Hjälp mig med sjuk häst

C

cazi

Min 5 åriga valack är dålig.
Började lite i fredags med att han hostade till några gånger. Inget som brukar få mig att reagera då han vid måltider ofta ohstar för att han äter så stressigt (ett problem jag håller på att åtgärda)

I lördags när jag hade honom inne i stallet hostade han flertalet gånger och även lite snorig. klar vätska, ingen feber

Och idag hostar han oavbrutet. Han tar i från buken så att alla musklerna spänns och det ser och låter RIKTIGT obehagligt!!!!!
det låter typ som att han har satt något i halsen och yar i från lungorna liksom =(
Lite snor ljust/gult.
Ingen feber.

Han har tidigare varit lite hostig till och från men varför jag reagerar så starkt nu är då han tar i så himla mkt med lungorna =(

Känns inte bra!

Ringa veterinär på en gång / avvakta någon dag?

Ute i hagen, täcken osv.

Ge mig tips på ALLT!!!!! jag känner mig som jordens sämsta matte.
I julas hade jag nämligen ett sto och det började med lätt hosta men slutade med att jag fick avliva henne för en rad orsaker =/ så jag känner att jag behöver andras råd just nu.... tack..

Sv: Hjälp mig med sjuk häst

Glömde skriva: han äter och dricker normalt för en stund sen...

Jag hade ringt vet och iaf frågat om råd.

Om hästen "bara" hostar och har ett bra allmäntillstånd, ingen feber och äter/dricker som den ska så kan man i de flesta fall avvakta. När du sedan skriver att den "ylar i lungorna" så blir jag lite fundersam och eftersom det inte går att bedöma över nätet skulle jag nog ändå råda dig att ta kontakt med veterinär som kan komma ut och lyssna.

Skulle ha hästen ute i hagen och inte täcka den om den inte går täckad i vanliga fall. Tempa morgon och kväll, inte rida/köra och isolera sig från andra hästkontakter.

Har pratat med två olika veterinärer nu. Båda sa åt mig att avvakta några dagar. Byter från halm till torv, från hö till hösilage, allt kraftfoer blött, va ute ännu längre och börja ha öppet i stallet.
Veterinären trodde att de skulle räcka för att han blir bättre.
Blir han det inte får odm komma ut och kika i halsen/lungorna för eventuell behandling ? slemlösande?

Finns många doser man kan ge ähstar vad jag har hört, alger, bisolvon osv..

Är lite skeptisk mot det.. de tar ju bort hostan.. men hostar han inte för att FÅ bort slemmet ur halsen. då är de väl bättre att han får upp skiten?? än att kortsiktigt ta bort hostan..

Vår ena pålle har (lindrig) astma.

När han har det jobbigt har han fått luftrörsvidgande i kombination med kortison (vanlig astmamedicin). Bara hostdämpande kanske inte är så bra, behövs (väl?) inflammationshämmande också?

Min gamla häst hade astma. Han fick när det var som värst både kortison o acitylsystein eller hur det nu stavas, slemlösande. när det var mer lindrigt fick han bara slemlösande, funkade kanon!

Vår ena pålle har (lindrig) astma.

När han har det jobbigt har han fått luftrörsvidgande i kombination med kortison (vanlig astmamedicin). Bara hostdämpande kanske inte är så bra, behövs (väl?) inflammationshämmande också?

hur går det att rida/träna din eller era hästar som har hosta/astma?
jag har skrittat min häst en liten stund varje dag nu och det verkar funka. han hostar mest i samband vid fodring.. väntar på att få mitt recept på apoteket. men veterinären sa åt mig att låta han motionera lite granna för de hjälper honom att hosta.

Idag började det däremot komma lite slem när han hostar. det har det inte gjort tidigare..

är det bra? då får han väl upp skiten ur lungorna/luftvägarna i alla fal..

delvis *kl*

Min häst fick diagnosen kronisk bronikt för snart ett år sedan efter två vändor till veterinär med endoskopi och massa provtagningar =/ Första veckan fick hon medicin, men slutade sedan med det då det inte fungerade att ge henne det på rätt sätt. Såg till att hon fick vara ute nästan hela tiden, blött (dränkt) hö och uppblött kraftfoder, när hon stod inne vattnade jag hennes bädd + öppet boxfönster. Hon fick regelbunden motion, skritt + lite trav till en början. Men sedan var det bara att rida på som vanligt eftersom hon hade slutat hosta helt.

Vad jag har hört så är det allra bästa att dom får motion så gott som varje dag, annars är risken stor att dom slemmar igen.
På min häst stämmer det, stod hon ett par dagar började hon genast hosta. De dagar hon hostade så var det bara skritt och ev. trav som gällde beroende på hur hon mådde.

Hon äter alger som är slemlösande och är nu helt symptomfri :love: Tack vare bra foder, bra stallmiljö och rätt motion! :laugh:

Ge inte upp med era hostisar! :)

Senast ändrad:

=) åå vad skönt att höra ditt inlägg.
ja tänker aldrig ge upp med min hostis. min sambo har astma och man ger ju inte upp honom heller :P

redan nu när jag har bytt till torv och varit extra noga med rutinerna är han mkt bättre. ja skrittar varje dag och ska börja trava lite lätt med.

nu hostar han enbart till när han äter någon gång. ja blöter allt mitt kraftfoder (hel havre) och har typ dränkt betforen i vatten för säkra sidan ;)

låter naturen göra sitt nu :P

Slemlösande gör att slemmet blir mer lättflytande och därmed lättare att hosta upp. Så det har precis den effekt du söker.

Du behöver knappast oroa dig för att din häst har kronisk bronkit för att han drabbas av akut hosta. Det tyder definitivt mer på en viros. Kronisk bronkit smyger sig på. Men det är alldeles rätt att behandla honom som en hosthäst under sjukdomsperioden i fråga om miljö.

tack för ditt svar =)
kanske blir man lite panikslagen men jag fick så gryyymt dåligt samvete när jag såg att min halmbädd var i så dåligt skick, båe dammig, full med foderresten och mögel..

Jag tycker ALLA borde vara super noga med hygienen på sina hästar så att man slipper alla dessa problem..

hästarna borde ha samma levnadsstandard som vi själva eftersträvar, fast ÄNNU bättre =)

då kanske våra älskade djur skulle bli ännu äldre och må mycket bättre =)

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 765
Senast: Viva
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 950
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hallå, har kollat runt lite i forumet men hittat mest äldre trådar. Jag har en häst som jag köpte för lite mer än 1 år sen. På våren...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Dumle74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt