Hjälp? Vilken hundras?

O

ohn

Jag har sett en så fin hund på stan men vet inte vad det är för ras. Tänkte om någon här kunde hjälpa mig att klura ut det...?

Hunden är ljust beige och inte så grovt byggd. Ungefär som en Golden Retriever i mankhöjd men smalare. Svansen lägger sig nästan som en knorr på ryggen. I ansiktet är den mörkare, nästan som en svart mask.

Någon som har en aning?

Ursäkta min dåliga förklaring!

ohn

Sv: Hjälp? Vilken hundras?

Vad menas med att svansen är som en knorr?? Menar du i en båge? Då kan det vara en islänsk fårhund.. bara en vild gissning pga vad du sa om svansen ;)

Islänsk fårhund

Hej och tack för svaret! :bow:

Den här hundrasen var större och smalare och med kortare päls. Svansen ligger som en båge på ryggen, ungefär som på den isländska fårhunden.

Några andra förslag? :confused:

Säker på att det inte är en blandras?

Hej!

Nej, jag är inte säker. Det kan givetvis vara en blandras...
Vet ni någon bra sida på internet med bilder där man kanske kan leta?

ohn

Rhodesian Ridgeback?

rhodesian_ridgeback.jpg

Funderade på shar-pei, fast då hade du säkert nämnt all "löshud" i ansiktet...

Nån form av spets??

//E

Svart mask?
Malonois? eller hur de stavas. Bellgisk vallhund. Fast den är mer schäferlik...

Senast ändrad:

Varför inte gå fram och fråga nästa gång du råkar på ägaren och hunden? :angel:

En Hälleforsare kanske?
Tyvärr kan jag inte trixa och få in bilder nå bra, men någon annan kanske kan hitta bild på Hälleforsaren?

Dom är visserligen inte så smal men kortare päls än "islänningen", ljus i pälsen eller gul kan man säga med mer eller mindre mörk mask. Svansen ligger som en båge typ.
En spets hund.

Sen finns ju Lunnehund fast dom är ju små, mindre än retrivrar.

kaske var det en tollare!
Den rasen heter inte så men kommer inte på vad den heter den bara kallas så, men det finns nog någon som vet här.

Nova scotia duck tolling retreiver = tollare :)

Men dom har vad jag vet inte mörk mask... ej heller svansen i båge upp/över ryggen.

Men Akitan som någon nämnde...? :love:

ohn skrev:
Jag har sett en så fin hund på stan men vet inte vad det är för ras. Tänkte om någon här kunde hjälpa mig att klura ut det...?

Hunden är ljust beige och inte så grovt byggd. Ungefär som en Golden Retriever i mankhöjd men smalare. Svansen lägger sig nästan som en knorr på ryggen. I ansiktet är den mörkare, nästan som en svart mask.

Någon som har en aning?

Ursäkta min dåliga förklaring!

ohn

Hade hunden hängande eller stående öron?

Jag kom spontant att tänka på en ljus hovawart, men de har sällan svart mask. De är i regel större än golden också.

jaspis.JPG

ohn verkar ju ha övergett tråden, men jag gissar på att det är en RR h*n sett :D

Hej alla och tack för svaren! :banana:

Det var inte en RR, den här var ljusare och med lite längre päls. Det är inte en spets och den har stående öron... tror jag...? :confused: Nu blir jag osäker...

Har inte hunnit söka på alla övriga förslag och leta bilder men jag ska göra det nu. Det finns ingen bra sida med bilder där man kan kika tror ni?

Förresten, förslaget med att gå fram och fråga kanske inte är så dumt ändå! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 859
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama