Hö resp hösilage

miaia

Trådstartare
Ska börja ge min häst hö i stället för hösilage eftersom hon blivit dålig 2 gånger i år av silaget vi haft....
Har tyvärr ingen analys på höet, men vill gärna gör en! Vet någon var man gör det???
Idag äter hon:
3 kg silage och 5 kg hö
0,85 kg havre
0,5 kg krafft sport
5 dl betfor
Just nu får hon även lite silage eftersom hagkompisen äter det och vill annars äta upp hennes mat....
Hon är ett halvblod som just nu sätts igång efter sista sjukfallet, stått ca 1 månad. Normalt äter hon ca 1,5 kg havre och 1 kg krafft. Ska man ge annat till henne nu när hon enbart ska få hö? Hur mkt hö tycker ni att hon ska få totalt? Jag rider varje dag, tränar ca 2 gånger i veckan (dressyr & hoppning) plus tävling ibland på helgen.
Hon ska åka på bete 20 juni - 1 augusti (kommer ridas första veckan och sedan ca 1-2 veckor innan jag tar hem henne). Tänkte stödfodra lite de veckor när jag rider.

Tacksam för förslag på foderstat (vet att det är svårt utan alla värden....)

/Maria ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 943
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp