Hjälp, tack :S!

S

Soda_no_Lemon

Hej, jag rider en 8-årigt valack (ej min häst), ca 155 i mkh.
han är riden i ca 2 år, har varit problem häst; stegra, protestera m.m. enligt ägaren.
Men så som jag upplever honom så kan han inte protestera för ingenting, han är väldigt sammarbetsvillig o pigg och glad, men ibland så kan han bara säga STOPP! inget mer nu!!, och då behöver jag lixom inte göra ngt, vi kan bara trava på rakt spår o han bara tvär protesterar...
Pisk o slag o smäll är inte min stil även om man bli helt förtvivlad när han absolut inte lyssnar för 5 öre..
Men sadeln, träns, bett, foder m.m. kan väl sätta in i hur hon beter sig?
Enligt mig så ligger sadeln skiiit, det SYNS, men ägaren bara: nej då, det är den ENDA sadeln som ligger bra på honom (jo, tack i ett annat liv kanske:mad:) han hoppas kanske 3 ggr i veckan iblad uppåt 1,30 höjd mässigt, vilket enligt mig är på tok för ofta...konditionen är skitdåligt, svettig o trött etfer bara upvärming dock rids han 7 dagar i veckan, hon blir för pigg annars enligt ägaren...:confused:
över ben på alla ben ( dom går väl att få bort? back on track??:confused: eller åtminstånde nått???) och han har lätt för att bli gallig, dock mjuka...
Hostar, men det kan bero på mögel i tak enl. ägaren... Hjälp mig!? vad ska jag göra för att hjälpa honom, vad kan jag säga till henne? eller är jag helt ute o cyklar??
mkt tacksam för svar:cry:

Sv: Hjälp, tack :S!

om hon verkligen missköter hästen så som du säger skulle jag först förklara för ägaren att det hon gör är borderline vanvård! Sen kan du ju tipsa henne om en sadelutprovare som kan komma ut och kolla igenom all utrustning och hitta nån som gå igenom träningsschema och foderstat eftersom problem med överpigga hästar ofta ligger i foderstaten.. Vill hon absolut inte ändra på nånting så säg att du inte har nåt annat val än att anmäla henne till djursydssnämnden! Vill hon fortfarande inte ta åt sig av kritiken så anmäl henne... även om dom inte vill göra nåt så har hon ju då fått sig en ordentlig knäpp på näsan!

Vanvård av hästar är inte bara dom som skiter i att mata, vattna och sköta sina hästar! Att rida sönder dom med konsekvent felaktig utrustning p.g.a okunnighet eller nåt annat är lika mycket vanvård enligt mej..

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka