Hjälp mig och min häst! -07

JennieTapper

Trådstartare
Hej alla!
Nu vänder jag mig till er kloka och hoppas på tips på hur jag kan gå vidare med mitt problem...!
Det är nämligen så att jag börjar misstänka att min häst går och har ont någonstans. Han är född 07 och jag har ägt honom sedan september. Han fick en muskelbristning i vänster bak (rumpan) sex dagar efter att jag fick hem honom och vilade tills mitten av december. I början av mars fick han en enorm hovböld (karvade ut ett 23cm långt 1cm brett och 3cm djupt hålrum i höger fram.) och då fick han vila i fyra veckor ungefär då de först misstänkte en hovbensfraktur på första turen till veterinären.
Nu är vi igång men min lille pålle svänger inte längre i något varv in på en volt. Skritt går bra men han protesterar lite. Trav har gått men inte nu längre, galopp är otänkbart... :(
Jag har prövat att ta bort sadeln och ridit barbacka, han slappnar av bättre då han tidigare vart mycket spänd i i skritten men går fortfarande inte att svänga.
Jag har börjat fundera på om det kan vara bettet som det är fel på. Jag har ett tredelat egg-bett och har tidigare haft ett sweetiron tredelat med vanliga rörliga ringar.
Vid longering går han hur bra som helst, jag longerar både på volt och längs långsidorna. Vid longering har han pessoasele och sweetiron-bettet.

Jag tror inte att jag är för stor för honom då han är 168 hög, dock är han lite klent byggd än (ca. 530 kg) men jag väger endast 56 kilo och är 177 lång.

Vad tror ni om vårat problem? Något ni känner igen? Hur skulle ni gå till väga?

MVH Jennie Tapper
 
Sv: Hjälp mig och min häst! -07

Första tanken är om sadeln passar?
Andra är att en ET kanske kan tala om mycket matnyttigt för dig om din häst.

Du är säkerligen inte för stor för honom, jag är 174cm lång och väger 75kg till mitt sto på 154cm ca 450kg, och det funkar utmärkt:0).

Som sagt kolla sadeln, mycket otyg hade kunnat undvikas för många hästar om alla såg till att använda välpassande sadlar.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp mig och min häst! -07

Jo det var min första tanke också, men blev så osäker mär problemet kvarstår vid barbacka ridning... Jag ska kolla upp om vi har någon ET nära oss :) tack för tipsen!
 
Sv: Hjälp mig och min häst! -07

Saken är ju den att en illapassande sadel kan orsaka problem som kvarstår efter att sadeln tagits av vid ritt barbacka. Vid felbelastning så kan det uppkomma allt från muskelknutor, nerver i klämm och allvarligare problem. Kolla sadel, ta ur en ETOch låt denne titta på sadeln också. Om problemet kvarstår är det kanske dags att göra någon slags utredning för att utesluta allvarliga skelettproblem el liknande.
Vill inte skrämma upp dig, det kan ju vara något litet och lätt åtgärdat som det var för mig och mitt sto.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp