Hö i hagen

L

Lindi

Min häst går under veckorna ute från ca halv 7 till halv 4. På morgonen får han bara kraftfoder och när han kommer in får han hö. I hagen (som är året-runt-hage... :( ) är det ju inte så mycket gräs. men hästarna (han och hans flickvän) brukar gå och tugga nästan ehla dagarna och där är även ett litet buskage. Är det nödvändigt att lägga ut hö på lunchen? (isf måste jag muta pållens flickväns ägare... :D ). Vet ju att det inte är lämpligt att dom går så länge utan hö, men det är lite klurigt att få ihop... Och om han nu kan ge honom så kommer han inte att kunna på onsdagar och fredagar, är det isf OK att bara hoppa över dom dagarna?
 
Va ? Får han inget grovfoder på morgonen utan när du tar in dom vid halv 4 ??? Vi gör så här eftersom ingen är hemma mitt på dagen. Vi lägger ut både frukost och lunch på en gång, sedan får dom en dutt vid 17,00 och sedan såklart när dom nattas. Men att inte ge ett strå grovfoder är ju inget bra. Gräset har ju nada näringsvärde nu. Varför kanske inte ge fri tillgång ??
 
Nio timmar utan mat i hagen är mycket. Har ni inte möjlighet att ha dem på fri tillgång? Då slipper ni problemet med lunchfodringen. Rundbalar brukar finnas i olika storlekar, att ställa ut en sådan i hagen kan vara en idé. En höhäck är inte heller särksilt svårt att ordna, fyller ni den på morgonen så räcker det med all säkerhet hela dagen.

Själv är jag en stor vän av den fria tillgången, hästen med!
 
Jag tycker att du ska lägga ut ordentligt med hö på morgonen så de har att tugga på i åtminstone några timmar. Det är väldigt länge för hästar att gå helt utan grovfoder så länge.
 
DEt är ju lätt att ÅTMINSTONE ge dem hö på morgonen när de blir utsläppta!!! Då är det ändå någon där ju. Varför får de bara kraftfoder på morgonen? Då har de ju stått nästan hela natten utan hö också!
 
jag vet, det är inte den mest exemplariska utfodringen... å då har jag ändå bättrat på deras rutiner rejält sen jag flyttade dit... :smirk:
Det är travhästar som tävlas, tror inte det är så många andra i stallet som är intresserad av att ge dom fri tillgång på hö...
 
fri tillgång är tyvärr inte möjligt då det är tävlande travhästar och jag tror inte de andra skulle vilja det...
skulle oxå vilja ge min häst fri tillgång, men det är inte möjligt i det här stallet. Dels för att de är uppdelade så att de bara går 2 och 2 i hagarna och dels för att det då är tävlande hästar allihop.
 
han får inte hö på morgonen pga att han släpps ut direkt när han ätit upp kraftfodret ungefär. (annars skulle han få vänta till tidigast halv 10 eller kanske inte komma ut alls... :( )
Jag tror att det som är lättast att lösa är nog hö vid lunch, hans flickvän tas ändå in då så hennes ägare är där. Då får han ju oxå äta i lugn och ro (+ att jag kan lura till mig några kilo hö till... ;) ). Tror inte att han vill ge dom på morgonen, han vill nog inte att hans häst ska ha mer... :confused: Han står oxå på halm, så han har ju att tugga på under natten.
Ska ta tag i det när jag träffar dom nästa gång!
Fast jag måste ju ha nån att muta oxå för att fylla höpåsen till onsdagar och fredagar... min bästa kontakt ska ju flytta snart... (SHIT! kom precis på att jag då måste fixa med annan utsläppare!!!)
Kan ju oxå påpeka det att kunskapen om hö är inte sååå bra i mitt stall... känns typ som 80-tal eller nåt... har tjatat sen augusti om att få den där /&¤/&% höanalysen... :mad:
 
Ok, att de andra kanske inte är intresserade av fri tillgång. Men som några andra redan sagt så måste de ju få hö i hagen på morgonen åtminstone. :mad:
 
Men.....:confused: :mad:!!!

OK, hellre hö till lunch (fixa det!).. än inget hö alls på hela dagen!
 
öö. varför kan han inte få sitt morgonhö i hagen? om dom dessutom går två och två så borde det itne vara någon.
 
När de släpps ut i hagen på morgonen kan de inte
ge dem lite hö då i hagen? Det kan man ju lägga i en
IKEA-påse kvällen innan så det underlättar.
För så många timmar utan grovfoder är inte bra för hästen.
Det optimala är ju att de får äta sin dagsranson utspritt över dygnet. Men förstår ditt dilemma.
Hoppas du kommer på en bra lösning.
 
Hö är nödvändigt för att hästarna ska må bra - det vet alla hästmänniskor. Kan man i ett stall inte uppnå detta (vilket jag ser som en självklarthet) så hade jag flyttat på stört.
 
Du menar väl inte att att hästen endast får hö på em och kvällen och sen inget förren nästa em????? Men hur kan dessa mäniskor som har tävlande travhästar tycka att det är ok. Häng en färdig påse med hö på boxdörren som tas med när den släpps ut så den får morgon hö. Det är faktiskt viktigare med mat än utevistelse. Så annars får du låta den vara inne till 10.00 så den hinner äta hö.
Skärpning! jag blir förbannad när jag hör något liknande. :devil:
 
Jag har verkligen aldrig hört talas om någon som inte ger sin häst grovfoder på morgonen. Oavsett om det är tävlande hästar eller inte. Självklart bör de få det på morgonen. Hästen bör ju få foder flera gånger per dag och så utspritt som möjligt. Undrar hur tävlingshästarnas ägare motiverar en så konstig hästhållning. Har du frågat dem varför?
 
jo, jag ska prata med han som har den andra hästen i hagen. Han är ganska vettig, så det borde funka.
 
Tack för ett trevligt svar!
Jo, att lägga i en påse är absolut nödvändigt, de i stallet är ju ganska lata... :mad:
Ska prata med han som har häst i samma hage så fort jag träffar honom (borde bli på onsdag), han är ganska vettig så det borde gå bra.
Har faktiskt inte tänkt såå mycket på det innan (SNÄLLA! hopa inte på mig!!!) men det slog mig nu i helgen att det ju faktiskt är lång tid nu. Tidigare stod han inne till 10 och fick frukosthö inne (när dom kom ihåg att ge det! :mad: )
 
jo, jag vet. Och tro mig, jag är den absolut mest höinriktade i stallet och verkligen jagar dom andra för bättre hö-rutiner... (dom börjar bli gaaanska pissed-off på mig nu... :devil: )
Stallet är super i alla andra avseenden, är väldigt svårt att hitta nåt annat stall med dom förutsättningarna här omkring... har själv tänkt tanken flera gånger, men har kommit fram till att det inte skulle funka... :(
 
Sorry om jag lät hård men man tänker ju på hästens bästa. Bra, att du har förstått att det är viktigt. Du får nog läxa upp dem andra i stallet sådom inte vågar missa att ge din häst hö.
Hoppas det ordnar sig!
/M
 
jo, tyvärr är det så rutinerna (som jag håller på att förbättra! :devil: ) är i stallet... :(
dessa människor med tävlande travare är inte precis några förebilder inom utfodring... Förstår inte hur man kan tro att en het häst ska kunna gå på det fodret de ger? Tycker inte du ska skälla på mig, jag har verkligen kämpat för att få dom att ge min häst så som han får nu (dom ville ge som deras hästar får... :mad: ) och tänker fortsätta tills jag är nöjd.
Vet faktiskt inte varför jag skrev första inlägget, då jag ju redan vet att det är för lång tid? :confused: ibland förvånar jag mig själv... :o
Kan inte låta honom vara inne till 10, för då är det inte säkert att han kommer ut alls. Personen som har utsläppet då är väldigt opålitlig... :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 573
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 029
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 058
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp