Jag ska byta stall och där med foder. Det finns tyvärr ingen analys på något och jag dessutom inte om det kommer bli endast ensilage eller endast hö eller en kombination. Så jag började räkna lite på de olika och fick fram tre olika givor som då enligt genomsnittssiffor ska vara ungfär lika då det gäller Mj och Smb. Jag tycker dock att den foderstaten som bara består av ensilage är väldigt många kilo. 10kg till kvällsgivan!!! Fast man kanske kan fördela det bättre.
Vad tror ni?!? Om man kolla lite överskådligt... kan det stämma?!? Skulle ni fördelat kilona på något annat sätt?
Jag har som sagt räknat med genomsnittssiffor som jag hittat i en bok om foder och jag har försökt eftersträva samma Mj och smb som hennes nuvarande, analyserade foderstat. Hon kommer dock få halm också så det kanske inte behövs lika mycket... men det får jag se.
Här kommer de tre olika förslagen iallafall:
Både hö och ensilage:
Ensilage: Morgon 2kg Intag 4kg
Hö: kväll 6kg
Bara ensilage:
Morgon 2kg Intag 5kg Kväll 10kg
Bara hö:
Morgon 1kg Intag 3kg Kväll 5kg
Vad tror ni? Låter det rimligt?
/Snorpan
Vad tror ni?!? Om man kolla lite överskådligt... kan det stämma?!? Skulle ni fördelat kilona på något annat sätt?
Jag har som sagt räknat med genomsnittssiffor som jag hittat i en bok om foder och jag har försökt eftersträva samma Mj och smb som hennes nuvarande, analyserade foderstat. Hon kommer dock få halm också så det kanske inte behövs lika mycket... men det får jag se.
Här kommer de tre olika förslagen iallafall:
Både hö och ensilage:
Ensilage: Morgon 2kg Intag 4kg
Hö: kväll 6kg
Bara ensilage:
Morgon 2kg Intag 5kg Kväll 10kg
Bara hö:
Morgon 1kg Intag 3kg Kväll 5kg
Vad tror ni? Låter det rimligt?
/Snorpan