Hjälp, min häst vägrar söka sig neråt och slappna av.

T

Team LundVer

Hur ska jag göra för att få min lilla häst att lugna ner sig i traven?
Just nu så försöker hon gå upp i hög form direkt i uppvärmningen (samtidigt som hon är väldigt het) vilket leder till att hon spänner sig och inte får bakdelen med sig.
Jag har försökt lägga ner henne, med resultatet att hon bara rusar.
Så alla ni där ute har ni några tips/övningar/ideér om hur jag ska få min lilla pålle att slappna av, söka sig neråt och länga på steget?

Enda gången hon söker sig neråt just nu är efter ridpasset då hon är trött.. :(

Sv: Hjälp, min häst vägrar söka sig neråt och slappna av.

Halvhalter i 1000tal. Sedan kan du jobba henne i serpentiner varvat med volter och hela tiden få henne att vänta på dig genom halvhalter.

Sedan är en tränare aldrig fel..

Jag har också en het häst som blir väldigt spänd. Jag jobbar mycket i skritt innan jag börjar trava. När hon har slappnat av i skritten kommer vi fram i trav spänner hon sig igen så skrittar vi mer. Och så mycket halter och halvhalter. Vissa dagar om det till exempel blåser mycket eller hon har vilat dagen innan så vet jag att hon kommer vara mer spänd än vanligt och då väljer jag ibland att bara jobba i skritt

Kanske det passar hästen att arbetas från marken och hitta mera avslappning där? Det är lättare att hitta den avslappningen när de slipper ryttaren på ryggen.

Kanske det passar hästen att arbetas från marken och hitta mera avslappning där? Det är lättare att hitta den avslappningen när de slipper ryttaren på ryggen.

Tyvärr, har provat detta oxå, det som händer vid longering är att jag proar konstant, talar med lugnande röst typ -lugn o fin såja proo lugn flicka. Medan min kära lilla sak rusar runt i en trav som får folk att fråga när hon ska gå löp, och hon är ingen travare :angel:
även om hon verkar tro det :D

Det kanske ska tilläggas att jag inte använder någon typ av spö vid longering, det är svårt nog att få henne att stanna ändå..

Hon är väldigt startsnabb men bromssträckan är på tok för lång.. :rofl:

Sedan är en tränare aldrig fel..

Jag har haft tränare dock innan hon blev skadad (vilket verkar ha orsakat problemet) som grund har hon dock väldigt svårt med allt som kallas avsaktningar, halter etc.

Fick rådet att trava över bommar för att kanske få henne att tänka på något annat än att tuta iväg.. Ska prova det imorgon (om det inte regnar så f-b..)

ska prova det, låter somen ganska bra idé.
Blir det bättre med tiden eller är det som att börja om från noll varje gång?

Lös problemet i skritt.

Lägg henne så låg du bara kan, sen lägger du henne ännu lägre. Detta gör du utan att låta henne sno åt sig längre tygel eller börja spring bakom hand. Utan skritta henne väldans låg. Hästen ska accepetera att gå på i skritt i låg form.

När du kan göra det, och har ett jämt tryck i båda tyglarna kommer du fram i trav i tja, tio meter eller nåt sånt. Avsaktning och börja om. En smula tjatigt med effektivt, ge inte upp. Rätt vad det är så travar hon lågt tjugo meter, sen tretti, sen vet man aldrig var det slutar.

låter som ännu en bra idé att prova

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 830
Senast: Krummi
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: MimmiNO
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama