Hjälp !! Stora transportproblem !!

B

briana

Hej !

Finns det nån som har som vi ?? Har en häst som är hur fin som helst..Han är INTE svår att lasta i och ur..HAn blir tokig i transporten..På tävlingen idag gick han över bommen..Me med utlösaren av bommen så gick det bra..På hemvägen så hoppade han över bommen igen och satt fast....Han står och hoppar i släpet...sparkar bakut osv...HAn har alltid varit så här men inte hoppat över bommen...Han är lugn att köra med andra...Nu när man kommer till tävling så får man ut med han direkt..Han blir helt blockerad..Har haft han hos svårklassryttare i 4 månader och man undrar vad som hänt där egentligen..Man kunde ju köra med han innan utan några större saker....Detta är en häst med kapacitet att gå svår hoppning och då måste det ju funka..Han lägger ju massor av energi på detta.Vil bara ha svar av någon som haft såhär och har kunnat avhjälpa problemen....

TAck !!

Sv: Hjälp !! Stora transportproblem !!

Provat att låta honom stå brett?
Min häst var helt skogstokig i transporten tills hon fick åka brett. Från att ha stått och svettats litervis, sparkat transporten sönder och samman, inte ätit ett strå hö och stått och darrat hela vägen, står hon nu blickstilla, käkar hö och är inte ens fuktig.

Lycka till!

Vissa hästar kan få för sig över en natt att dom vill stå brett. Så det är värt att testa iaf!

Tack för era tips...Men är det inte konstigt att han kan åka med andra utan nåt problem ?? Han åker i ett bojsläp, extra högt och brett...Så jäkla trkigt på en sån fin häst..Står man hos honom så är han kolugn.....Han har stått brett med bak innan men hoppade ändå..Men nu har han ju ett större släp och tar sig över bommen..Halsrem och kanske binda han lite kortare..??

Usch vad ledsen man blir !!

jag har fått för mig att:crazy: inne i dessa extrahöga bojsläp eka det när man kör hästan själv så jag skulle föreslå bommul i lurarna och sedan en sådandär snygg tävlingshuva pröva:D

Skulle oxå föreslå att prova köra honom brett... Men det verkar du redan ha gjort och det funkade inte heller....
En kompis till mig har oxå en häst som lever rövare när han åker ensam, som tur är har han inte varit över bommen, men är hur lugn som helst om han har sällskap.... Kanske en idé att skaffa en maskot till honom, en liten shettis som åker med bara som sällskap??

Lycka till!

Ska testa med bomull i öronen.....Nu e han svullen mellan benen idag och allmänt stel men det kunde ju gått värre:( Nu e man ju livrädd att åka med han..Men det kanske e så att det bullrar när man åker själv..:confused: Maskot har jag fundera på....men han e livrdd för shettisar :)

Jag har varit med om en ponny som helt lugnt alltid hoppa upp över frambommen när hon åkte i släp. Tog inte mer än ett par minuter efter det att man börjat köra så hängde hon där.
Nturligtvis så skadade sig denna ponny i stallet och behövde under längre tid göra återkommande besök på klinik. Så det fanns inte direkt några möjligheter att utröna varför eller träna på lastning. Lösningen var att ta bort frambommen och istället fästa hästen i två grimskaft ett från var sida. Då stod hon lugnt och fint hela resan. Så fort ponnyn blev frisk så flyttade hon så jag vet inte hur det gick i fortsättningen.

Kom bara att tänka på en sak som jag läst om,,,
om din häst nu är lugn vid sällskap, prova då att skaffa en spegel, (finns okrossbara) o sätt den på väggen i den andra spiltan så han ser en bild av en rörlig häst precis där den annars skulle stå,, läste om det o att det har lugnat hästar som gärna vill ha sällskap på resan... värt att prova kanske:idea:

Hade den tanken igår. Han blev lugn när bommen löstes ner..Men nu i detta släp så är det mkt utrymme framför häst + sadelkammare så det blir som en hylla...Han stod ju med frambenen på den hyllan igår :crazy: Så det vete tusan om man vågar..Han kanske ställer sig upp på hyllan igen då :confused:

Den släp som användes till ponny var utan sån lyx. Så där fanns inget att klättra på när bommen var borta.

Kom bara att tänka på en sak som jag läst om,,,
om din häst nu är lugn vid sällskap, prova då att skaffa en spegel, (finns okrossbara) o sätt den på väggen i den andra spiltan så han ser en bild av en rörlig häst precis där den annars skulle stå,, läste om det o att det har lugnat hästar som gärna vill ha sällskap på resan... värt att prova kanske:idea:

Tack för den smarta iden :idea: Man kan ju faktiskt prova och sen ha bomull + luva på..Han e ju van med luva för det har han under tävlingen...Man blir ju knas snart...Tänk att ha en svårklasshäst hemma som man inte kan transporetara :( Det vore ju katastrof....

Jag transporterade en sån häst några gånger förut, och vi tog helt enkelt bort bommen fram och knöt honom i en ring som satt högt. Han hade inget att hoppa över och inte heller kunde han vända sig eller köra ner huvudet. Mellanväggen var också borttagen. Körde korta sträckor i början och efter ett par gånger så stod han lugnt. På den hästen verkade det som om han visste att han skulle hoppa över bommen varje gång så han stressade upp sig och gjorde det, men när han insåg att det gick att stå lugnt o snällt så blev han lugn?

Tänk bara på att det stider mot djurskyddslagen att köra utan frambom i släpet så länge det handlar om en vuxen häst.

Vi har också en "galning" som inte gillar att åka transport ENSAM. Han sparkar och lever om och går över bommen, fast han står bunden kort. Det går hur bra som helst när han har sällskap i transporten. Kan din häst vara själv i stallet och hagen osv? Det kan inte våran. Han blir galen då också. Vi har alltid en shettis med när vi ska åka någonstans. Och vi åker rätt mycket. Du skrev att det gick bra för din när han har sällskap. Det är kanske där problemet är, att han är osäker och inte vill vara ensam.

Jag har en som börjat freaka totalt i släpet. Kommer från banan så hon är van att åka lastbil. Gick bra i transporten ett halvår, sedan dess är hon som tokig därinne. Med eller utan sällskap (tur att de andra inte bryr sig), vare sig hon åker smalt eller brett, har mat eller inte.

Var hos vet förra veckan med henne då hon var tjock i ett framknä, när vi kom hem var hon tjock i ett bakben efter resan... Man tröttnar ju för mindre. Hon har lyckats skaffa sig sår uppe på ryggen, på ryggraden typ 3 dm framför svansen, jag KAN inte förstå hur det gått till.

Har provat att stoppa in medryttare sista biten hem (50 m i långsam fart så att hon skulle kunna hoppa ut vid behov), för att se vad hon gör och om hon blev lugnare, men icke hon for runt som en skållad råtta.

Kort sagt, jag har ingen lösning på ditt problem. Det råd jag fått av andra är att köpa en lastbil. Det är ju kul... Väldigt billigt:crazy:.

Vissa hästar blir åksjuka i transport men åker bra i lastbil. Vissa mår okey om de åker baklänges !. Pröva om Du kan med att låna plats i lastbil o. se om det går bättre. Sällskapspony med är också en utmärkt idé.

Vi har också en "galning" som inte gillar att åka transport ENSAM. Han sparkar och lever om och går över bommen, fast han står bunden kort. Det går hur bra som helst när han har sällskap i transporten. Kan din häst vara själv i stallet och hagen osv? Det kan inte våran. Han blir galen då också. Vi har alltid en shettis med när vi ska åka någonstans. Och vi åker rätt mycket. Du skrev att det gick bra för din när han har sällskap. Det är kanske där problemet är, att han är osäker och inte vill vara ensam.

Han kan stå själv i stallet och i hagen utan problem...Lite rör han sig väl i hagen men blir inte galen..Han ska köras med en annan nu..Tror att det funkar..Han har ju varit lugn innan med en annan..Får göra så ett tag så att han blir trygg annar sblir det en liten shettis :)
Men man mste ju se till å ha nån med sig som får gå med han när den andra går ut om man inte skaffar shettis,,..Skit när dom håller på så..Inte kul med en häst som hoppar över..Som tur e är han fräsch nu....Var ju rejält svullen i fram men efter 2 dar var det som bortblåst..

Jag har en som börjat freaka totalt i släpet. Kommer från banan så hon är van att åka lastbil. Gick bra i transporten ett halvår, sedan dess är hon som tokig därinne. Med eller utan sällskap (tur att de andra inte bryr sig), vare sig hon åker smalt eller brett, har mat eller inte.

Var hos vet förra veckan med henne då hon var tjock i ett framknä, när vi kom hem var hon tjock i ett bakben efter resan... Man tröttnar ju för mindre. Hon har lyckats skaffa sig sår uppe på ryggen, på ryggraden typ 3 dm framför svansen, jag KAN inte förstå hur det gått till.

Har provat att stoppa in medryttare sista biten hem (50 m i långsam fart så att hon skulle kunna hoppa ut vid behov), för att se vad hon gör och om hon blev lugnare, men icke hon for runt som en skållad råtta.

Kort sagt, jag har ingen lösning på ditt problem. Det råd jag fått av andra är att köpa en lastbil. Det är ju kul... Väldigt billigt:crazy:.

Ja visst är det trist suck..Men han har ju gått bra å köra med sällskap...Hoppas att det ska funka igen...Nu får han ta det lugnt. Hade en tävling kvar men skippar den..Ska åka transport flera dagar i veckan nu istället..Hoppas det ordnar sig med din ! Inte kul å behöva köpa lastbil:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 232
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama