Hjälp med körning.

C

Chivita

Har en Varmblodig travarvalack på 8 år, 160 cm hög och normal-grovtbyggd som används som ridhäst och tävlas inom distansen.

Har varit travhäst men gick endast 2 provlopp och eftersom han var för lat och inte visade någon gnista så valde de att inte satsa på honom.Togs ur travet 2001.

Har tänkt att börja hobbyköra honom som alternativ träning till ridningen.

Hör förut selat och kört lite olika hästar men de har varit inkörda.

Kan jag använda en vanlig bröstsele som har baksele och en vanlig rockard, vill gärna komma upp mera än en rockard. Förslag?

Vilken storlek på sele?
Han rids på hackomore och ibland på rakt tränsbett, vilket bett kan passa honom tro?
Bör huvudlaget ha skygglappar?

Först kommer jag tömköra honom tills han och jag kan alla kommandon och han lyssnar på mig.
Hur fortsätter jag?

Kan få hjälp av mera kunniga när vi ska börja köra och för tillpassning av sele m.m.
Men vill gärna höra mig för lite här för råd och tips.

Tack på förhand/ Jessica och Callippo

Sv: Hjälp med körning.

Min Big Money Pellini är då en varmblodsvallack på ca 165 cm. Han har storlek Full på sin maratonsele.

Är din häst körd över huvud taget sen han togs ur travet?
Det är ALLTID bra att tömköra först och träna in kommandona.
Om du känner till hästen sen tidigare och har lite koll på hans bakgrund så underlättar det. Alltid bra att veta HUR han var att köra tidigare.
I vilket fall är det bra att ha hjälp med dig första gångerna

En vanlig rockard går att HÖJA upp så att du sitter högre också

Ta ett steg i taget och skynda långsamt så kommer det att gå jättebra

Anna-Carin

Tack för dina svar!

Han är nog lite körd efteråt men inte regelbundet.
Ägarna har jag kontakt med så de ska jag absolut fråga.
Har även han på film när han körs in och går lopp.

/Jessica och Calippo

Om han har vart en travare innan är han ju van vid vanlig bröstsele. Sen vad et gäller bettet så det bästa att köra med är ett "körbett" har en pinne som sticker ner på varje sida av bettet, för att man sak reglera upp hästen och får den rak samma sak som pinnbett för ridfolket. Ha absolut inte skyddslappar, det har man i travet för att hästen ska bli hetare och det är ju inte så bra :idea:

Om han har vart en travare innan är han ju van vid vanlig bröstsele. Sen vad et gäller bettet så det bästa att köra med är ett "körbett" har en pinne som sticker ner på varje sida av bettet, för att man sak reglera upp hästen och får den rak samma sak som pinnbett för ridfolket. Ha absolut inte skyddslappar, det har man i travet för att hästen ska bli hetare och det är ju inte så bra :idea:

Det där med skygglappar är ju VÄLDIGT individuellt. Mitt varmblod blev MYCKET trevligare att köra med skygglappar. DÅ han blev mer fokuserad på MIG istället för allt runt om.

HET har han då aldrig varit.. Men helt klart prova köra UTAN först.. Å tycker du att hästen är ofokuserad så är skygglappar kanske ett alternativ

Anna-Carin

Skyddslappar har man på en travhäst för att hästen ska focusera framåt och inte bry sig om saker runt om. Kan du fråga vilken travsnubbe som helst inne på Åby. Har jobbat där. Men SJÄLVKLART som du säger är det inviduellt men det är ju allt. Men det är det själva saken är framtagen för. :smirk:

Men så är det ju lite skillnad på (skol)Körning och Trav.
Skygglappar används för att få hästen fokuserad och lyssna bättre.

Skolkörning? Vet inte om jag kallar det skolkörning när man kör V75 häst? :confused: Du gör ju som du vill.

Detta är ju Körningsforumet, inte Trav.
Hon kanske vill skola om honom eftersom hon la tråden här:idea:

haha jaha :D där ser man började änna fundera :rofl: tack för att du sa till, så ajg inte hade skämt ut mig totalt xD

Liknande trådar

Körning Jag är sugen på att testa att köra min kallblodstravare. Han är en fd detta travhäst och gjorde sista loppet 2020. Jag har noll...
Svar
12
· Visningar
2 704
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: ghost
·
R
Körning Hejsan! Jag skall ta upp körningen med min häst igen och helt enkelt börja om från början då hon ej är korrekt inkörd samt har dåliga...
2
Svar
23
· Visningar
9 599
Körning Nu har jag äntligen bytt ut travselen mot en bröstsele, som jag dessutom hittade till ett riktigt bra pris begagnat! :banana: Som en...
Svar
11
· Visningar
1 767
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama