Hjälp mig behålla hullet under vilan!

Docka

Trådstartare
Det är nämnligen så att min häst är halt och har varit det sen april/maj....

Är det någon som vet något bra foder som jag skulle kunna ge henne nu när hon bara står, som hindrar att hon tappar det lilla hull hon har? Hon har redan gått ner 10% av hennes kroppsvikt sen hältan började. Jag antar ju att det mesta är muskler men hon har pga hältan inte fått gå på bete i sommar och revbenen syns ganska tydligt nu:crazy:

Just nu får hon så mycket hö hon vill äta (+ att hon går i en gräshage från ca 08.30-09.00 till ca 17.00)
1 ½ kraftmått (ni vet ett sådant typiskt vitt) med lusernpellets som blötläggs
1 kraftmått kornkross

Hon är en häst som suger energin ur allt foder hon kommer över:crazy:, och eftersom hon måste hållas så lugn som möjligt och hon inte får bli springig så har min fantasi tagit slut nu.
Innan fick hon även en fet musli från Eggersman, men jag hittar ingen återförsäljare här i värmland...
Vad tror ni om Olja?

Väldigt tacksam för svar!

//Maja

Sv: Hjälp mig behålla hullet under vilan!

Min häst är en sån där som behöver MER mat när hon är konvalecent. Dels tappar hon givetvis muskler , men fläsket rinner dessutom av henne i en rasande fart:crazy:. Tror det beror på att hon blir lite ledsen och deppig av att inte leva som hon brukar.

Lusern kan du ge stora mängder av, och det "sätter" sig ju inte i huvudet. Bra för magen också, så jag skulle börja med att öka på det rejält om jag vore du (prova att dubbla och se vad som händer) . Olja går bra att spetsa med, det kan du ge en hel del av efter invänjning förstås.

Min har haft fri tillgång på hö OCH lusern när hon varit konvalecent och hållt sig jättefin i hullet!:)

Så jag kan proppa i henne lusern då?
Jag har fått för mig att det inte skulle vara bra och ge henne så mycket protein som lusernen ändå inehåller. Men hellre att kroppen använder proteinöverskottet i sin förbränning än hennes icke-existerande fettreserver!:crazy:
Tack så mycket för hjälpen! Ska börja öka så smått redan idag!:idea:

Jag tror att många tar bort för mycket foder när hästarna ska vara konvalecenter. De måste ju ha så mycket så det täcker deras underhållsbehov, även om de står i boxvila... :idea:

min häst som jag hade förut hade jätteproblem att hålla vikten. Dessutom var han inte så matgald så det var svårt att få honom att äta tillräckligt. MEn när jag började ge olja blev det bättre och när han vant sig vid oljan fick jag i honom ungefär en halv liter om dagen....han lade på sig lite +att pälsen blev superfin

Ja lusern kan du proppa i henne;)
Det är ju ett grovfoder med BRA värden.
Min äter 4-5 kg/dag när hon har fri tillgång på det, + hö då.
Jag proppar en stor murarhink full med lusernhack, sen är det bara för henne att äta!

Tack så mycket!:bow:

Antiqua: Jaha! Så du fyllde bara en hink med lusernstruktur och ställde in det i boxen? Jättesmart ju! Det ska jag göra! Hon fick strukturen förut, men eftersom hon verkade gilla pelletsen bättre så övergick jag till det, plus att det va lättare å dosera. Men jag kan ju ställa in en hink struktur också!:D

Ja, jag proppar i så mkt det bara går i en stor murarhink (ca 5 kg blir det), och så får hon äta fritt! Hänger i boxen eller ställer i sjukhagen vid konvalecens.

Så gör jag även de år vårat grovfoder har taskiga proteinvärden, funkar jättebra och hon håller sig kalasfin i hull och muskulatur!
Dock har hon bara fritt i boxen då, hagen blir svårt när hon går med andra;)

De tog ett tag innan jag insåg att jag var tvungen att binda fast hinken...
Kenny spelade boll med den x antal gånger först -.-'
Men nu funkar det superbra!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 048
Senast: Tequilasun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka