Hö eller hösilage i lösdriften?

Sv: Hö eller hösilage i lösdriften?

Våra äter ca 100kg hösilage/dag (8 hästar= ca 12kg/dag/häst) nu. Balarna är på 400kg. Tuggbehovet är som störst på hösten så då äter de ganska mkt. Detta för att bygga upp inför vintern och klara kalla vinterdagar/nätter.

Enligt min erfarenhet får man räkna med ca 500kg/mån/häst om man slår ut åtgången på de månader som hästen äter grovfoder. Och våra har ätit som max 15kg/dag/häst. Ibland mer.

Vi har en ts på 70-80 (har inte fått analys än). Så det är hög ts på vårt hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka