Hö/ensilage analys behöver hjälp

Anna Norgren

Trådstartare
Tror ni detta hö/ensilage plastat skulle kunna funka till en ponny som inte har lätt att lägga på sig ponny 4 år. Har haft hö nu men skiftar i kvalitet.
Detta bör väl hålla sig även öppet då det är torrt som hö?


Första skörd 2016: TS:85, Smb. protein häst 89, Energi till häst 9.7
Andra skörd 2016: TS:94, Smb. protein häst 111, Energi till häst 10.2
 
Jag förstår inte riktigt, är det hö (torkat på fälten, sedan balat, sedan förvarat torrt), plastat hö (torkat på fälten, balat, inplastat) eller silage (halv-torkat på fälten, balat, fått ensileringskultur tillsatt, inplastat)?

85% ts är väldigt blött för att vara hö, och 94% ts är extremt torrt för att vara silage/plastat hö. Om det "håller sig" beror på vad exakt det är, hur stora balarna är, och hur mkt som går åt/dygn.

Annars tycker jag att det du listat är för bra, kvoten blir ca 10 på båda (önskvärt normalt är ca 6) vilket innbär att det blir ett överskott på protein. Energimängden är också väldigt hög vilket innbär att du kommer behöva ge en väldigt begränsad mängd, och risken är att hästens behov av TS inte uppfylls. Om möjlighet fanns skulle jag blanda ut detta hö/silage/vad det nu är med ett annat hö med sämre värden eller halm.
 
Allt grovfoder från 84% ts och över är hö och ska inte plastas då det gör att hållbarheten blir ytterst dålig. Det är alltså kortare hållbarhet efter öppning på så torrt grovfoder än på ett blötare. Risken är också mycket stor att så torra strån (som då blir hårdare än om de är blötare) sticker hål på plasten och då är grovfodret dåligt redan vid öppningen. Det luriga med så torrt plastat grovfoder är att det är svårare att upptäcka att fodret har blivit dåligt. Skickar du in en hygienanalys får du svaret men det är svårt att se och lukta sig till.

Jag hade aldrig köpt ett sådant grovfoder alls men gör man det så krävs det att hela balen går åt på ett dygn ungefär.

Så högt energiinnehåll hade jag inte velat ha till en ponny heller. Även om hen är svårfödd blir det inte många kilon av det för att hens energibehov ska bli uppfyllda.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 239
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 993
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp