Hjälp mig, vad ska jag göra med min katt?

H

Hästen

Min pärla, 13,5 år gammal är mobbad av framförallt våran yngre honkatt 3,5 år.Vi antar att hon håller på och försöker ta över.Hon ger sig på och är katter är ju verkligen inte snälla när de slåss. Min äldre går mer och mer undan och hon har kissar inne på golv, kläder och mattor , går ut allt mindre och går därmed upp i vikt.Jag ser på hennes ögon att hon inte är tillfreds och jag vet inte vad jag ska ta mig till.Detta har nu blivit värre den senaste veckan.
Hon är en riktig enmanskatt, där hon oavkortat tyr sig till mig , hennes matte.
Vå tredje katt, en kasterad hankatt på 2 år är snällare, men har nu börjat ta efter den andra kattens beteende, och "provar att ge sig på".
Jag är helt rådlös, älskar mina katter och vill att de ska må bra och få vara lyckliga,
Hjälp...... :cry:

Är honorna också kastrerade? Om inte, så är det nog idé att göra det. Jag fick trassel hemma, när jag kastrerade ENA katten o inte andra. Så jag fick kastrera den andra med. P-piller är bara att "dölja problemen" hos katt. Dessutom ökar risken för juvertumörer vid långvarig p-pillerbehandling.

Mvh

IH

Även jag undrar om alla katterna är kastrerade. Om inte kan det hjälpa om alla är kastrerade. Kastrerade djur hamnar oftast längst ned i rangordning och blir därför utmärkta hackkycklingar.

Finns det någon möjlighet att sära på katterna i hemmet? Du säger att den äldre är mer av en enmanskatt så hon kanske skulle klara av att bo på mindre yta så länge hon har tillgång till dig och utelivet. Att den äldre katten inte går ut lika mycket som förr kan även bero på åldern. Äldre katter tenderar att hellre stanna inne i värmen och tryggheten än att sticka ut på äventyr, det kommer med åldern liksom :)

Men ibland händer det att man måste omplacera de individer som inte "passar in". I ditt fall kanske det är den mobbande honan som borde omplaceras då du säger att den yngsta och den äldsta ändå funkar ganska bra ihop. Den äldre skulle ju kunna omplaceras, men oddsen för att den yngre honan ska acklimatisera sig bra är högre än för den äldre honan.

Hej och tack!

Den äldsta mobbade honan är ej kastrerad, hon har varit innekatt till hon var 9 år, det är de 4 senare åren hon fått bo på landet.Jag ger henne p-piller, likaså den yngre honan.Det är min sambos katt och han vill inte kastera henne, jag har fört det på tal flera gånger så jag tror det skulle bli bättre, men vill han inte så är det inget jag kan tjata om.
Har också funderat på omplacering, hade den yngre varit min hade hon helt klart få åkt......min 13-åring skulle ha svårt att klara en omplacering till en ny person (och det vill jag inte!), ett alternativ jag skulle kunna undersöka är om min mormor ville ta henne, men då skulle hon hamna i en lägenhet i stan och nu när hon har fått smak på livet på landet vill gärna inte ta ifrån henne det.
Min mormor och katten kommer bra överrens, hon har haft henne förr när jag varit bortrest, flyttat osv.Hon sitter länge vid dörren och jamar när jag gått visserligen, men det har gått över efter ett par timmar.
Jag vill ju bara det bästa för henne, det är hemskt att se henne så underlägsen.Jag försöker skydda henne så gott det går, men det är inte alltid man är hemma och kan "kolla".
??

Du kan väl berätta för din sambo om riskerna med att ha en katt på p-piller under längre perioder. För om han inte vill kastrera henne, så antar jag att han hade tänkt ha henne på p-piller hela livet?
Långvarigt användande av p-piller medför STORA risker för utveckling av juvertumörer hos honkatten. Cancer alltså.

Varför vill han inte kastrera henne? Vad har han för argument?

Några av mina katter rök ihop helt plöstligt en dag. Efter det tålde dom inte varann. Så jag har sen dess haft en nätdörr mellan två rum. Funkar hur bra som helst. Nu är min lgh så bra planerad att jag kan sätta den i en dörröppning och den blir precis delad på hälften.

Sen är det bara hålla isär katterna. Dörren sitter i de vanliga gångjärnen till innerdörren som jag plockade bort. Är urlätt att bygga. En rektangel av trälister och så två mitt på för stabiliteten. Sen klär men ramen med finmaskigt nät.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 974
Senast: Asko
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 170
Senast: paradiset
·
Katthälsa Min älskade katt har börjat kissa på golven och jag vet inte varför eller vad jag ska göra! Snälla hjälp! Min honkatt, kan kalla...
Svar
6
· Visningar
1 230
Senast: oxer
·
N
Övr. Katt \"bråkande katter\", vad göra *ger upp snart* Har en kastrerad hankatt som e ca 4år, en honkatt som e ca 2år, och sen det senaste...
Svar
2
· Visningar
1 870
Senast: Carita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka