Hjälptyglar mot bocksprång mm.

M

Mari_H

Hej!
Jag är medryttare till en 6-årig valack, ett engelskt fullblod. Han har varit dressyr riden i ca 2 år. I somras så slängde han av mig två gånger efter massor av "studsande" och div bocksprång. Första gången blev hästen rädd för sprickor i den torra jorden och andra gången var korna läskigare än vanligt. Andra gången råkade hästen trampa mig ordentligt i sidan av ryggen och jag åkte ambulans till sjukhuset. Ingenting var trasigt på mig, tur! Jag hade bara väldigt ont. Nu råder det "förbud" att rida ut på honom ensam, klokt. Själv har jag ännu bara ridit honom i paddocken och i ridhuset eftersom hästen har haft lite otur. Han fick mugg som resulterade i lymfangit. Hästen är nu bättre och rids ca 30-45 min per dag lite lugnt eftersom han inte får med sig höger bak riktigt. Lymfangiten satt i höger bak.
Hästen är pga sina skador lite uttråkad, han tycker om att jobba. Vid ett tillfälle började han att bocka och "studsa" när vi skrittade utanför stallet och en annan gång gjorde han så i ridhuset för att katten plötsligt var läskig. Bägge dessa gånger varvade han ned sig när jag röt åt honom ordentligt.
Saken är den nu att jag är gravid, visserligen väldigt tidigt, men jag hoppas!
Jag vill med andra ord inte riskera att bli avkastad igen. Vad kan jag använda för hjälptyglar? Vad tycks om chambon eller gogue? Någon som känner till skillnaden? Se bild http://wb593569.one.se/insptyglar.jpg
Funktionen med hjälptyglarna vill jag ska vara att hästen får mindre frihet med huvudet, fast det får inte påverka honom om han går rätt samt att hästen behöver kunna trampa under sig ordentligt med bakbenen.
/Mari

Sv: Hjälptyglar mot bocksprång mm.

Hejsan.
Vi har en häst på ridskolan som bockar väldigt mycket så tillslut fick hon en spec. bocktygel som gör så att hon inte kan ta ner huvudet.
Den satt ifrån sadeln bid öronen och sen ner mot bettet, vet dock inte vad en sån heter, eller om det var bra eller inte.
För efter en vecka kom hon dock på hur man kunde bocka med tygeln på.

En hjälptygel löser inte det bakomliggande problemet, utan döljer mer symptomen av problemet så att säga.

Min första tanke är att den här hästen vill säga något. Har han ont någonstans? Hur sitter utrustningen? Är foderstaten anpassad efter hästens nuvarande arbetsförmåga p g a skadan med lymfangiten?

Egentligen var kanske inte detta alls det du ville ha svar på, men det var bara en tanke. Hjälptyglar tänker jag inte uttala mig om.

En annan sak som slår mig; Är det bara med dig hästen beter sig såhär? Hur är det när hans ägare rider honom?

När hästen kan sänka huvudet så kan den också bocka. Detta är säkert svårt att råda bot på. Ingen häst är ju helt säker och saker kan snabbt hända när man hanterar hästar.
Kan du inte prova att longera av hästen en del innan du sitter upp. Då får den chansen till att göra sig av med överskottsenergi. Ändra fodergivan till något som ger mindre energi. längre tid ute i hagen etc. Det har funkat här hemma. Gick från vanlig Krafft över till krafft-grund, longerade en stund i båda varven innan uppsittning och hästen svarade bra på det och var lugnare. Lycka till

Foderstaten är numera utträknad och kommer att så sakta att ändras, from imorgon tror jag det var.
Hästen har inte gjort så här med sin ägarinna. Hon har mest ridit honom i ridhuset och i paddocken pga graviditet som varade tom juni 2005. I våras så var det mest jag som red och jag aktiverade hästen mycket ute i skogen, det märktes att han var ovan för han var mycket tittig på det mesta.
Vad som gjorde att han slängde av mig i somras vet jag inte riktigt, det kändes som om han fick någon form av "panik-rädsa". Det fanns ju läskiga sprickor i marken och läskiga kossor.
Men bock-studssprången under hösten känns som hästen ville tala om att han var uttråkad och arbetade för lite mot vad han är van vid, hästen såg glad ut under bock-studssprången. Innan han blev dressyr häst så startades han tre gånger på galoppen.
Det troligaste är att han har varit över energisk. Jag har börjat med att löslongera honom och då gör han utfall i galopp i form av bock-studssprång. Han ser glad ut! Jag har dock löslongerat honom efter ridningen för att han skulle kunna koncentrera sig på mig.
Fast det verkar som om jag får göra tvärtom!

Jag tror inte att bara för att en häst bockar o.s.v. måste den ha ont, även om en del yttrar det på sådant vis, min 7åring bockar i ren, yster glädje! "Wow jag får galoppera hur snabbt jag vill - tjoho!" - ungefär ;) Och din häst var ju bara 6 år, det är ju lättare att få ut det som ligger inne genom att bocka än göra något mer "moget" om man får säga så om hästar. Om h*n bockar för att h*n ser saker kanske det är lite överladdning? Prova att longera innan du rider ut så kanske hästen får ut sin energi innan och kan ta det på ett bättre sätt.
Iofs rider jag alltid ut på graman men den hjälper inte så mycket mot sådant, jag försöker få upp huvudet och driva ännu mer, det enda jag upplevt funkar. På en gouge är det svårt att få hästen att lyfta upp huvudet i bocksprången.
Sätt på en hingstrem i sadeln och håll i dig och driv för ditt liv ;)

Jag håller med den som sa att longera en stund innan du sitter upp och låt hästen bocka av sig utan ryttare, om den nu måste göra det alls.

Om den kör ner huvudet och börjar bocka är mitt tips att du svänger hästen runt så mycket du kan på ena tyglen, så du böjer hästens hals jättemycket. Då lär den inte klara speciellt många bocksprång på raken. Gäller att du samtidigt ger efter så pass mycket på den andra tygeln, så hästen KAN böja sin hals. Får du lite kläm på den tekniken kan du i nästa "fas" tom börja driva framåt utan att det kan hända speciellt mycket mer än att du får en ärlig framåtbjudning istället för istadiga bocksprång.

Ovanstående har iaf funkat på alla knäppisar jag har ridit som haft den ovanan, och de är rätt många.

Lycka till!

Men det skulle jag aldrig våga göra faktiskt, min häst bockar när vi galopperar på rätt ordentligt o skulle jag då styra "undan" skulle vi med all säkerhet stupa rakt ner!

Ta ett uppresande tygeltag och driv, när du känner att hästen är på väg att bocka. Låt hellre hästen gå "över tygeln" en stund och få den på bettet än att den får chans att krulla ihop sig och dra ned huvudet. Håll den sysselsatt, halvhalter, riktningsändringar, volter etc, och driv på FRAMÅT!

Lycka till!

Har en unghäst som gärna gör så, jag skaffade nåt som heter gräsätartyglar (finns på h**ks) och fungerar jättebra. Dom gör att han inte kan gå ner med huvudet, vilket gör det svårare att bocka.

När mitt monster var som värst hade jag på honom gramantyglar, fästade i sadelknappen när jag red konditionspass i skogen (han blev helt fnoskig av de långa galoppsträckorna). Gramanen gick alltså från ringarna precis vid framvalvet, genom bettringarna och upp till handen på mig. Gav mig mer power att hålla upp huvudet samtidigt som jag hade full frihet att länga ut.

Bänder inte ner huvudet när jag tar, utan ger mig mer styrka att hålla den tygellängd jag föredrar. Jag använde också en snokrem att fästa "min" ände i sadeln, om han skulle komma lös kunde han inte sno in sig i flaxande tyglar och gramaner.

Ja, mycket kommer man på när man har halvtokiga hästar.... :D

Hööks har något som heter "gräsätartygel" sätter nog även stopp för bockningar. Jag har köpt en men inte använt den än.

Om jag inte har förstått allt fel, är gräsätartygeln inte enkelt reglerbar under ritt. Det ser jag som en nackdel. Jag tycker att jag som ryttare ibland kan komma att begränsa hästen på ett oönskat sätt genom en sådan anordning...

Det är nog riktigt, men kanske en bra säkerhetsåtgärd om man är gravid och inte vill bli avbockad.

Jag tycker du inte ska rida hästen nu under din graviditet. Det är en så kort tid man är gravid. Jag tror inte på att det är speciellt farligt med skump och kast om man är frisk, däremot tror jag inte stressen är bra när man är gravid och eftersom du har tänkt tanken "att det inte är bra att åka av för att jag är gravid" Dessutom är det möjligt att stressen smittar av sig på hästen...

Sedan när bäbis är där så är det ju bara att börja igen - om man vill...

det finns så kallade "gräsätar tyglar" som går från sadeln till nackstycker och ner till bettet vilket resulterar i att när hästen böjer ner huvudet för att bocka får ryck i munnen.
Men detta behöver inte lösa problemet jag har stött på en häst där dom gjorde så på och han vart vansinnig och bockade med huvudet upplyft i stället.

om han bockar så hade jag inte satsat på hjälptyglar, de sänker ju hästens huvud. Istället hade jag snabbare än ögat slitit upp hästens huvud och satt honom på röven när det bråkades för mycket. Lite bus är okej, men det ska inte vara farligt att rida.

Jag håller med, lite är bus år okej det har jag alltid tyckt. Däremot är det mindre roligt när det innefattar personliga skador på ryttare och ev häst.
Hästen har inte för vana att göra bocksprång mm. Jag har ridit honom i nio månader och han "studsat" med mig fyra gånger varav två avkastningar varav en ambulans färd.
Att jag förelsog chambon eller gogue är mest för att jag tror att hästen behöver få något annat att tänka på. Det har känts som om han har "studsat" för att han har känt sig uttråkad efter vila pga skador.
Fast det finns mycket jag kan göra från marken också, ridning är inte allt!
Jag red faktiskt i fredags du var hästen lugn och trevlig, fast då hade jag lagt ut cavalalettis för att jobba med, det gillar han!
Rida eller inte? Det är frågan det.
/Gravida Mari

Hm att i princip aldrig bara rida rakt fram då, öppnor och slutor, skänlevikningar, tempoväxlingar hela tiden då? Få honom att koncentrera sig och jobba? Det KAN funka om de har överskottsenergi. Promenera och tömköra i skogen för att titta närmare på allt det farliga innan man rider förbi där? Och ta lite energi på ridbanan?

Tömköra i skogen det låter verkligen mysigt!
När han fick för sig att bocka och studsa så hade han "pippi" på att tvärvända, varpå jag styrde emot åt andra hållet. Jag böjde alltså tillbaka honom för att motsätta mig hans idéer, då studsade och snurrade han mer och mer tills jag låg på backen. Svänga ur honom ur "bockningarna" var ingen bra idé. Envisa jag visade mig på styva linan och hästen vann två av fyra gånger. Samtidigt som jag syrde emot så manade jag på honom framåt, det lyssande han inte på!
Hästen är viljestark och envis han också.
Jag tränade en hel del horse manship efter sista avkastningen, kankse ska hålla på med det mer regelbundet?
/Mari

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama