Hjälp, min häst vägrar söka sig neråt och slappna av.

T

Team LundVer

Hur ska jag göra för att få min lilla häst att lugna ner sig i traven?
Just nu så försöker hon gå upp i hög form direkt i uppvärmningen (samtidigt som hon är väldigt het) vilket leder till att hon spänner sig och inte får bakdelen med sig.
Jag har försökt lägga ner henne, med resultatet att hon bara rusar.
Så alla ni där ute har ni några tips/övningar/ideér om hur jag ska få min lilla pålle att slappna av, söka sig neråt och länga på steget?

Enda gången hon söker sig neråt just nu är efter ridpasset då hon är trött.. :(

Sv: Hjälp, min häst vägrar söka sig neråt och slappna av.

jag hade lite samma problem med min ponny.
han ville bara rusa så fort vi travade och tog jag jag i tyglarna
så körde han upp huvudet och sprang ännu fortare.
när jag tränade i paddocken red jag mkt på stora mittvolten
i trav på lång tygel då fick han trava på nästan som han ville
och jag tog bara i honom när han sprang iväg alldeles för mkt.
jag tränade även "smygstarter jag stog still kramade lätt med skänkeln och ökade trycket tills han gick sedan skritta i t.ex 10 steg, halt och sen mkt eftergift. kan tränas i alla gångarter.
när jag red i skogen när han var som "hetast" skrittade jag bara långa rundor ochså på lång tygel. Att tömköra är också
bra för att få dom att lyssna.
detta funkade föt mig i allafall.
LYCKA TILL!! :bump:

Låter som ett ganska bra förslag, problemet är bara att om jag släpper på tyglarna så har jag helt plötsligt henne 10 meter framför mig.. :crazy: hon har dessutom gått distans en gång i tiden så konditionen är det absolut inget fel på, det är snarare när jag inte orkar mer som ridpasset är slut..

Men jag kan ju alltid som du skrev, bryta av till skritt när hon spänner sig, det borde ha effekt eftersom skritt är det näst värsta hon vet (det går ju så lååångsamt) efter halt då. :D

Om du gör övergångar så skritta längre bit än du travar. Om Hästen är lugn i skritten då vill säga...

Vad menar du med att "lägga ner henne"?

Jag travar inte min häst innan den är avslappnad i skritt. När hästen lyssnar, slappnar av och jag är avslappnad kan jag börja trava. Gärna på långa tyglar- vad gör det att hästen hamnar "framför" dig? Jobba med volter, avsaktningar och tänk på att slappna av.

Med att hästen hamnar framför mig så menar jag att jag får känslan av att sitta på ett tåg som inte går att stanna..
Vilket inte känns helt säkert då det kan dyka upp en fågel eller annat som så att säga får oss ur kurs.. ;)

Med lägga ner henne menar jag att hon ska söka sig neråt, höja ryggen (vilket givetvis går i hög form oxå under förutsättning att hon är uppvärmd) och komma in ordentligt med bakbenen, länga på steget, ta det lugnt och slappna av.

Istället tror hon (för tillfället) att så fort jag börjar trava så ska det gå superfort i hög form :(

Hon har inte alltid varit såhär, utan hon har haft en skada vilket gjort att hon inte fått trava på väldigt lång tid (enbart skritt och galopp) nu verkar det som hon förbereder sig för galopp så fort jag börjar trava, hon spänner sig liksom och väntar på min signal.

Galopperar jag först så är hon så exalterad att hon inte ens vet vad skritt är (man kan ju faktiskt galoppera på stället..)

Okej. Kan du inte promenera/arbeta vid handen en stund innan ridpasset? Hästen måste ju också ha klart för sig att det är DU som bestämmer tempot, kan det vara dags att kolla över ledarskapet?

Hur ska jag göra för att få min lilla häst att lugna ner sig i traven?
Just nu så försöker hon gå upp i hög form direkt i uppvärmningen (samtidigt som hon är väldigt het) vilket leder till att hon spänner sig och inte får bakdelen med sig.
Jag har försökt lägga ner henne, med resultatet att hon bara rusar.
Så alla ni där ute har ni några tips/övningar/ideér om hur jag ska få min lilla pålle att slappna av, söka sig neråt och länga på steget?

Enda gången hon söker sig neråt just nu är efter ridpasset då hon är trött.. :(

Har samma problem som dig :(

Kan du inte prova att jobba hästen från marken. Det kan vara lättare att komma till avslappning utan ryttare på ryggen. Tömkörning eller longering. Ta hjälp av någon kunnig om du inte kan själv.

Min ponny är sådär. Hon är en pensionerad tävlingsponny, mycket het och går gärna med nosen i skyn. Jag brukar alltid börja med att skritta på lång tygel, helst en runda i skogen där hon får möjlighet att klättra lite. Små backar och nån lite längre flackare backe gör att hon börjar arbeta. Jag rider alltid på lång tygel tills hon börjar slappna av, sen går det bra att ta tyglarna och hon arbetar i rätt form. Tar jag tyglarna direkt, är det helt kört, då är det omöjligt att få henne att slappna av. Långa tyglar är det enda som lugnar henne i början av ridpasset innan hon är uppvärmd och avslappnad.

Lycka till!

min häst hållde också på så förut så jag fick rådet att skritta 1 timme varje dag i 2 veckor ungefär och lägga in små travpass bara nåra sekunder och sen åter igen skritt.

Jag har lite samma problem..eller kanske inte riktigt men vi tävlar i western och i en klass så ska hästen jogga (kort, kort trav som ska gå sakta, sakta).
Oftast så klarar vi av detta väldigt bra men det finns stunder då hon gärna vill rusa på. Domaren på den här tävlingen gav oss alla tips efter klassen och bla. var det det här med att vissa hästar gärna vill dra iväg. Hans tips var att låt hästen springa, till slut så fattar hästen att det finns ingen anledning till att rusa på.

Nu kanske inte detta hjälper just dig just nu...men kanske längre fram när hästen lugnat sig lite och börjar förstå att man inte behöver hålla så högt tempo.

Du har fått många bra råd redan som du kan använda så här i början.

Skritta hästen, när den är uppvärmd så börjar du trava. Om hästen rusar så sakta ner till skritt som en fingervisning om att hästen gjorde fel eller att så fort ska det inte gå. Håll på så...till slut kommer hästen inse att när den gasar på så så får den inte fortsätta.

Lycka till...

Tack alla för era superbra råd, nu ska jag sätta igång att öva öva..
/Helena

Jag rider en ponny en dag i veckan som är eller var lika dag.
Bara vill stressa iväg men huvet "där" uppe. Inget dressyrriden något typ.

Börja jobbar henne i skritten. Kotra o länga, snätt igenom korta och på kortsidorna länga. Lite halter är oxå bra.
Detta är en JÄTTE bra övning för en häst som bara vill rusa iväg och det går inte på en dag att få den o lysna.

När det käns ridbart får man jobba samma sak i traven.
Funkar det inte i trav gå tilbacka till skritt, för eller senare släpper det.

Tillslut så får man ge sig på galoppen oxå(är där nu med min)

bomarbeten, serpentiner...
red en häst ibaldn på ridskolan som hade den "defekten" att springa när man tog i tyglarna.

öva in på röstkomando att hästen ska lungna sig typ prooo elelr dyl.

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 830
Senast: Krummi
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama