Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon här som genomgått en sådan? Tankar, erfarenheter?
Nä, inte så, vi har fått väldigt bra info. Mer om någon/några ville dela med sig av erfarenheter eller tankar som gått igenom transplantation, eller varit anhörig till någon som blivit transplanterad.Jag har jobbat på kardiologen och tagit hand om ett antal patienter som sviktar och som står på transplantationslista eller har genomgått en transplantation. Är det några särskilda undringar du har ?
Tack för svar. Det är min sambo som ska få nytt hjärta, så erfarenheter av att vara anhörig välkomnas så klart också. Himla knepig känsla att typ önska att människor ger sig ut på vägarna med MCn utan hjälmtyp
Han har gjort allt annat, både kring medicinering och operationer, så det är ett nytt hjärta osm återstår nu. Och det är som både vi och läkarna säger, det är ju inget man gör om det inte absolut behövs, och även om riskerna är stora, är riskerna ännu större med att inte göra det alls.
Tack, vi har blivit väldigt bra på tt kommunicera med varandra, och om inte annat så har det här stärkt oss som par. Sahlgrenska har också varit väldigt tillmötesgående och informativt, både jag och han har möjlighet till samtalskontakt.Så jobbigt både för dig och för din sambo med ovisshet och väntan. Hoppas att han inte behöver vänta allt för länge och att allt går bra. Anhörigperspektivet ska nog inte alls underskattas - jag kan föreställa mig att det är en otroligt jobbig situation att leva med väntan och ovisshet utan att kunna påverka något. Hoppas att du kan hitta något att få ventilera det med.
Så bra att ni är på Sahlgrenska, de är urskickliga på hjärtan!Tack, vi har blivit väldigt bra på tt kommunicera med varandra, och om inte annat så har det här stärkt oss som par. Sahlgrenska har också varit väldigt tillmötesgående och informativt, både jag och han har möjlighet till samtalskontakt.
Några av våra nära vill att vi ska fira nu när vi fått besked att han blivit godkänd och satt i donationskön, men det känns väldigt märkligt det med.
Tack för svar, hjärtklaffarna är det inget fel på så dom donerar han när han får nytt hjärtaInte hjärttransplantation, men en i min närhet har bytt en hjärtklaff som skulle ha slutat fungera om den inte byttes i tid. Det blev en lång operation (många timmar) där de fick "bryta upp" bröstkorgen för att komma åt och vad jag förstår så var allt väldigt komplicerat pga det.
Personen klarade operationen bra, trots att hen är en otränad storrökare som lever på skräpmat och godis (). Efter operationen fick hen bo på korttidsboende och småsaker som att gå 10 min långa promenader var otroligt fysiskt jobbigt. Det var öht väldigt lång rehab och nästan 2 månaders sjukskrivning trots förhållandevis lugnt jobb. I början var hen tvungen att sova på speciellt sätt, ha någon "korsettgrej" för att hålla ihop revbenen och en hel rad restriktioner kring just rörelse i vardagssituationer. I början åt hen också en hel del mediciner för att allt skulle läka bra och för att minska risken för blodproppar.
Nu är det snart ett år sedan om jag inte tänker fel, men bortsett från att hens smaksinne fortfarande är nedsatt (tydligen smakar ingenting riktigt som det gjorde förut och vissa favortgodisar är direkt osmakliga nu) så verkar det som om allt är minst lika bra som innan. Medicinerna är också borta nu. Någon gång i framtiden kommer hen med största sannolikhet behöva opereras igen, för även den nya hjärtklaffen beräknas sluta fungera, men läkarnas förhoppning är att det ska vara om tillräckligt många år för att det ska gå att genomföra allt på ett smidigare sätt. Det verkar ju ändå gå framåt rejält med forskning kring hjärtan, hjärtoperationer m.m.
Hur som helst så hoppas jag att allt går så bra som det öht är möjligt för din sambo!
Ja, de är bara här eller i Lund om utför hjärttransplantationerSå bra att ni är på Sahlgrenska, de är urskickliga på hjärtan!
Ja, jag vet det. Stockholm hade det väl men blev av med det?Ja, de är bara här eller i Lund om utför hjärttransplantationer
Precis, man tyckte inte det fanns tillräcklig kunskap för att få fortsätta göra hjärttransplantationer där. Tror Karolinsk sökt igen, men fått nej.Ja, jag vet det. Stockholm hade det väl men blev av med det?