Hjälp! Sårvård!

McFlurry

Trådstartare
Upptäckte precis att de fanns ihopklumpad päls på undersidan av hakan på min hund, han har skägg så där är mkt hår. Tvättade rent de och under fanns där såklart ett sår. Veterinären har stängt idag men öppet imorgon så ska ringa direkt på morgonen.

Men hur sköter jag detta bäst fram tills dess? Så fort han ligger ner kommer såret ju i kontakt med golvet. Har spritat hans tratt så ska snart skölja av den och sätta på den. Har klippt av skägget runt såret också och sprayat de med bakteriedödande.

Någon som har nån idé på vad såret är för nått? Fästingbett som blivit infekterat? :confused:

Bild:
dscn0551_copy_500bd4169606ee35c5000c1f.jpg

Väääldigt tacksam för svar!!!

Sv: Hjälp! Sårvård!

Skulle kunna vara ett fästingbett men det är svårt att avgöra sådär på en bild, men fästingarna är ju verkligen på G nu så det är min gissning. Sårvård tills i morgon precis som du har gjort; rengör och bakteriedödande. Jag hade inte satt tratt på hunden om det inte är så att hunden är på såret och kliar eller kommer åt att slicka på det - bättre att hålla det luftigt och rengöra oftare.

Håll koll på hundens allmäntillstånd, temp etc men jag tror inte att du behöver vara så orolig att det inte kan vänta tills i morgon.

Som de ovanstående skrivit: klipp rent runtomkring så det blir luftigt. Håll rent, klorhexidinlösning fungerar bra. Krage så han ej kan klia.
Jag skulle avvakta ett par dagar och se vad som händer, blir det större eller han blir allmänpåverkad så veterinär. Om det börjar läka, så fortsätt bara lika.

Tack för ditt svar! Känns bra att man gjort rätt :idea:
Ringer nog veterinären imorgon ändå, iom att de nog beror på ett fästingbett ...

Tack för ditt svar! Känns bra att man gjort rätt :idea:
Ringer nog veterinären imorgon ändå, iom att de nog beror på ett fästingbett ...

Varför ringa veterinär för ett sånt litet sår?
Låt det nu vara tills i morgon, utan att pilla på det. Så har det säkert hunnit börja läka...

Såna där små sår har jag aldrig gjort något åt och aldrig haft problem med.

Vad ska veterinären göra åt det?

+ Grana

Jag vet inte vad veterinären skulle göra med de :p Bara jag som blir så nojig när jag vet att där antagligen suttit en fästing ... Nojar jag alltså i onödan? :angel:

+ Grana

Jag vet inte vad veterinären skulle göra med de :p Bara jag som blir så nojig när jag vet att där antagligen suttit en fästing ... Nojar jag alltså i onödan? :angel:

Ja du nojar i onödan :D Låt det vara några dagar och ser hur det blir. Tror du knappt hinner blinka så är det läkt ;)
Jag plockar fästingar här för fullt varje dag :)

Jag hade också låtit såret vara. Klipp bort lång päls som kan fastna i såret. Putsa ev lite. Då det bildats skorpa brukar jag sätta på lite zinksalva, men det går antalgligen helt bra även om du låter det vara som det är

Först och främst hade jag aldrig åkt in till veterinär för ett sånt litet sår.

Sedan hade jag sett till att tvätta med vatten och bomull, därefter lite bakteriedödande sårtvätt. Om hunden är mycket för att försöka slicka osv så hade jag torkat pälsen runtom med papper, för ofta verkar det vara just att pälsen blir blöt som gör att de vill slicka. Sedan låta lufta så mycket som möjligt och kanske klippa pälsen kort runtom.

Tack för dina tips! Han kommer inte åt att slicka på såret, så de är ju bra! ;)

kl

Det är en liten "bulle" under såret, antar de är en liten svullnad. Ändå inget att oroa sig över?

Det brukar bli en liten reaktion av medlet som fästingen sprutar in för att blodet inte ska koagulera, ungefär som med myggbett.
Inget att oroa sig över.

Som jag sa förut, jag skulle avvakta och bara ringa veterinär om det inte läker eller blir värre.

Såret ser ju på sin höjd något irriterat ut men jag hade bara rengjort, klippt bort päls för att lufta och sedan låtit det läka av sig själv. Självklart med övervakning :) Nu sitter det ju förvisso på ett ställe som ofta kommer i kontakt med bakterier, men sår läker ofta bättre självmant än när man är där och pillar hela tiden :)

Liknande trådar

E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025