Hjälp! Stanna hästen!

Skreppur

Trådstartare
Jag är "nybörjare" började rida hos min kompis några månader före jul, på Brenna. Men jag har ett problem, hon har varit en turridningshäst så om ena hästen sticker iväg sticker hon efter, jättesvår att hålla in! Hur gör jag? :confused:

Sv: Hjälp! Stanna hästen!

Du säger åt din kompis att visa hänsyn *arg*! Hästar är flockdjur, klart som f*n att hästen din sticker efter om de andra hästarna sticker, det är ju självbevarelsedrift. Det är taskigt av ditt ridsällskap att sticka utan att du är med på det. Det är alltså inte hästen du ska behöva uppfostra, utan din kompis.

Rider man tillsammans ska man hålla samma tempo, annars får det vara, tycker jag.

Men rent allmänt om att hålla in hästen: dra inte i tyglarna rakt upp och ned, utan sitt tungt, försök liksom sitta tillbaka hästen. Ge och ta i tyglarna. Krama/släpp osv. Ibland kan man behöva "ruska tag" i hästen ordentligt för att visa vem som bestämmer, men det måste följas av omedelbar eftergift i tygeln och beröm när hästen stannar.

Jättebra svar!

Som turridningshäst var det helt rätt att trava när de andra travade osv. Hur ska din häst kunna veta att det är annorlunda nu? Vet inte hur gammal din häst är, men förmodligen kommer det finnas spår från turridningstiden igenom hela hästens liv. Det måste de du rider ut med acceptera. Drar hon ändå eller något, så försök vara lugn och höj inte handen och dra inte, precis som Poetry_princess skrev. Får du absolut inte stopp på henne så måste man ibland ta i ordentligt, annars kan det gå riktigt illa för både häst och ryttare...men som sagt, förklara för de du rider ut med att de måste ta det lugnt. Lycka till!

tillägg på det pathofclovers skrev (dvs håller med henne); om du har plats och vågar kan du tvinga in hästen på en volt.

Vänta vänta vänta, ryttaren sticker ej, hästen sticker, har hänt att Muninn traskar iväg/slitit sig, utan ryttare. Och Brenna efter.
Hoppas ni intre tror att kompisen är så dum och sticker iväg själv, det skulle hon aldrig göra. Förlåt om jag formulerade det så fel.

"Men rent allmänt om att hålla in hästen: dra inte i tyglarna rakt upp och ned, utan sitt tungt, försök liksom sitta tillbaka hästen. Ge och ta i tyglarna. Krama/släpp osv. Ibland kan man behöva "ruska tag" i hästen ordentligt för att visa vem som bestämmer, men det måste följas av omedelbar eftergift i tygeln och beröm när hästen stannar."
Tack! Men jag har hört att man ska dra ända tills hästen stannar, och släppa direkt när hon stannar, inte krama, släppa, krama, släppa.. Hur och varför ska det inte/vara så?

Vad menar du med "ruska tag" i?

Hoppas jag inte är för "elak" nu, men om man är nybörjare och rider ut på en relativt okänd häst som kan vara svår att stanna om den andra sticker iväg, vilket den har gjort, så tycker iallafall inte jag att man ska rida ute över huvud taget. Isåfall på inhängnat område.

Med ruska tag i menade hon precis vad hon skrev, att ta tag i tyglarna ordentligt och bokstavligen ruska om, alltså inte segdra.

Nej, du är inte elak. Jag är inte en sådan nybörjare som sitter spänd i sadeln med höjda händer och är på tippen att ramla av.

Jag har ridit ett tag (är till hälften klar med sprutorna, anledningen till att jag ej kan rida på ridskola). Jag kan grunderna, styra, smacka, skritta, tölta, trava, hoppa och gallopera går bra, inga svårigheter.

Jag kan få pli på henne oftast, och när hon sticker så skrittar hon iväg, inte skenar, dock trava har hon gjort en gång.
Hon är bara så otroligt "seg" och envis, när man ska stanna henne ibland så kan hon svänga om, rygga..

Jag känner henne och är inte rädd när hon håller på såhär, vill inte att hon ska "vinna".

Skreppur skrev:
Tack! Men jag har hört att man ska dra ända tills hästen stannar, och släppa direkt när hon stannar, inte krama, släppa, krama, släppa.. Hur och varför ska det inte/vara så?

Vad menar du med "ruska tag" i?

Risken med att dra och dra är att man får en dragkamp med hästen - och då vinner hästen med... ja hästlängder :D. Man kan inte övervinna en häst med styrka!
Man måste lura hästen, dvs ta i tygeln och släppa, så att hästen blir förvånad.

På sikt kan/lär hästen bli stum och hård i munnen om man drar för mycket i tyglarna. En häst som inte stannar för tygeltag känner bettet lika mycket som en "känslig" häst, den har bara "lärt" sig att inte lyssna eftersom ryttaren iallafall drar hela tiden.

"Ruska tag" är att ta tag i hästen ordentligt. Inte nödvändigtvis såga, men visa hästen att nu ska du stanna, pronto. En gång för alla. Då slipper du förhopningsvis en häst som inte lyssnar i fortsättningen.

Jag har en fråga som inte har med detta att göra hoppas det är ok. Blev bara så nyfiken :D

Är du en allergiker som tar sprutor så att du ska kunna vara med hästar? Tänkte när du skrev att du tar sprutor... Min käre pojkvän är allergisk som fasen, men om han bara kunde ta en sån där spruta så kan han ju också börja hänga i stallet, :devil:

Har iaf hört att det ska finnas nå såna sprutor, men jag vet inte..

Ja precis. Jag red när jag var yngre, men blev allergisk, blev klassad som "omöjlig" hos läkarna, med över 100% allergi. Där förvann alla mina drömmar och mål. Men så hörde vi talas om sprutor som kan minska allergin eller ta bort den helt. I mitt fall lär den alltid finnas kvar, men med dessa sprutor + tabletter så kommer jag inte ha så svåra problem.

Man tar i 5 år (en gång i veckan i ett halvår drygt, sen varannan vecka och var åttonde vecka. Sedan lär man ta hela livet en gång om år)

Jag har tagit i 2 år och redan känt en förbättring. Det är dyrt, men vad fasen.. hästar är ju mitt liv. Nu kan jag med en allergitablett + astmaspray vara och gosa, rykta, rida islänningar (som står på lösdrift) utan problem!

Får se hur det blir i sommar, hoppas på det bästa. Vill köpa en curly, men de är så dyra..!

"Är du en allergiker som tar sprutor så att du ska kunna vara med hästar? Tänkte när du skrev att du tar sprutor... Min käre pojkvän är allergisk som fasen, men om han bara kunde ta en sån där spruta så kan han ju också börja hänga i stallet,

Har iaf hört att det ska finnas nå såna sprutor, men jag vet inte..
"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
344
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka