Höanalys med problem

ElisabethOhlund

Trådstartare
Sitter och beräknar foderstat och får problem med energi och protein...ökar jag högivan för att få upp protein...då blir energin för hög och ca/p är också svårt få till.
Skulle behöva ett foder med lågt energi och lite högre protein men även fixar ca/p .
Ger så mycket grovfoder som möjligt och fyller upp med kraftfoder, mineraler/vitaminer.
Men skulle helst se att så få foder/tillskott som bara går.
Har ni nåra tips på foder el mineraler/vitaminer
Är först gången jag haft problem med höets värden. och är dålig på olika foder.
så här ser analysen ut / kg ts
84
energi 9,4
smp 43
Ca 2,4
p 1,4
 
Färdiga foder och/eller mineral-/vitaminblandningar kommer aldrig att kunna fylla behovet och ge korrekta balanser.

Satsa på lusern och kruskakli. Energin är lite hög i ditt hö så det kan bli lite svårt att få till. Har du analys på magnesium?
 
så här ser analysen ut / kg ts
84
energi 9,4
smp 43
Ca 2,4
p 1,4

Du ska nog inte lita alltför mycket på det angivna energivärdet. Min erfarenhet är att Eurofins generellt sett anger för höga värden på energiinnehållet. Det verkliga energivärdet kan utan vidare vara 20% lägre än det angivna värdet. Jag har sämre koll på Agrilab men även deras energivärden verkar vara för höga.

Oavsett detta så är proteinkvoten i ditt grovfoder för låg vilket gör att du måste komplettera med något proteintillskott. Det finns många att välja på. Här är några:

Foder . . . . . . . . . . kvot

Potatisprotein . . . . 51,9
Sojamjöl . . . . . . . . 33,2
Linfrökaka . . . . . . 18,7
Foderärter . . . . . . 13,6
Lusern . . . . . . . . . 12,3

Ju högre proteinkvot desto mindre behöver du tillföra.

Ca:P-kvoten är 1,7 vilket är helt perfekt. Kvoten Ca:Mg är också helt perfekt. Får hästen bara i sig tillräcklig mängd av dessa mineraler är det endast mikromineraler som hästen behöver tillskott av. Koppar, zink, jod, selen och E-vitamin är nog vad hästen behöver tillskott av plus extra protein.
 
Du ska nog inte lita alltför mycket på det angivna energivärdet. Min erfarenhet är att Eurofins generellt sett anger för höga värden på energiinnehållet. Det verkliga energivärdet kan utan vidare vara 20% lägre än det angivna värdet. Jag har sämre koll på Agrilab men även deras energivärden verkar vara för höga.

Oavsett detta så är proteinkvoten i ditt grovfoder för låg vilket gör att du måste komplettera med något proteintillskott. Det finns många att välja på. Här är några:

Foder . . . . . . . . . . kvot

Potatisprotein . . . . 51,9
Sojamjöl . . . . . . . . 33,2
Linfrökaka . . . . . . 18,7
Foderärter . . . . . . 13,6
Lusern . . . . . . . . . 12,3

Ju högre proteinkvot desto mindre behöver du tillföra.

Ca:P-kvoten är 1,7 vilket är helt perfekt. Kvoten Ca:Mg är också helt perfekt. Får hästen bara i sig tillräcklig mängd av dessa mineraler är det endast mikromineraler som hästen behöver tillskott av. Koppar, zink, jod, selen och E-vitamin är nog vad hästen behöver tillskott av plus extra protein.

ok tack för hjälpen, men får inte ihop ca / p
om jag gör en foderstat på underhåll och har ca/p i balans och sen lägger lätt träning så blir den åt skogen för låg, har aldrig haft såna problem tidigare , vad beror detta på? Är en nolla på detta med foder ;D
Kan ju inte vara så att jag ska behöva ha en för hög kvot på underhåll för att den ska täcka även lätt träning. Blir för stora skillnader i fodergivan bara va att ändra till lätt träning.
 
Du ska nog inte lita alltför mycket på det angivna energivärdet. Min erfarenhet är att Eurofins generellt sett anger för höga värden på energiinnehållet. Det verkliga energivärdet kan utan vidare vara 20% lägre än det angivna värdet. Jag har sämre koll på Agrilab men även deras energivärden verkar vara för höga.

Vänta här nu?? Menar du att värdena på energin är för låga på både Eurofins och Agrilab? Hur ska man veta då vad saker innehåller?? Det skulle förstås förklara varför min tjej måste äta så himla mycket mer än hon borde enligt tabell, men 20% är väl ändå ganska mycket...

Vilka ska man då lite på?

/Lavinia
 
om jag gör en foderstat på underhåll och har ca/p i balans och sen lägger lätt träning så blir den åt skogen för låg . . .
Kan ju inte vara så att jag ska behöva ha en för hög kvot på underhåll för att den ska täcka även lätt träning. Blir för stora skillnader i fodergivan bara va att ändra till lätt träning.

Mineralinnehållet i ditt grovfoder är lågt så jag misstänkte att det inte skulle täcka hästens behov. Det var därför jag skrev ” Får hästen bara i sig tillräcklig mängd av dessa mineraler . . .” Täcker inte mineralerna i grovfodret hästens behov så får du naturligtvis ge extra tillskott av Ca, P och Mg också.

Om du gör en foderstatsberäkning enligt SLU:s rekommendationer så är t.ex. behovet av Ca = 0,4 g/MJ både för underhåll och arbete. Finns det tillräckligt med mineraler i grovfodret så blir det ingen skillnad mellan underhåll och lätt ridning. Vid lätt ridning måste du ge mer grovfoder för att täcka hästens energi- och proteinbehov och då får du automatiskt även mer mineraler i foderstaten. Ca:P-kvoten ändras naturligtvis inte heller. Den situation som du beskriver att mineralbehovet är täckt vid underhåll men inte vid lätt ridning kan inte uppstå om du bara fodrar med grovfoder.
 
Vänta här nu?? Menar du att värdena på energin är för låga på både Eurofins och Agrilab?

Nej, de verkar vara för höga.

Det skulle förstås förklara varför min tjej måste äta så himla mycket mer än hon borde enligt tabell, men 20% är väl ändå ganska mycket...

Du är inte ensam om att ha detta problem. Det finns många hästägare som påstår att deras häst inte är någon ”tabellhäst”, dvs. som behöver mer energi än vad SLU rekommenderar. Trådar som denna:

”Häst som faller ur”

”Hon står på en hösilaegiva som redan är för hög ifh till analysen.”

Hur mycket det slår fel varierar naturligtvis men det verkar vara något systemfel med hur Eurofins beräknar energiinnehållet i fodret.

Vilka ska man då lite på?

/Lavinia

Jag har ett antal analyser av grovfoder som har analyserats både av Eurofins och Equi-analytical i USA (E-A). Det är genomgående stor skillnad på de energivärden som Eurofins och E-A anger. Visserligen har proven tagits ut vid olika tillfällen men dock av samma parti hö eller hösilage. Båda analysföretagen kan inte ha rätt. Jag litar mer på E-A:s analys. Orsaken till detta är flera. E-A analyserar samtliga fraktioner i grovfodret som behövs för att med någon noggrannhet kunna bestämma energiinnehållet (protein, ADF, NDF, råfett, WSC och aska) medan Eurofins endast analyserar protein och NDF.

Jag har sedan 2008 fodrat min häst enligt E-A:s analys och enligt rekommenderade energibehov. Han har alltid varit i normalhull, dvs. en typisk ”tabellhäst”. Jag har gjort foderstater för flera hästar baserat på E-A:s analys och dessa hästar är också ”tabellhästar”, dvs. de håller sig i gott hull vilket de inte skulle göra om E-A:s värden var för låga.
 
Nej, de verkar vara för höga.



Du är inte ensam om att ha detta problem. Det finns många hästägare som påstår att deras häst inte är någon ”tabellhäst”, dvs. som behöver mer energi än vad SLU rekommenderar. Trådar som denna:

”Häst som faller ur”

”Hon står på en hösilaegiva som redan är för hög ifh till analysen.”

Hur mycket det slår fel varierar naturligtvis men det verkar vara något systemfel med hur Eurofins beräknar energiinnehållet i fodret.



Jag har ett antal analyser av grovfoder som har analyserats både av Eurofins och Equi-analytical i USA (E-A). Det är genomgående stor skillnad på de energivärden som Eurofins och E-A anger. Visserligen har proven tagits ut vid olika tillfällen men dock av samma parti hö eller hösilage. Båda analysföretagen kan inte ha rätt. Jag litar mer på E-A:s analys. Orsaken till detta är flera. E-A analyserar samtliga fraktioner i grovfodret som behövs för att med någon noggrannhet kunna bestämma energiinnehållet (protein, ADF, NDF, råfett, WSC och aska) medan Eurofins endast analyserar protein och NDF.

Jag har sedan 2008 fodrat min häst enligt E-A:s analys och enligt rekommenderade energibehov. Han har alltid varit i normalhull, dvs. en typisk ”tabellhäst”. Jag har gjort foderstater för flera hästar baserat på E-A:s analys och dessa hästar är också ”tabellhästar”, dvs. de håller sig i gott hull vilket de inte skulle göra om E-A:s värden var för låga.

Hej!

Jag du har helt rätt, jag tänkte baklänges som vanligt, jag menade såklart som du skriver :-)

Men hinner inte silage bli dåligt om man skickar det över atlanten? Det brukar ju ta minst 1 vecka dit?? Kanske skulle testa dom i höst, för dom var väl rätt billiga också?

/L
 
n fråga till, har en häst i stallet som är ganska överviktig( inte min häst) som har förändrats i kroppen, först mer bukfett, bukmage och sen ändrar o blir jämnfet över hela kroppen ;D
Vad beror det på
Mineralinnehållet i ditt grovfoder är lågt så jag misstänkte att det inte skulle täcka hästens behov. Det var därför jag skrev ” Får hästen bara i sig tillräcklig mängd av dessa mineraler . . .” Täcker inte mineralerna i grovfodret hästens behov så får du naturligtvis ge extra tillskott av Ca, P och Mg också.

Om du gör en foderstatsberäkning enligt SLU:s rekommendationer så är t.ex. behovet av Ca = 0,4 g/MJ både för underhåll och arbete. Finns det tillräckligt med mineraler i grovfodret så blir det ingen skillnad mellan underhåll och lätt ridning. Vid lätt ridning måste du ge mer grovfoder för att täcka hästens energi- och proteinbehov och då får du automatiskt även mer mineraler i foderstaten. Ca:P-kvoten ändras naturligtvis inte heller. Den situation som du beskriver att mineralbehovet är täckt vid underhåll men inte vid lätt ridning kan inte uppstå om du bara fodrar med grovfoder.

ok har nog med dom låga värdena att göra, annars är det programmet som gör fel , den ökar behovet även för lätt träning
Tex tar jag en av mina hästar , fyller jag upp med hö, bara hö så måste jag ge 16 kilo för att få upp ca/p kvoten till ca 100 % men då blir energin 160 procent ;D på underhåll

Lägger jag bara lätt träning blir energin 140 % och ca 61 och p 67
För första gången på 13 år så går min häst upp i vikt på den korta tid jag gett detta hö. och han har fått 12 kg...120 % energi , han brukar aldrig förändras i hull ;D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp