S

ssabina

jag är skit dålig på sånt här och vet inte vem ja ska fråga..

just nu äter min häst hösilage som bas sen havre,mineraler och vitlök(mot hostan) som kraft.

jag motionerar henne nästan varje dag vilar 1-2 ggr i veckan. just nu rider ja inte så tufft eftersom hon hostar:(

men vad tycker ni är bra att ge hästen för foder? ska jag stå fast vid de hon får eller borde ja komplitera med något eller kanske ta bort något eller byta?

ja nu tar ja hjälp av er bukare, man hör så olika överallt man blir så fundersam så man nästan kryper ut skinnet:crazy:

kram:love:

Sv: hjälp :p

Man bör ge mer info...dvs, har du kollat upp hostan ? Vitlök är inte bra för hästar, det ger anemi = blodbrist. Du måste ge mer bakgrundsfakta i fall du vill någon ska hjälpa dig.

Hur mycket havre/mineraler får hästen och har ni möjligen en höanalys?
Det krävs helt klart mer information från din sida om du vill ha hjälp.

har bara vitlök för tillfället då vår alger är slut ska införskaffa i helgen ;)

hostan har jag givetvis kollat upp! och de är inget alvarligt men blev ändå tipsad om att ge alger.
vill mer ha tips på vilket foder ja ska ge i samband med vitlöken/algern som inte är mot hostan, fast de får ju såklart inte ge henne mer hosta! ;)

Hur mycket havre/mineraler får hästen och har ni möjligen en höanalys?
Det krävs helt klart mer information från din sida om du vill ha hjälp.

just nu får hon 1l havre,och ½dl mineraler, och 2msk vitlök.
hösanalys? :confused: hur mycket hö hon får eller?

höanalys = vad höt innehåller
utan den så är det en gissningslek över vad hästen behöver

har bara vitlök för tillfället då vår alger är slut ska införskaffa i helgen ;)

hostan har jag givetvis kollat upp! och de är inget alvarligt men blev ändå tipsad om att ge alger.
vill mer ha tips på vilket foder ja ska ge i samband med vitlöken/algern som inte är mot hostan, fast de får ju såklart inte ge henne mer hosta! ;)

Den 8 april skriver du i din andra tråd att hon ska kollas ordentligt i slutet av månaden av veterinär. Hur kan du då veta att det inte är något allvarligt redan nu?

Sluta ge henne vitlök! Det kan ge svåra skador och jag tror inte att du vill skada din häst.

Allt foder och strö ska vara dammfritt, stallet ska vara dammfritt och det ska vara bra ventilation. Din häst ska få vara ute så mycket det bara går, helst lösdrift. Precis som jag skrev i din andra tråd.

Utan att veta vad ditt hö innehåller kan ingen säga vad du ska ge för kraftfoder mer än att det ska vara av bra hygienisk kvalite. Vad du ska ge mer än hö beror helt på vad ditt hö innehåller i form av protein, Mj och mineraler.

Till en hosthäst är det bra att blöta ev. kraftfoder eftersom det ytterligare minskar risken för små partiklar som flyger runt de flesta kraftfoder. Eftersom du redan ger ensilage så är det ju bra ur hostsynpunkt. Ger man vanligt hö så är det bra att blötlägga det innan fodringen så att det inte far runt små partiklar som kan reta känsliga luftrör.

Du kan alltid fråga den du köper höet av om det är analyserat.
Du får inte överanstränga hästen vid ridturer, skritt och lite trav för att få upp ev slem .
Jag hade rådfrågat vet VARFÖR min häst hostar, speciellt om det pågått en längre tid .
Står den på Halm så kan det vara en orsak .

Hej från Hambo

Den 8 april skriver du i din andra tråd att hon ska kollas ordentligt i slutet av månaden av veterinär. Hur kan du då veta att det inte är något allvarligt redan nu?

Sluta ge henne vitlök! Det kan ge svåra skador och jag tror inte att du vill skada din häst.

Allt foder och strö ska vara dammfritt, stallet ska vara dammfritt och det ska vara bra ventilation. Din häst ska få vara ute så mycket det bara går, helst lösdrift. Precis som jag skrev i din andra tråd.

Utan att veta vad ditt hö innehåller kan ingen säga vad du ska ge för kraftfoder mer än att det ska vara av bra hygienisk kvalite. Vad du ska ge mer än hö beror helt på vad ditt hö innehåller i form av protein, Mj och mineraler.

för att första gången hon va här så kollade hon lite "snabbt" och sa att de inte är något alvarligt men att hon skulle kolla nogare i slutet på månaden när hon hade mer tid om de inte hade slutat eller blivit bättre för att veta vad ja ska ge henne m.m och tills dess ge henne alger, dock har hon blivit bättre

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 193
Senast: MonteRose
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka