Hjälp, vad kan det bero på?

M

Mos410

Jag har varit i väg i 3 dar nu och vet inte om han fortfarande håller på men, veckan innan jag åkte upptäckte jag detta.

Mitt varmblod dregglar väldigt mkt när han står och slappnar av på stallgången m.m.
Men nu har han även börjat rulla tungan i bland, i Hagen eller när vi tränat har han ibland räkt ut tungan "rullat" tungan sammtidigt som han kastat lite med huvudet. Ibland kliar han mulen mot marken när han gör det.

Vad kan det bero på?

Vi har kollat tänder (dom är nyligen fixade av utbildad häst tandläkate och vet, + kollad at två andra som är bra på hästtänder). Han är även genom gången av vet m.m. inget fel på honom.
Han går alltid bettlöst (gjort i flera år utan problem).

Någon som har något förslag? kan det vara något steriotypt beteende?

Han går 4-6 dar i veckan, går i på bete med vänner och gör varierade träningar. Inget är ändrat eller nytt i foderstat.

:confused::confused::confused:

Sv: Hjälp, vad kan det bero på?

Hur är dreglet?Ta lite mellan fingrarna,är det segt och klibbigt?
Luktar hästen illa i munnen?
Jag skulle kolla upp hästen en gång till i munnen,den kan ha nån infektion i munnen,tex foderinpackningar som hästtandläkaren missat.
"Hästtandläkaren" kan ha klantat sig också och orsakat en skada som hästen nu har besvär av.:confused:
Den kan ju fått en akut skada också,fått en spark och skadat nån tand tex..
Att hästen dreglar är inte normalt,jag skull kolla upp det snarast.
Den visar dig tydligt att den har nåt besvär med munnen!
Lycka till.

Han luktar inte och dreglet är bara som vanligt dregel.
Det är inte det som oroar mig då han har hållit på att dregla länge, har haft ut vet och tandläkare just för det och dom har inte hittat något. Dom har underökt om det kunde vara foderförsopning och en massa annat men hittar inget.
Han dreglar bara när han står på stallgången.
Det är det där rullande med tungan jag undrar vad det kan vara?
klart jag ringer och frågar, men som sagt hästen är kollad flertalet gånger av vet och hästtandläkare+häst tand kunniga. Dom hittar inga fel.

Långsökt tanke kanske men vad har ni för växter på betet?

I många hagar runt om i landet börjar betet bli allt mindre nu och hästarna ger sig på lite allt möjligt, tistlar osv.

Kanske finns det något i hagen som din häst äter och som ger detta dreggel?

*bara en tanke*

Som sagt dreglandet har han haft i ca 2 år, det är därför jag har haft flera vet och hästtandläkate ute. Men nu har han börjat rulla tungan och det är det som är nytt och konstigt.

Han har precis flyttat till ett nytt och kraftigare bete. Men han äter faktiskt tistlar mohan kommer åt...
har inga i hagen men han försöker alltid nappa åt sig en tugga när han är ute. (gäller alla våra hästar). Men det är en bra tanke...

ska kolla igenom hagen så fort jag kommer ut. Tack!

Det finns visst en slags beteendestörning hos hästar som kallas "tungrullning". En del hästar väver, krubbiter etc vid stress. Andra tungrullar. Eftersom tungrullandet börjar när han ställs upp på stallgången så kan det ju vara en liten stress-grej han har för sig.

Ang dreglandet så kan jag inte komma på något mer än att möjligen tungrullandet gör så att saliven rinner ut ur munnen i st f att sväljas.

Det finns visst en slags beteendestörning hos hästar som kallas "tungrullning". En del hästar väver, krubbiter etc vid stress. Andra tungrullar. Eftersom tungrullandet börjar när han ställs upp på stallgången så kan det ju vara en liten stress-grej han har för sig.

Ang dreglandet så kan jag inte komma på något mer än att möjligen tungrullandet gör så att saliven rinner ut ur munnen i st f att sväljas.

Jag har aldrig hört att det kallas för just "tungrullning" (det har jag bara hört om nötboskap) men jag har däremot hört att hästar som håller på med tungan kan ha magsår, ofta relaterat till stress och för lite grovfoder.

Sen kan ju det kallas tungrullning fast jag inte har hört just det ordet i hästsammanhang tidigare;)

Har bara sett det på en häst, och när jag frågade ägaren vad hästen höll på med så sa hon att han var "tungrullare" med ett tonfall som om jag visst inte kunde mycket om hästar. Enligt henne var det ganska vanligt! Kanske på stora dressyrhästar då (som han var), men jag hade då aldrig sett eller hört om det då. Men så är jag ju inte så insatt i mycket annat än ponnyavel. :angel:

Nja dreglar gör han på stallgången och rullar tungan gör han någon gång då och då i hagen eller när han rids eller annat.
Men som sagt kanske det är något konstigt han syslat med bara. Undra bara hur man får bort det, träningen kan knappt bli mer varierad och han går i stora hagar med flera vänner i en lugn flock. Han är även själv väldigt cool, ska mkt till innan han blir rädd.
Som yngre hade han mkt leksaker som horseboll and fotbollar m.m. kanske man ska införskaffa sig lite mer lek grejer åt honom igen? :)

Svårt att tro att det skulle va magsår... han är ju väldigt lugn och det är lungt och tryggt i flocken. Han har fri till gång på bete hela sommaren och äter ca 10-15 kg hö om dan på vinter/höst/vår delen.
Skulle inte vet märka på något annat sätt om den kunde vara magsår? finns det fler symtom som man kan kolla efter. Detta får undersökas:crazy:

Det kan som sagt mkt väl vara så att det heter tungrullning även på häst, fast jag inte hört det.
Jag är ju bara en av alla tusentals hästmänniskor i detta land och vet inte allting;) (även om jag gärna vill det)

Jag har träffat en häst som höll på med tungan, då i mungipan. Han fladdrade och slickade och grejade så att han blev skummig i mungipan, men han dreglade inte på det vis som jag förstått att TS häst gör.

I det fallet pratade vi magsår (travare som gick ganska många timmar utan grovfoder) men ägaren bara ryckte på axlarna.
Deras hästar hade minsann inte några magsår.
(och vad vet jag? Hästen är i alla fall inte kvar hos dem)

Hehe det är lungt;)
Jag gav symtomen och fick ett förslag, klart det ska kollas upp då;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 680
Senast: Josofinito
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar