S

Sini

Hej.
Jag behöve rlite tips från folk. Har en fjroding som jag har börjat rida men Donna som hon heter. Hennes kondis är verkligne sämst! Hon orkar bara gallopera ca 1 varv runt paddocken. Sen saktar hon av. Sen så ahr hon en förmåga att snubbla väldigt lätt. Hon lägger jätt emkt vikt på framdelen coh inte bakdelen och tack vare detta har hon gått om kull 2 gånger när hon går i nedförsbackar. :(
Vet inte riktigt hur man ska göra för att hon ska först och främst börja lägga en del va tygden på bakdelen coh sne få upp hennes kondis ordentligt. Hon är i stort sätt inte allts utbildad i dressyr elelr hoppning och är 16år. Ägaren ville att jag skulle försöka få henen bli lite bättre.
Någon/några som har bra tips?
MVH Sini:)

Sv: Hjälp!

Om hon blir trött fort kan det ju vara knepigt att träna dressyr intensivt, men prova att rida henne på böjda spår i skritt, gör serpentiner och driv henne så att hon går energiskt. Långa skrittpass ute borde funka för att ge henne någon slags grundkondition, öka sedan och lägg in allt längre, lugna travsträckor. Sedan kan du börja galoppera henne stegvis längre och längre. När konditionen börjar bli bättre och hon förhoppningsvis är lite mjukare så kanske du kan höra med någon tränare/ridlärare och börja rida lektion en gång i veckan eller något sådant. :)
Och att hästen är 16 år har ingen betydelse! Jag började träna dressyr med min före detta-hopp ponny (som bara sprang runt med mig och tog en halv långsida på sig att göra halt... :eek:) till medryttarhäst när hon var i samma ålder och nu börjar hon faktiskt gå riktigt fint. :love: :D

Skulle vilja tillägga att jag inte på något sätt är någon expert och att du borde försöka höra med någon mer erfaren än mig innan du lägger upp din hästs träning. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag sätter alltid igång mina genom skrittpass. Kanske 20 minuter först ökar sedan så vi är ute en ca timme och då ska de verkligen trampa på. Skritt bygger mycket muskler på skonsamt sätt. Jag brukar rida två dagar och vila en där emellan till att börja med för återhämtning och muskelbyggande. Givetvis kan man lägga in lite kortare travsträckor under tiden men grunden ligger på skritt.

När de sedan är något sådär igångsatta brukar jag införa mer lösgörande övningar i trav, volter, serpentiner etc. Många avsaktningar med skritt pauser i. Men kan de inte bära sig i skritt så kan de inte det i andra gångarter heller. Långt senare i träningen läggs intervallträning, långa joggsträckor etc in, men då ska de vara ordentligt igångsatta.

Det är väldigt individuellt från häst till häst men det där är ungefär grunden till hur jag har gjort när jag tränat upp hästar.

Nästa tips är att stretcha. Om du inte kan det ta hjälp av någon som kan visa dig hur man stretchar hästar. Det underlättar enormt och särskilt i uppträningsskedet.

hehe tackar. hon kan ju trava. Det orkar hon. bara man inte driver henne föär mkt för då snubblar hon med bakdelen vääldigt lätt samma sak om man svänger för snabbt. hon msåte ha lååånga och svängar typ:P
Tänkte sne när hon har tillräcklgit me dmuskler kanske man kudne frösöka lära henne kröka på huvudet o gå i form för då kanske hon gemfördelar viktewn i sin kropp istället för ha all vikt på framdelen som har nu:( Trist trist. Ägarne et typ int ehur man tränar en häst. hon ahr typ lallat runt med henne i fler aår:S ganska synd. sen är hon jäättte lat lilla Donna. Spö hjälper i 10 min sen total dissar hon spöet. sporrar vill jag helslt inte använda på henne. kanske sne när man ska träna elelr rida emd avancerat:)

Det kommer säkert gå bra! :) Tänk på att det kan ta lite tid, man brukar säga att det tar ca 3 år att bygga upp rätt muskler för att hästen ska bära sig riktigt bra. :bump: Det betyder inte att hästen inte kommer att gå på tygeln förrän efter tre år, men du får ju perspektiv på att det är en del jobb om man vill ha en riktigt bra form. :crazy: Samt att om hon "kröker på huvudet" utan att verkligen ha bakkärran med sig blir hon nog ännu mer framtung, så fokusera mer på att hon ska bli mer aktiv med bakbenen än på att hon ska se tjusig ut eller vad hon gör av huvudet. :)
Om hon är lat kan du använda "tre-stegs-raketen". (Den fungerade i alla fall på en ponny jag red för ett tag sen som var så lat så man fick slita som ett djur för att få henne att trava... :d ) och det är viktigt att man är superkonsekvent. Först när du vill att hon ska öka farten lite ger du en mjuk men bestämd hjälp. Lyssnar hon inte ger du en hårdare hjälp, men använder ännu inte spöet. Tredje gången klipper du till rejält en gång med spöt samtidigt som skänklar och smackar på henne allt vad du har. Om hästen mot förmodan skulle öka tempot mer än vad du ville så beröm först och sakta av efter. Det är ju bättre att säga ifrån ordentligt en gång än att sitta och nöta litegrann hela tiden för då blir ju hästen totalt skänkeldöv till sist. :(

Hum joo de tär ju sant. Det komemr ta ett braaaa tag innna hon kommer lära sig allt. kondisen och bakdelen är de viktigaste jsut nu iaf. Så hon inte går omkull felr gånger ute det kan gå så illa:S
jag ahr aldrig gått omkull med henne. h¨lelr in henne som fan såa tt hon verkligne koncentrerar sig på vad hon gör och avrt hon sätter sina hovar för ibland får hon bråttom om hon halkar efter sina vänner:P knas ponny de där.
Sen när man hoppar lite då bruakr hon få någorlunda fart i sig och bockar när de tär ritkgit kul. elelr när man är envis mot henne så bockar hon emellan åt för att försöka smita undan och försöekr vända sig hemmåt meeen sen isner hon efter 45 min att det lönar sig inte bråka. jag är inte den frösta som ger sig:P aldrig. tror ägaren har låtit henen ebstämma lite över henne faktist:( Trist trist. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka