Hjälp! pälsproblem :S

N

Nora_

Mitt haflingersto löser hår liksom alla andra hästar ;) men det här är extremt alltså.. hon kliar sig varenda tillfälle hon kan.. hon har nu kliat av sig vis del av kroppen ända in mot huden... båda sidorna av magen är 70*30cm bortkliat enda in mot huden... sen har hon sådana parti på rumpan,ansiktet, halsen...

Har inte sett hon.. eller för all del.. ingen häst göra såhär.. det är alltså väldigt mycket...

Har tittat i "pälsen" och sett efter men inte kunnat se någon ohyra.. å ingen annan häst i stallet har något liknande...

Någon som har någon ide?

Har påbörjat att ge b vitamin nu för att se om det hjälper något...
what could i do?
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

*puttar uppåt i raketfart å hoppas på råd*
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Har du provat avmaska hästen! Låter som sådant beteende... Jag fick lus på mina hästar.. fick höra att de var vanligt när de får så tjock päls(går ute året runt) så kommer lusen och sätter sig, fick behandla med ecotal tror jag de heter!
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Det låter onekligen som pälsätare, och de är nästan omöjliga att se.
Etotal för iller finns på bla. granngården.
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

jo jag avmaskade henne för typ 3 veckor sedan, ooh löss.. huvvaligen... vad besvärligt förmodar jag?
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

okej tack ska ta å kika på det på torsdag när jag ska på granngården :D tack tack
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Det går rätt lätt att få bort. Man får upprepa behandlingen några gånger bara. Putta på med en svamp eller nåt.
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

okay... tack så mycket :) hur lång tid tar det ungefär när behandlingen är över?
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Just i år, duttade jag på pulvret en 3 ggr under 2 veckor. Sen började pälsen växa ut, så det verkar ha funkat. Kommer inte ihåg vad de rekommenderade på förpackningen.
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

okej :) ska köpa medlet på torsdag.. å prova då :) tusen tack :)
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Hej!

Min shettis brukar också få pälsätare varje vår.
Jag brukar klipppa honom när det börjar bli mildare väder eller när dom börjar komma.
Sen brukar han inte få några fler problem med det förrän till nästa vår och det har aldrig smittat av sig till några andra hästar heller trots att jag har hört att det kan förekomma:)
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Kolla på tidigare trådar om pälsätare...

Vi har haft det i vårt stall och blev inte av med det förrän alla hästar klipptes!!!!

Vi höll på i 2 månader med etotal, avantage, och avmaskning. När det gäller avmaskning så ska dubbel dos ges för att få effekt på lössen!

Ett bra tips är att bada hästarna som är angripna i Dermocanschampo mot löss på hund och katt. 65kr på apoteket.

Inte alls lätt att bli av med om flera hästar fått det.

Lycka till :crazy:
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

Tack allihopa för svaren :) har kört första behandlingen nu.. å ojoj vilken skillnad :O man kunde verkligen se hur de små :devil: krypen flydde ;) å nu kliar hon inte längre! :D så det blir att bara köra på med behandlingen.. perfa :P tack o :bow:
 
Sv: Hjälp! pälsproblem :S

å nu när jag ryktade min havreflinga så hade hon en massa som bara låg ute på håret... *mowhahha* där fick dom allt :P:devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·
F
Hästvård Hej! I förgårr tappade min häst en tuss päls på rumpan, det blev som en femtiörings storlek. Alltså pälsen lossnade så att det bara...
Svar
11
· Visningar
3 262
Senast: flummtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp