Hjälp med igångsättning!

borderka

Trådstartare
Hej vi har precis fått en fd.travhäst på foder,han är 25år och va inte riden på ca.6mån vi ska sätta igång han igen.Och nu kommer min fråga har ni några bra övningar?
Han har inga muskler alls nästan,ingen kontition och small.
Några bra råd å övningar skulle vara bra.Ni kan göra en liten schema åt mig;P

(Kan dock inte tömköra så det får vi hoppa över!)

302283_1774212254245_1807495404_1208649_6456666_n.jpg

Mvh

Sv: Hjälp med igångsättning!

börja med att få upp honom i hull och gå skrittpromenader. Det är en gammal häst så han kommer behöva en del tid på sig både med att sätta muskler och äta upp sig.. Tänk på att öka fodret gradvis, speciellt om du introducerar ett nytt foder så att han inte får problem med magen eller med hovarna. Jag skulle börja med skrittpromenader, ta 1-2 veckor med att gradvis komma upp till 30 min. promenera 30 min per dag i 2 veckor för att senare gradvis öka till 1h, och vänta tills han har musklat sig lite och gått upp i hull innan jag sitter upp. Promenera i god takt och på varierande underlag - var försiktig med för hårt eller för mjukt underlag i början - gå gärna i kuperad terräng och i backar. När han sen är jämnare i kroppen har satt lite muskler så skulle jag sitta upp och börja från scratch uppsuttet. Rida varannan dag och vila eller promenera varannan. Hellre ta det för långsamt än för fort och vara otroligt noga med att skritta före och efter passen. Det är svårt att lägga upp ett mer fast schema än så eftersom man måste anpassa sig efter hästens förutsättningar. Ett bra tips på att kolla att du inte går för fort fram är att ta återhämtningspuls på honom.

Sv: Hjälp med igångsättning!

302283_1774212254245_1807495404_1208649_6456666_n.jpg

Det var inte en trevlig syn. Vet du när den började falla ur? Är den avmaskad, och/eller kollad av vet?

Hej vi har precis fått en fd.travhäst på foder,han är 25år och va inte riden på ca.6mån vi ska sätta igång han igen. Och nu kommer min fråga har ni några bra övningar?

Som Ottillia skrev - ut och skritta med den! Först promenader utan ryttare tills den ser någorlunda vettig ut i kroppen, sedan med ryttare. Skritt, skritt, skritt. Upp och ned för backar, in i skogen, längs asfalt, längs stig... Det tar lång tid att bygga upp en häst, och denna har inte mycket till grund.

Är du säker på att den reds för 6 månader sedan? Den är väldans omusklad, har den tappat så mycket på såpass kort tid? Eller "ridningen" kanske bara var att någon åkte runt lite på den?

Han har inga muskler alls nästan,ingen kontition och small.
Några bra råd å övningar skulle vara bra.Ni kan göra en liten schema åt mig;P

Det går inte att göra ett fast schema för dig att följa, man får anpassa sig efter hästen och de förutsättningar som finns. Be om hjälp från någon på plats som ser den i verkligenheten. Men generellt: tänk koppelpromenader en månad, gärna ute i skogen så den får lyfta på fötterna. Efter det, skritt uppsuttet ytterligare en månad. Sedan kan du börja lägga in korta travpass.

Bilden är inte så trevlig. Den behöver tid för att komma upp i kondition. Kom ihåg att det går fortare att bygga muskler än senor och leder hinner stärkas, så ta det hellre lite extra lugnt. Särskilt med en så gammal häst. Har du möjlighet att låta den gå med som handhäst är det ett smart sätt att träna.

(Kan dock inte tömköra så det får vi hoppa över!)

Så bra att det finns tömkörningskurser då! :devil: :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka