Hjälp mig! Två kaniner????

F

FillanPillan

Hejsan! Jag har en kanin som heter Rabbe, han ska få en kompis, men jag har några frågor ( Jag har utökat frågorna sedan förra gången!!) :bump:

1. Jag undrar om det är stor eller liten risk om Rabbe kan dö i narkosen, händer det ofta eller mer sällan?
2. Hur ska jag göra för att vänja kaninerna vid varandra?
3. Kan de sova i samma sovhus?
4. Blir Rabbe lugnare efter kastreringen, kommer han att tappa hopplusten, bli slö, eller helt enkelt bli deprimerad?
5. Är det farligt att inte kastrera honan?
6. Är det stor risk att kaninerna inte alls passar ihop?
Ja just det! 7.Är Löwen kaniner bra hoppare, är de lugna? 8. Ska jag ha en hankanin till Rabbe eller en honkanin?
Snälla! Jag behöver verkligen hjälp! :confused: :confused: :confused: / Fillan :bow:

Sv: Hjälp mig! Två kaniner????

FillanPillan skrev:
Hejsan! Jag har en kanin som heter Rabbe, han ska få en kompis, men jag har några frågor ( Jag har utökat frågorna sedan förra gången!!) :bump:

1. Jag undrar om det är stor eller liten risk om Rabbe kan dö i narkosen, händer det ofta eller mer sällan?
Det brukar vara väldigt sällan som de dör utav narkos, om det inte är några fysiska fel på honom (ex sjuk). Så länge de är i bra kondition så går det finfint. Var noga och väg honom flera gånger innan han ska kastreras, så att veterinären kan ge rätt dos narkos.

FillanPillan skrev:
2. Hur ska jag göra för att vänja kaninerna vid varandra?
Börja med att ha den tillsammans på en neutral plats, där ingen utav de har något revir. Då brukar det gå bättre. Låt det ta sin tid det tar, stressa inte med att sätta ihop de. Det slutar bara med att du måste sära på de igen.

FillanPillan skrev:
3. Kan de sova i samma sovhus?
Ja, det kan de. Men de föredrar att ha varsin sovplats, så de kan komma undan varandra om de vill.

FillanPillan skrev:
4. Blir Rabbe lugnare efter kastreringen, kommer han att tappa hopplusten, bli slö, eller helt enkelt bli deprimerad?
Min hane är det inte så enorm stor skillnad på, han är precis som vanligt. Det med hoppningen vet jag ej, eftersom jag själv inte håller på med hoppnin än.

FillanPillan skrev:
5. Är det farligt att inte kastrera honan?
Det är ett större ingrepp på honan, ja. Och med större ingrepp följer större risker. Men som sagt, gäller samma princip som hos hanen. Så länge hon är i bra kondition så borde det gå bra.

FillanPillan skrev:
6. Är det stor risk att kaninerna inte alls passar ihop?
Njae, visst finns risken. Men en hona och kastrerad hane brukar nästan alltid funka. :)

FillanPillan skrev:
Ja just det! 7.Är Löwen kaniner bra hoppare, är de lugna?
-

FillanPillan skrev:
8. Ska jag ha en hankanin till Rabbe eller en honkanin?
En honkanin. Visst kan säkert två kastrerade hankaniner trivas ihop, om de kastrerats innan de hunnit träffa varandra, annars blir det storslagsmål. Men en honkanin brukar inte hanen säga nej till. :d

Nej, det är inte farligt att inte kastrera honan.
Löwen är relativt lugna, hoppar fint vad jag sett men tävlar sällan i de högre klasserna. Jag har en korsning dvärghare/löwen som hoppar jättefint, debuterade i helgen och tog pinne.

Hm, läste en sak lite fel.
Där du frågade om det var farligt att inte kastrera honan. Läste det som om du undrade om det var farligt att kastrera. :P
Men, nej det är inte farligt alls. Mina honor är inte kastrerade, inte de som bor med kastrerad hane heller. :)

Tack så himla mycket för era svar! Jag som var orolig och undrade om så mycket! Men nu vet jag! Tack så jättemycket!!!! /Fillan :rofl: :rofl: :rofl: :) :) :) :bump: :bow: :banana:

hur gammal är din kanin?
ibland kan det vara lite svårt att få två kaniner att bo ihop om den ena / båda har bott ensamma länge.

och, ja , det är helt klart möjligt att de inte passar ihop alls. det har hänt mig några gånger.

Jag har läst att en hona som aldrig får ungar löper stor risk att utveckla elakartade tumörer i livmodern :crazy: Vet dock inte hur stor risk det är, men om jag skulle ha en honkanin skulle jag låta kastrera henne. (Funderar på att skaffa en hona och en hane och kastrera båda.)

Mvh/Flipp

jag trodde att det gick bra med en hane och en kastrerad hane oxå, men det är bara en kastrerad hane och en hona som går då, eller?

Flipp skrev:
Jag har läst att en hona som aldrig får ungar löper stor risk att utveckla elakartade tumörer i livmodern :crazy: Vet dock inte hur stor risk det är, men om jag skulle ha en honkanin skulle jag låta kastrera henne. (Funderar på att skaffa en hona och en hane och kastrera båda.)

Mvh/Flipp

Jag har även hört om uppfödare vars avelskaniner också fått livmodercancer, även fast de fått flera kullar. Så att honan fått några kullar är ingen garanti för att de klarar sig mot livmodercancer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Idag gick luften helt ur mig, har ju en häst (som många av er vet) som råkat ut för allt och som jag får vara lite försiktig...
Svar
4
· Visningar
2 271
Senast: Nea_
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 039
Senast: skuggi
·
A
Övr. Djur Det är såhär, jag hade precis kastrerat min han kanin och de gick skilda åt. Detta va en vecka efter operrationen. När jag en morgon kom...
Svar
8
· Visningar
2 863
Senast: always_TsT
·
F
Övr. Djur Vi har idag en dvärgvädur på 3 år. Nu har vi blivit erbjudna att få två honkaniner, och därför tänkte vi kastrera vår hankanin. Bör...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Piggelurven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama