HJÄLP...!! Lite lång...

B

BonRaiz

Har kollat lite bakåt här på forumet, men inte hittat nåt som kunde hjälpa mig....
Så nu hoppas jag på er:idea:

Min häst tappar man....och då menar jag inte några futtiga strån, utan mängder:confused:
Hon är 5år, har (haft) en självlockig tjock vit man...av den är det minne blott kvar:cry:

Nån som har en idé?
Fungerar hästar, som vi människor? Alltså att man har olika tillväxttid på hår?
För vissa kan det vara 1år, medan för andra 6...därför har man olika långt hår innan det blir tunnt o stripigt.....kan det va lika för hästman?

Hon får allt som hon skall, extra B-vit, multi-vit, mineraler o alger...
Och för övrigt mår alldeles ypperligt, så där är det inget fel...
Inte heller har hon nån kvalster, det skulle synts och hon kliar sig inte....
Inte heller är hon nämvärt ledsen över sina hår hon tappar...men det är matte:D ;)
Bild tagen i Jan-07:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Jan-07025.jpg
Bild tagen igår:
http://i79.photobucket.com/albums/j155/BonRaiz/Rtapparsinman.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP...!! Lite lång...

Hola,
Mina hästar har förändrats ganska mycket som femåringar. De har breddat i storlek. Fått lite annat psyke. Fått lite annan päls. Tex vinterpälsen är inte alls lika ullig som när de varit mindre eller riktigt små.
Samma gäller man och svans som blivit av med sista bäbispälsullet (eller vad man nu skall kalla det).

Jag ser på sista bilden att hon har en lite insjunken mankam precis framför manken. Det kan vara en indikation på att hon behöver lite mera proteiner.

mvh Eva

Jag ser på sista bilden att hon har en lite insjunken mankam precis framför manken. Det kan vara en indikation på att hon behöver lite mera proteiner.

mvh Eva

Hej Eva...
Är lite konfunderad:confused: , då jag aldrig hört talas om att det skulle synas på mankammen, om "proteinbrist"...
Men berätta gärna mer....

Har kollat igenom alla bilder 3år tb och vad jag ser så har hon haft det så hela tiden, mer el mindre...
Här är hon knappt 2år, hos uppfödaren, med fri tillgång på ensilage:
paintkors.jpg

Vad jag kan se, så har hon det så där oxå...
Nu (i vinter/vår) har hon fått väl uträknad foderstat...dock vill hon inte ha så mkt hö (hög näringsvärde) nu, när vi har mkt fina beten redan...
Svårt o räkna ut en foderstat när de går på bete...
Du kanske har rätt.....kanske har jag lärt mig nåt nytt ännu en dag:idea:

Är det ingen mer som har :idea: ?

För ngt år sedan tappade min häst ganska mycke man nere vid mankammen, bara man tog i manen fick man tussar i handen. Pratade med veterinären, kommer inte ihåg riktigt va hon trodde de var, men fick rekommendationen att tvätta manen med utspädd jodopax ett par gånger o de funkade. Kanske kan vara värt o prova?

Mmm, det där lät konstigt, med jodopax, synd att du inte kommer ihåg varför...men kanske värt o prova...man får ju iaf vit man av det, har jag hört;)
Dock tappar inte min "tussar", utan precis som vi människor, massor av enstaka hår...
Min långhåriga dotter tappar så oxå....
Så...det kanske är jag som överdriver:crazy:
Slutar väll när pälsfällningen är över....hoppas:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka