hö eller hösilage????

S

sessan78

ska byta stall o kan där välj apå hö eller hösilage 8-10 kg hö eller 12-15 kg hösilage per dag.

vad väljer man?o varför?vilken mängd?hästen har lite svårt o hålla hullet men åt ca 8-9 kg hö per dag förra året.

botulism?risker?vaccinera eller ej?

hur gör ni o varför?

Sv: hö eller hösilage????

Vilka näringsvärden finns i hö och hösilage? Utan att veta det är det svårt att välja...

Välj det som passar hästen bäst.

Jag hade valt det som hade högst smrp/MJ-kvot, om båda var OK hade jag valt det med lägst MJ/kg foder. Har en mycket lättfödd häst...;)

Finns väl fördelar med både och jag har hösilage till min häst och jag tkr det känns mkt fräschare en vanligt hö, det är inte alls så dammigt som mkt hö är... En nackdel kan väl vara att det lätt blir förstört på sommaren, och risken för att hästen ska få i sig botulism bakterier ökar oxå. Sen skulle jag även kolla på vad de hade för närings värden, om jag var du skulle jag nog ta det med mest energi i om din häst hade svårt att hålla hullet.

Hmmmm, jag hade nog helst valt hö men det är för att jag inte gillar hösilage.

Men om man ska välja så är ju frågan vilka värde det finns i respektive grovfoder - vilket passar just din häst bäst?

Sen en annan sak jag tänkte på: hur blött är hösilaget? Om det är väldigt blött så kanske 15 kg inte är så mycket rent foder! Kan inte så mycket om hösilage men låt säga att det är en ts på ca 50% - då är 15 kg bara ca 7,5 kg grovfoder, resten är vatten. :)

Vi har både hö och ensilage. Använder hö under perioder då det enbart är någon enstaka häst som ska ha foder och vi inte vill öppna en hel bal. Upplever att kvalitén på ett väl hanterat ensilage är jämnare över säsongen.

Om hästarna själva får välja så är det ensilage som gäller! Mycket smakligare än hö för de flesta hästar. Vi fokuserar tyvärr så mycket på proteinhalter och mineraler så vi glömmer smakligheten. Finns tyvärr nästan ingen forskning kring denna aspekt av foderproduktionen.

kan oxå tilläga att min häst åt ca 20 kg hösilage/ dygn under vintern och han väger ca 500 kg. Vi hade en torrsubstans på 68 %, så det kan ju hända att den bara behöver mer grovofoder helt enkelt...

Beror väl lite på vad det är för storlek på häst. 12-15kg hösilage är väldigt lite foder mellan 6-10kg beroende på ts.

Kan ju tillägga att min d-ponny åt 15-20kg hösilage med en ts på 71% o shettisarna åt ca 10kg.
När de fodrades med torrhö åt shettisarna ca 5kg o d-ponnyn 10kg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka