C
Chivita
Har en Varmblodig travarvalack på 8 år, 160 cm hög och normal-grovtbyggd som används som ridhäst och tävlas inom distansen.
Har varit travhäst men gick endast 2 provlopp och eftersom han var för lat och inte visade någon gnista så valde de att inte satsa på honom.Togs ur travet 2001.
Har tänkt att börja hobbyköra honom som alternativ träning till ridningen.
Hör förut selat och kört lite olika hästar men de har varit inkörda.
Kan jag använda en vanlig bröstsele som har baksele och en vanlig rockard, vill gärna komma upp mera än en rockard. Förslag?
Vilken storlek på sele?
Han rids på hackomore och ibland på rakt tränsbett, vilket bett kan passa honom tro?
Bör huvudlaget ha skygglappar?
Först kommer jag tömköra honom tills han och jag kan alla kommandon och han lyssnar på mig.
Hur fortsätter jag?
Kan få hjälp av mera kunniga när vi ska börja köra och för tillpassning av sele m.m.
Men vill gärna höra mig för lite här för råd och tips.
Tack på förhand/ Jessica och Callippo
Har varit travhäst men gick endast 2 provlopp och eftersom han var för lat och inte visade någon gnista så valde de att inte satsa på honom.Togs ur travet 2001.
Har tänkt att börja hobbyköra honom som alternativ träning till ridningen.
Hör förut selat och kört lite olika hästar men de har varit inkörda.
Kan jag använda en vanlig bröstsele som har baksele och en vanlig rockard, vill gärna komma upp mera än en rockard. Förslag?
Vilken storlek på sele?
Han rids på hackomore och ibland på rakt tränsbett, vilket bett kan passa honom tro?
Bör huvudlaget ha skygglappar?
Först kommer jag tömköra honom tills han och jag kan alla kommandon och han lyssnar på mig.
Hur fortsätter jag?
Kan få hjälp av mera kunniga när vi ska börja köra och för tillpassning av sele m.m.
Men vill gärna höra mig för lite här för råd och tips.
Tack på förhand/ Jessica och Callippo