Höanalys, hjälp?

J

Janniizen

Ringde idag och frågade om analysen på höet jag eventuellt ska köpa. Han var inte inne men om det han kom ihåg stämde så var det Energi 9,1mj och 60 eller 63g smrp. Det är väl ganska höga värden?

Skulle det då räcka med det höet och ett mineralfoder till min valack på 4 år som rids medelhårt ca 4-5 gånger i veckan? Hur mycket hö skulle han behöva då på ett ungefär om dagen?

Han har gått på fri tillgång på hösilage tidigare men måste byta nu då vi flyttat och det inte finns möjlighet att ha hösilage själv.

Sv: Höanalys, hjälp?

Om värdena är per kg foder skulle jag gett 8-9 kg hö och mineraler om det är en häst runt 500-550kg beroende på hull. Du har en mkt bra kvot på ditt hö vilket är jättebra. Sen får du titta så kalcium/fosfor kvoten är okej:)

Senast ändrad:

Du kan även ge lite halm ifall du vill förlänga tuggtiden om du nu inte har det som strö.

4-årig valack kan väga allt mellan 150-1000 kg beroende på ras... :idea: ;)

Men ja, med det höet behöver du inte komplettera med kraftfoder, det är bara att skotta i honom så mycket som behövs för att han ska hålla ett bra hull.

Han är en Tinker, skulle väl gissa på att han väger runt 450 kanske.

Men jag kollade lite i ett sånt här foderstatsprogram och när jag la till halm, mer hö än 6kg eller överhuvudtaget någonting annat så fick jag upp att det var en giftig mängd selen i foderstaten?! Vad innebär det? Jag har ju inte ens skrivit i något selen värde. Om mängden bara ska vara "onödigt mycket" som på allt annat så skulle det alltså räcka med 6kg hö om dagen och ingenting annat. Det kan ju inte stämma?!

Du har endera matat in siffror på fel ställe, eller råkat få dit kraftfoder.

Hö innehåller i princip INGET selen alls. Så det är i princip omöjligt att täcka hästens selenbehov ens på fri tillgång hö. Så nånstans är det knas i inmatningen, eller så har programmet fått frispel.

Eftersom det är en unghäst skulle jag ge fri tillgång och sen hålla koll på hullet och fodra upp om det behövs sen.

Ja men det låter bra. Tyckte att det var märkligt eftersom jag bara hade lagt dit hö!

Det var min tanke först men han äter och äter och äter så han blir bara tjock. Han älskar mat och äter allt han ser! Så måste försöka begränsa det lite...

Det var min tanke först men han äter och äter och äter så han blir bara tjock. Han älskar mat och äter allt han ser! Så måste försöka begränsa det lite...
Blev han tjock när han fick fri tillgång på ensilage? Jag tror nog att man kan ge rätt mycket hö utan att han lägger på sig särskilt. Gör en gissning om hur mycket ensilage han åt förra året. Dra bort vattnet. Hur många kilo fick han då (vissa hästar kan ju trycka i sig både 15-20 kilo ensilage på ett dygn utan att bli feta). Är det stor skillnad i näringsinnehållet (tänk på att du måste räkna per kilo ts om du ska jämföra höet med ensilaget). en tinker i den storleken du beskriver skulle jag försöka ge åtminståne 7-9 kilo hö. 7 kilo blir rätt kort ättid, men då kan man kanske ge halm eller annat också. Jag kan tänka mig att tinkern behöver näring för tillväxt lite längre då de blir rätt grova i typen, men det är bara en tanke.

Blev han tjock när han fick fri tillgång på ensilage? Jag tror nog att man kan ge rätt mycket hö utan att han lägger på sig särskilt. Gör en gissning om hur mycket ensilage han åt förra året. Dra bort vattnet. Hur många kilo fick han då (vissa hästar kan ju trycka i sig både 15-20 kilo ensilage på ett dygn utan att bli feta). Är det stor skillnad i näringsinnehållet (tänk på att du måste räkna per kilo ts om du ska jämföra höet med ensilaget). en tinker i den storleken du beskriver skulle jag försöka ge åtminståne 7-9 kilo hö. 7 kilo blir rätt kort ättid, men då kan man kanske ge halm eller annat också. Jag kan tänka mig att tinkern behöver näring för tillväxt lite längre då de blir rätt grova i typen, men det är bara en tanke.

Åh det är jättesvårt att uppskatta, sen var det så olika hur balarna var, en del var blöta och andra så torra som hö... Eftersom varje bal var olik den förra så fanns det heller ingen analys på det.

Ja det är det där med ättiden som jag funderar på också, men kan ju prova att fylla ut med halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 495
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka