Hö el höensilage kommande vinter?

Ridtjejen

Trådstartare
Två hästar som äter ca 16-20 kg hö per dygn, samt en mini som får knappt 2 kg... de går på lösdrift om vintrarna.
Har alltid haft hö,men även testat höensilage för 2 år sen pga höbrist, men frågan är vilket som är dyrast, för höpriserna lär stiga i år har jag hört av vissa hö-bönder.... är det ngn idé att jag köper höensilagebalar (normalstorlek)... hur många kg är det i en sån,och hur mkt ska man beräkna att en häst som normalt äter 8-10 kg ska ha?
Hur ligger höensilage om man jämför mot hö i pris?
Det kommer alltså att gå åt ca 22 kg hö/dygn,minst.
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Det verkar ju gå åt ganska lite, frågan är om du kan hålla hygienen på ensilaget om du inte köper på småbal. Det brukar vara dyrare än de större varianterna. Åtgången får du räkna ut med hjälp av torrsubstansen, samt värdena som du får av analysen...
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Vi har balar på 300-400 kg. 30 hästar tar 1,5 dar på sig att äta upp. Så du behöver mindre balar, OM det går att få tag på för överkomligt pris. Annars är risken att du får kasta en del.
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

hade ju småbalar, men de kostade 2.75 + moms per kg....och höet köpte jag för ca 1.50-1.75 kr kg under de senaste 2 åren.... kanske billigare med hö ändå... men det lär väl hamna på över 2 kr kg i år....
Med höensilage i rundbal så hade vi kunnat förvara det ute,som det är nu blir det småbalshö att kasta upp för hand, hade underlättat med höensilage känns det som. Men det blir kanske dyrare om vintern inte blir kall,för då möglar det. Tack för era svar!
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

En liten fundering bara, hur kan "vissa hö-bönder" redan nu veta hur årets höskörd ska bli, och hur priserna kommer ligga???????:confused:
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

*kl*

Lånar tråden lite.. Hittade en annons på hösilage där det står
"Eftersom TS-halten är så hög håller sig en öppnad bal ca 25 dagar"
TS 72.8%
Är det möjligt att en bal håller sig så länge? Isåna fall borde det ju vara möjligt att hålla två hästar på rundbal (ca 15 kg/dag) utan att den blir dålig i förtid och man måste slänga massa hö
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Jag hade inte haft en bal öppen så länge och fodrat med den, men det finns säkert många som inte anser att det är något problem.
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

*kl*

Lånar tråden lite.. Hittade en annons på hösilage där det står
"Eftersom TS-halten är så hög håller sig en öppnad bal ca 25 dagar"
TS 72.8%
Är det möjligt att en bal håller sig så länge? Isåna fall borde det ju vara möjligt att hålla två hästar på rundbal (ca 15 kg/dag) utan att den blir dålig i förtid och man måste slänga massa hö

Skulle jag inte lite på för fem öre:cry:
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Det stod att dom hade provat och utfodrade sina tävlingshästar med det, men jag har aldrig hört talas om att storbalar ska hålla så länge
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Fast om du köper ensilage ska du inte betala per kg foder, utan per kg torrsubstans.Näringen finns ju i torrsubstansen inte i vattnet. Därför bör du veta ts halten i balarna.
 
Sv: Hö el höensilage kommande vinter?

Priset baserar gubbarna på eftersom det växer för dåligt,samt höga dieselpriser om man jämför mot fg år.

De som tar höensilage i närheten av oss (köttbönder) ,tror jag inte analyserar sitt.... priset är ju samma på alla balar.
Detta med TS, håller balen längre ju lägre den halten är? och ju högre den är desto mer likt är det hö?


En shettis (mini) som ska äta, är det bäst med blötare el torrare höensilage? (för att undvika fång)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har blivit med shettis. :D Min ängel kommer till mig om någon vecka. :) Jag har aldrig haft en shettis förut så ska bli roligt. :)...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp