S

strumpan

hur är erat hö efter den regniga sommaren och den fina hösten?
 
Tja, den del av sommaren där du kan få in hö med vettiga värden är över utan tvekan.

Här (norduppland) är det en katastrof med höet. Få fick in tidigt i säsongen, en del fick in halvtaskigt och de flesta fick se skörden ruttna bort på slag/plasta det för att rädda vad som räddas kunde/har sitt kvar på rot och väntar på väder så de törs skörda.

'Min' höleverantör som brukar få in ca 90 ton/år har fått plasta de försök han gjorde tidigare i somras och väntar nu på bättre värdet för att kunna slå. Nu senaste dagarna verkar vädret blivit bättre förutom att det är fuktiga nätter, och bönderna kappkör desperat på åkrarna för att försöka få in NÅGOT. Värdena på det som tas in nu lär dock inte vara någon höjdare.

Min hösilageleverantör gnuggar händerna i förtjusning och planerar antagligen en resa till Karibien i vinter ;) Han har fått in sitt hösilage utan problem, enligt tidtabell och fick dessutom en större skörd än väntat. Och efterfrågan kommer vara hysterisk...

SÅ, de som var smarta nog att vänta och inte har slagit än, de kommer få in sitt hö men värdena kommer inte bli bra. De andra har fått se skörden gå åt helvete eller plastat.

Båda grannarna har fått in halva skörden, och blivit rejält mycket mer fårade i ansiktet under sommaren när de bekymmersamt betraktat åkrarna. Jag såg vad grannen med fåren tog in vid midsommar, och det var ingen vacker syn..
 
enligt mig är det ingen nackdel att ta det sent. Så länge man får in rätt mängd (vilket vi tyvärr inte fick). Lägre värden innebär ju bara att hästen behöver mer hö, vilket är bättre för hästen...
 
Bönderna tar samma pris för ett hö med bra värden som ett hö med dåliga värden - det kan bli en väldigt dyr historia.
Dessutom kan höet ratas av hästarna för taskig smak.
Då får man istället fodra upp med krafftfoder och är man slav under "färdigfoder" så blir det ytterligare fina pengar att slänga i toalettstolen.
 
enligt mig är det ingen nackdel att ta det sent. Så länge man får in rätt mängd (vilket vi tyvärr inte fick). Lägre värden innebär ju bara att hästen behöver mer hö, vilket är bättre för hästen...

Nejnejnej. OM det ändå vore sådär, då skulle det vara utmärkt.

MEN, proteinet sjunker mycket mer än energin. Du får alltså in hö som ligger kring 7 i energi men kan vara under 20 i protein. Det ger en HELT skev SRP/MJ-kvot och för att lös aden måste du BEGRÄNSA hötillgången för hästen och lägga på proteintillskoktt in absurdum.

Vilket både blir dyrt, och gör att du inte kan ge fri tillgång på höet t ex.
 
Har en kompis vars pappa bor i Norrland där ska visst höt vara kanon.
 
det är lika tokgt om höt är brunt då äter dom inte heller.
 
Det kan nog stämma (om man bortser från Södra Norrland), om man lyssnat på väderleksrapporterna i sommar har de ju ofta sagt att 'störst/enda solchanserna blir i norra norrland'.

Jag är glad att jag använder hösilage jag, så jag slipper slita mitt hår i var man ska få tag på mat åt krakarna i vinter. Eller, var man ska få tag i mat med bra värden rättare sagt. Nu får ju bönderna här in höet (de kör dygnet runt skift nu), men värdena som sagt..
 
Det är tragiskt för oss hästägare,synd om bönderna om inte vi köper hö,det blir ju stora förluster pengamässigt för dom.
 
Vi hade is i magen och väntade till sista veckan i juli med att slå. 1 augusti var det sista lasset inkört, välbärgat och torrt! Mycket blev det också så det räcker hela vintern. Jag hade givetvis mina farhågor att det skulle bli ett hö med låg proteinhalt, men det blev ganska skapligt trots allt. Smbrp 53 och MJ 8,1.
En bonde i grannbyn slog en vecka tidigare när det var några fina dagar. Han fick dock inte in något utan det regnade på hans halvtorra hö flera gånger. jag skulle inte vilja vara en av hans kunder.
Piggy
 
Våran "bonde" slog höet tidigt (hösilage), och fick de torkdagar (inget regn) han precis behövde! Vi får väll se vad värdena blir efter analysen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Det börjar låta illavarslande va r jag bor med att hitta tillräckligt med hö att köpa till hösten/vintern.Funderar på att slå eget att...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp