hjärtmask?????

nightcrawler

Trådstartare
kan någon förklara vad hjärtmask är? brukar se på animalplanet - djurpolisen och ofta så har dom vanvårdade hundarna detta. vad är detta för något?

Sv: hjärtmask?????

Eftersom du sett amerikanska program så är det den tropiska hjärtmasken, dirofilaria immitis, en mask som hör till mikrofilarierna.

I Sverige finns (ännu, man vet aldrig vad som händer nu när klimatet blir varmare och det kommer in en massa smuggelhundar) inte hjärtmask, förutom ett enstaka fall. Däremot är hjärtmask ett stigande problem här i Köpenhamn. Detta är inte samma mask som finns i USA, här har vi Fransk hjärt- och lungmask (Angiostrongylus vasorum) som är en rundmask. Den sprids med hundens avföring som sedan äts av sniglar, maskens mellanvärd. Hunden får i sig snigeln och masken vandrar från tarmen via blodet och hjärtat till lungorna där de blir könsmogna och lägger ägg. Äggen kläcks i lungorna (om jag minns rätt), larverna hostas upp, sväljs och bajsas ut.

Masken orsakar lunginflammation med hosta. Dessutom kan det ses förändringar i hjärtat pga det ökade trycket i lungkretsloppet.

Såg det också på djurpoliserna. Ett hjärta i en glasburk, såg ut som nåt slängt in en näve nudlar i hjärtat. Fy 17 så otäckt. Är dessa maskar annorlunda här i Norden? Såna vill man ju inte ha i sin hund.

De hjärtmaskar vi har här är mycket mindre, ett par centimeter. Inga nudlar med andra ord ;)

tack för svaret. har inte hört talas om hjärtmask förrän ja börja titta på djurpoliserna. verkligen skönt att det knappt förekommer nått sånt här. har änna vart nervös för min lilla luring

Jo det är skönt att de inte finns i Sverige... men det är som sagt en tidsfråga innan vi får in det :crazy:

tack för svaret. har inte hört talas om hjärtmask förrän ja börja titta på djurpoliserna. verkligen skönt att det knappt förekommer nått sånt här. har änna vart nervös för min lilla luring

Inte jag heller.. Jag frågade på apoteket då jag hörde talas om masken på djurpoliserna.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka