HJÄLP svans ätare!!

Hrannar

Trådstartare
Har en valack som är 4 år och som troligen har lite bekymmer med tandfällning, han har börjat tugga på hästarnas svansar och det är rejäla tuggor så att det blir inte mycket kvar av dem:cry:
Den ena har han toppat så att halva svansen är borta, har börjat med de andra me...tips på vad göra??
Har satt han själv i en hage, känns lite synd men vad ska man ta sig till då?
Han är till salu och ska säljas men det kan ju dröja.

Sv: HJÄLP svans ätare!!

Har han bekymmer med tandfällning ska du väl tillkalla veterinären och kolla upp honom först. Svansarna skulle jag vara mindre orolig för, dom växer ju ut igen.

Annars har jag hört att man kan ta i typ vinäger eller ngt annat som hästarna inte gärna biter i..;)

du boprde bekymra dig mer om hästens tänder... tillkalla tandläkaren! den kan ju vara någon varg tan elr så för dom kliar först på unga hästar men kan cgöra problem sen såsom värk osv.

Har han tuggvänliga saker? Mycket grovfoder, kanske grenar? Kommer inte på annat nu...

Detta är ganska vanligt med att unghästar gör så.
Det tar lång tid för en svans att växa ut igen.
Skulle sätta ngn form av antibit-medel i de andras svansar.
Den löper ju stor risk att bli sparkad oxå

Tabasco i svansen på de andra hästarna.

Min unghäst (2 år) började gnaga på min vallacks svans... jag satt i anti-krubb klet i svansen, det hjälpte inte. Sen prövade jag med sån här flytande vicks blå som man kan sätta under näsan på människor. Hjälpte inte. Sen sålde jag honom (inte därför ;) ) Men svansen var helt förstörd och först NU till sommaren tror jag den är utväxt igen. Det har tagit två år. :crazy: Och min pojke som hade så fin tjock svans...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar