Hastflickan
Trådstartare
Min häst är aningen kohasig där bak. Jag undrar vad det kan få för följder och om man borde göra något?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen är aningen kohasig, tårna pekar lite utåt. (För mig innebär hjulbent när bena inte följer det mönster de ska, sen spelar det ingen roll om det är inåt eller utåt, men jag förstår att du blev förvirrad eftersom det egentligen är fel )Blir lite förvirrad.. Är den hjulbent (hasen vänd utåt och tårna inåt) eller har den kohasor (skenbenet är inte vertikalt från hasen ner vilket får hasen att vinklas inåt och tårna utåt)?
Både hjulbenta hästar och de med kohasor kan ha lättare att få problem med hasled och kotled. Sättet hästen förmodligen kommer sätta ner hoven mot marken kan göra att den liksom vrider hela hoven och kotleden för att kunna fördela vikten jämt över det benet. Det här påverkar såklart lederna negativt efter ett tag. Är hästen bred över rumpan och står med hovarna för nära när de är hjulbenta är det även högre risk för skador av strukturerna på utsidan av benet.
Om din häst är född såhär är det ingenting du kan göra eftersom att det är så hästen är byggd. Du kan alltid prata med din hovslagare och se om hen tycker att hovarna är felbalanserade och om det påverkar benen alls. Men vinkeln på hasen har liksom mer att göra med hur hästen ser ut i kroppen, inte om hoven är lite längre på ena sidan eller inte. Du kan också prata med din tränare och se om hen vet övningar som kan stärka delar av din hästs kropp som eventuellt är svagare än andra.
Det viktigaste är hur hästen sätter ner fötterna när den rör sig. Landar hoven rakt mot underlaget är risken för negativ påverkan mindre.
Att bygga upp hästens muskulatur bidrar också till att minska risken för skador.
Han lägger ner hela hoven såklart, men mer vikt på utsidan jaBetyder det att han går på utsidan av hoven?