Hjälp! Unghäst-ledarskap-från ängel till djävul

doris

Trådstartare
Hej,

Har ett 1,5 års sto (dvs 2-åring) som varit världens goaste och lättaste häst att ha att göra med. Men idag hände nått och jag behöver er hjälp att reda ut vad..

Vid intag från hage till stall togs "fel häst" först. (De går 3 pållar i hagen, 2-åringen, 12-årigt avelssto, och ledaren- valack 11 år). Normalt tas Avelsstoet in först, och sen 2-åringen och sist ledar-valacken. Men idag togs ledarvalacken in först, och sen togs båda stona in samtidigt.
Det gick bra i ett par meter, sen började avelsstoet tjorva, vilket är rätt vanligt, men när hon slutat så började 2-åringen fjanta rejält.

2-åringen som aldrig brukar göra annat än att gå snällt bakom människan i sakta mak in, började explodera och hoppa hit å dit. Hon drog ner huvudet så att hon fick mer grimskaft och sen "bockade" hon lite snett så att den som ledde henne fick hoppa undan för att inte få en hov i skallen. Så här fortsatte hon hela vägen mot stallet, dessutom sprang hon rätt över människan som ledde henne. Och det är detta som oroar mig. Att unghästen bara sprang rakt över människan. Hon är stor och långbent, så man får respekt för hennes spiror när de kommer flygandes genom luften.

Hur gör vi nu?
Var det bara en tillfällighet att det blev som det blev? (hon brunstar dessutom). Eller är det en trotsperiod som börjar nu? Är det bara en försmak av vad som komma skall?

Hur skulle du gått vidare med denna dam nu?

(Tilläggas bör, det var inte jag som ledde henne utan jag hade det 12-åriga avelsstoet i grimskaftet. Jag tog ut 2-åringen sen för att leda henne och se hur hon gjorde, hon började med att snällt följa efter mig. Men sen testade hon mig genom att vrida ner huvudet till marken och vända det åt andra hållet samtidigt som hon "bockade" med benen mot mig. När jag tillrätta visade henne så "kastade" hon sig mot mig, stegrade sig, bockade, och gick emot. Jag fortsatte tills hon slutade och vände tillbaka till stallet (där för övrigt 12-års stoet stod och skrek efter 2-åringen). Dvs jag gick alltså inte hela vägen till hagen då jag inte ville utmana ödet, utan nöjde mig när hon lyssnade och vände tillbaka. Dock gjorde hon några kast även på tillbaka vägen)

Jag är lite rädd att hon nu skall ta detta ytterligare en nivå. Men jag vet inte om det bara var en tillfällighet. 12-åringen stressade ju upp 2-åringen. Men hur det än är skall ju en häst inte gå över en människa.

Mycket tacksam för hjälp!
//doris

Sv: Hjälp! Unghäst-ledarskap-från ängel till djävul

Ja du...2 år gammal + brunst där har du svaret....
Eller så var det ordningen i intaget som spökade...det finns mycket som kan spöka utan förvarning hos en 2 åring. Hon är möjligvis inte "kär" i någon av
sällskapshästarna t.ex. valacken?

Ta hjälm på er nästa gång och var uppmärksamma på hennes humör och försök att se på henne innan det händer något. Tränsa eller ha repgrimma.
Prova att byta ordning i intaget.
Jag tror det är brunsten som lajjar med henne.

Var det bara en tillfällighet att det blev som det blev? (hon brunstar dessutom). Eller är det en trotsperiod som börjar nu? Är det bara en försmak av vad som komma skall?

Jag tror inte du behöver oroa dig. Brunstande ungston brukar bli lite galna.
Jag vet om ungston som sprungit över fjäll och genom stängsel i let efter hingst och bara stängt av hjärnan vid sin först ordentliga brunst.
Unghästar är som barn det kan få för sig dumma saker och vill prova hur långt de kan gå...och jag antar att hon inte tänkte alls. Har man en unghäst får man räkan med lite trots.

Hon måste dock få det klargjort att hon är lägre i rang än ALLA människor så att det inte blir mer problem senare.
Gör gärna lite repövningar med henne. Få henne till att backa och gå fram upprepande gånger. Backar hon lätt på komando(du står framför höjer handerna och stampar med fötterna mot henne ev. rör hennes framfötter med din fot). Gör hon det så accepterar hon dig som sin ledare. Backar hon inte undan då anser hon inte att du är högre i rang. Då får du träna mera på ledarskapsövningar och lydnad.

Lycka till!

Mvh,Kristin

Tack för era svar.

Det var (nog) bara en engångs händelse. Kvällen efter var hon och det äldre stoet precis som vanligt igen.
Jag kom att tänka på att det kan ha varit rådjur i närheten också, eller annat som stört.
Det var dock oroande att hon "sprang" över den som ledde henne.

Hon har nu dagarna efter lyssnat mycket bra på de övningar som jag gjort, och är åter igen snäll som en ängel.

*KL*

Jag har en unghingst-07:a som nu börjar testa mitt ledarskap.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med honom:crazy:

Han har alltid varit det snällaste man kan hitta. Alltid respekterat mig som sin ledare och inte visat några "hingst tag" alls.

Nu börjar han dock så smått att sätta mig på prov som sin ledare.
Han vet att han ska gå bakom mig och har alltid gjort.
Nu börjar han nonchalera detta och går förbi mig. Min reaktion på detta är då att stanna, för att se om jag har han uppmärksamhet, 99 gånger av hundra går han bara förbi mig. Min tillrättavisning på detta är att dra tag i grimskaftet och stanna honom. Gå förbi honom, ställa mig framför honom och säga till honom att backa på komando. Detta lyder han nästan alltid. (gör han det inte upprepas komandot och jag sträcker ut en arm mot honom som att visa i vilken riktning han ska röra sig)
Men sen går han om mig, går om mig och går om mig. Jag upprepar alltid min tillrättavisning, men saken är den att han nu kan börja bli "irriterad" på mig och är han på det humöret kan han börja "brösta sig" mot min arm tex när jag tillrättavisar honom.
Han kan även bli sur och gå med krökt hingst hals bakom mig och smälla framfötterna i marken...
Var tar jag steget nu?
Varför (eller ja, jag fattar också att jag skulle sättas på prov en dag) fortsätter han. Jag vinner ALLTID. Han får aldrig göra något annat tills han lydit mig.
Men grejjen är den, att även om han lyder för tillfället så gör han om det nästa dag/gång. Och jag känner att jag behöver ha ögon i nacken och hela tiden vara på min vakt från hans sida.
Kan säga till 99% att han ej skulle göra något elakt, men jag vill inte ha honom som ryggsäck eller i mina skor. Det kan ju faktiskt ta illa även det..

Tacksam för svar!

KL
Jag ställer mig frågan om hur mkt kunskaper man har om hästar- unga såna.
Alla djur o människor som växer upp har "sina perioder". Det är en helt normal företéelse.
När dessutom hormonerna kommer in i bilden, så självklart.

Ta itu med det NÄR det uppstår problem o slappna sen av igen.

Det är en övergående period o sen kommer nästa- när det är dags.
Var ålder har sin charm. Se på hästen från en lite ödmjuk o humoristiskt sida.

Ha inte hästen- i synnerhet inte unghingstar bakom er. De är hästar, inte robotar. Använd hjälm!

Något som hittills har funkat på alla hästar jag har provat på och som har velat gå före eller förbi den som leder är att snurra med grimskaftet framför nosen på hästen när man märker att den planerar att gå förbi. Den får då grimskaftet i ansiktet och rättar in sig i ledet. Givetvis slutar man snurra i samma sekund som hästen reagerar bakåt.
Vissa hästar kan man få vifta till rätt rejält mot, men det viktiga är: grimskaftet i ansiktet om du försöker gå förbi mig, eftergift i samma sekund som du lyder. Och så går man bara på, i samma tempo, som om ingenting har hänt.

Tvååringar har sina perioder av hormonstormar och tonårsfasoner. Gör bara det vanliga med honom, börja inte med något nytt, men kräv att han ska respektera dig i det ni gör.

En aspekt till.
när det nu har varit knöggligt i södra Sverige en längre tid o nu halka, så bygger hästarna som inte rids upp ett större överskott av energi.
släpp dem gärna i ridhus en stund dagligen- så blir de mer sunda i kropp o själ o man kan slippa onödiga konflikter.

Ja man får ha i beräkningen att det "kan" hända saker när man ändrar på rutiner. Jag skulle ta det som en tillfällighet.

Tro mig, vi har fött upp en hel del unghästar eftersom mina föräldrar alltid har bedrivit avel. Dock i liten skala, men unghästvana har jag.
Men nu är det så att detta är min första EGNA som bara jag har hand om och själv klar, som jag skrev, fattar jag att han kommer att testa mig.
Jag ville bara ha lite förslag på vad jag kan göra med honom.
Släppa honom i ridhus/utebana går inte då jag inte har någon...
Och ja, pga vädret har han såklart blivit värre för att han är lite spattig när han ej kan busa i hagen.
Plus att hans bästa lekkompis har blivit såld och den han går med nu har inte någon större lust att leka med honom...

Så jag vet mycket väl om varför han är som han är och har förståelse för det.

Plus att jag själv är gravid i v 34 nu så det är en orsak till att jag absolut inte vill att han ska landa i knäet på mig, även hur lite det är meningen från hans sida...

Så som sagt, detta är inget gnäll, jag ville bara ha förslag!

Förstår din sits, har givit dig ett bra förslag här ovan som är väl beprövat! Det viktiga är att du kan leda honom utan att han ifrågasätter dig hela tiden, och det är ett bra sätt att träna det på. Sedan behöver du inte göra mycket mer med honom förrän babyn är född och han har kommit över det värsta av tvåårstrotset.

äsch då.
Låt föräldrarna ta hand om den nu ett tag.

Lycka till med bäbis o häst:laugh:

Grimskafts metoden är prövad!
Han tycker att den är rätt rolig faktiskt :grin::p
Grejjen är att han behöver säjas till ordentligt för att lyssna och det är det som jag tycker är tråkigt.
Dra till honom ordentligt med kedjan eller ha en pisk i handen för att markera (som en förlängd arm) att hit men inte längre, det fattar han.
Men det är dessa grejjer jag vill komma undan, förstår att han är trottsig och uttråkad, men jag ville ha lite förslag på ledarskaps övningar som gör att han respekterar mig mer :idea:
Grimskafts metoden resulterar bara med att han typ försöker bita i det, blir irriterad eller börjar fäckta med frambenen för att få "mer fart" på leken...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama