky till vintern (snart?), och funderar på om hon kan tänkas behöva mer energi, trots att hon kommer att vara täckad dygnet runt?

Hon kommer inte att helklippas, det kommer att bli någon variant där jag åtminstone sparar pälsen över ryggen. Täckena kommer att bytas efter temperatur, både ute och inne.

Hon är varmblod, 16 år och väger ca 420-450 kg. Har legat på ca 70 MJ (Smrp/MJ= 6,5-7) tidigare vintrar när hon inte varit klippt. (Men med björnpäls istället...)

Hur funkar en "normalhäst"? Räcker det med täcke eller går det åt mer foder? Hur gör ni som klipper era hästar?
 
Sv: Högre behov efter klippning?

Jag ändrar just ingenting, eftersom hon får ha täcke istället för pälsen... Men man ser ju om det verkar behövas också. Min får mycket hö ute i hagen att tugga på också. Är inte täckad inne.
 
Sv: Högre behov efter klippning?

Jag har en bok hemma ("Om din häst blir sjuk" av Colin J. Vogel) och i den står detta om klippning:

En klippt häst fryser mycket lättare än en häst som har kvar sin päls. Den behöver mer energi, det vill säga större mängd foder, även om den har täcke på sig både utom- och inomhus.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 840
Senast: Åsa A
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 480
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
2 010
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 258
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp