hö kostnad..

B

Brutta

Sitter o funderar på hur mycke hö kostar för ett år.
Om jag har en häst (nordsvensk) Vad kostar då en årsförbrukning av hö. Nu vill jag bara veta i väldigt runda svängar..

Har fått lite stopp i mitt huve.. så vore snällt om nån kunde räkna åt mig ;)
 
Sv: hö kostnad..

Beror ju på hur mkt hö hästen ska ha...
Mitt fullblod stod på fri tillgång förut, och åt ca 15-16 kg/dygn. Ca 4-4,5 ton /år alltså, om jag räknar bort 3 sommarbetesmånader.
4 ton * 2,5o:-/kg= 10000:-/år.
 
Sv: hö kostnad..

Jag brukar i runda svängar räkna med minst 4 ton/häst och vinter. (oftast gör jag av med mer än jag räknar att jag ska behöva...)
Men allt beror som sagt på vad för häst, vad för näringsvärden i höt och hur länge de är installade osv...
 
Senast ändrad:
Sv: hö kostnad..

Har en nordis som får ungefär 10kg/dag. 300kg/månad. har han inne från mitten av september till maj-juni. ca 9-10 månader. 300*10= 3000kg. betalar 1,2 kr/kg så det blir väl 3600Kr ungefär. :)
//Zsara
 
Sv: hö kostnad..

Min häst gör av med ca 2,7ton hö på ett år. Då har vi hagar med gott om gräs och han går ute 1-2 månader varje sommar. Vi har mycket gräs i hagen fortfarande så han äter inte upp mer än 3,5-4kg hö när han står inne under natten. Mitt hö brukar kosta ca 2kr/kg så 5400kr/år i bara hö.
 
Sv: hö kostnad..

4 ton??? hur mycket får dina hästar och hur många månader är dina vintrar????
 
Sv: hö kostnad..

Hur dyrt det blir beror ju helt på hur dyrt/billigt hö du får tag på, hittar du hö för 1 kr/kg (går att få tag på "ute på landet" år då höskörden har varit god) så blir det ju ganska mycket mindre än om du måste köpa hö för 2,50 kr/kg (storstadspris...).

Själv räknar jag med att min pålle (hbl/arab korsning) äter ca 10 kg hö/dag vilket innebär att han gör av med ca 2,5 ton hö på ett år. (Räknar med 3,5 betesmånader.)
 
Sv: hö kostnad..

Oops, råkade visst slinta på tangenterna i förra inlägget.
Så går det när man har för bråttom...
3 ton menar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: hö kostnad..

Brutta skrev:
Sitter o funderar på hur mycke hö kostar för ett år.
Om jag har en häst (nordsvensk) Vad kostar då en årsförbrukning av hö. Nu vill jag bara veta i väldigt runda svängar..

Har fått lite stopp i mitt huve.. så vore snällt om nån kunde räkna åt mig ;)



Min häst äter ca: 10kg om dagen och jag har henne på bete i ca 3 månader undersommaren . (hon rids och tränas i 2 av 3 månader)
vi köper fö 2750kr per år.
då köper vi stora rundbalar på ca: 180- 200kg för 160kr bal. så vi köper mycket billigt hö . men det är väldigt bra .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
955
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 996
Senast: Amha
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 107
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp