Hjälp i foderdjungeln

Killaloe

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med foder till hunden, det vi har nu är ok men jag funderar på om det kan bli bättre. Just nu äter han, en Goldenkille på snart 6 år som är kastrerad och väldigt matglad, Specific Dog Allergy Management Plus CΩD-HY.

Han är konstaterat damm och kvalsterallergiker, men reagerar troligtvis även på kyckling i vanligt torrfoder som inte är hydroliserat - det han får nu är som sagt det enda vi hittills hittat som fungerar okej. Det räcker tyvärr inte med allergin utan han har även artros i armbågarna som han har ont av till och från.

Eftersom jag läst att många här på forumet har hittat andra alternativ, t.ex färskfoder och sett förbättringar så funderar jag på om det kanske är värt att försöka. Jag gillar liksom inte riktigt att det bara är ok och att vi hela tiden behöver vara redo med en kortisonkur för att hålla klådan på en rimlig nivå.

Nu gillar jag min veterinär och tycker att kliniken är bra, men att prata om alternativa foder med dem brukar inte gå så bra så därför vänder jag mig helt enkelt hit. Vad ska jag göra med hans foder? Ska jag byta till färskfoder? I så fall vad? Jag har kollat lite på bravo lamm, men jag känner mig så himla osäker. Eller ska jag nöja mig med ett foder som är ok?

Sv: Hjälp i foderdjungeln

Jag vågar inte ge några råd alls, då jag satt i precis samma sits som du med min förra hund som också hade kvalster och dammallergi. Tyvärr hittade jag inte ens något som var ok, utan hon fick avsluta sitt liv alldeles för tidigt. Jag försökte med en massa foder med olika ämnen i som skulle ge bättre resultat, men inget hjälpte för oss. Det betyder ju dock inte att det inte kan hjälpa för din hund :)

Utan att råda dig, då jag inte har kunskapen, så hade jag nog prövat ett färskfoder iallafall. Många här inne har ju skrivit att deras hundar både ser ut ( päls och hull) och mår bättre på färskfoder. Det skulle ju vara jättetråkigt om din hund blev sämre på det, men man vet ju aldrig om det är just det som han blir bättre på heller. Funkar det inte, så kan du ju alltid gå tillbaka till det han äter idag och funkar okej på. Kortisonet är ett sattyg, men en kur mer eller mindre om han skulle bli sämre, så hade jag sett det som värt att testa om han kunde bli fri istället.

Vad du kan göra är att först och främst köpa hem lite kött av olika slag. Köp lite lamm, köp lite nötkött osv och testa om det verkar fungera ok att ge det. Kolla sedan vilka färskfoder det finns som innehåller det som din hund klarar av.

Och nej, man ska inte nöja sig med ett foder som är "ok" om man inte testat verkligen allt(!) ;) Hade jag gjort det så hade jag aldrig barfat idag och hjälp vad mycket jag hade missat då.

I allt torrfoder kan det finnas damm o kvalster. Kanske även i det du ger idag. Har du tänkt på om klådan kommer t ex när du öppnar en ny säck eller när du tar av det allra sista?

Jag var inne o kollade o ditt foder innehåller hydroliserad lax bl a. Tyvärr så anger man inte vad det mer innehåller. Har vetten någon broschyr med vilka övriga ingredienser som ingår? Det hade varit intressant att veta om t ex majs ingår. Det kan ibland finnas mögelsporer i majs och det kan ge vissa hundar klåda.

Det finns ett torrforder som heter Kingsmoor, en serie som heter Pure. Det står att det är allergivänligt och det finns med olika proteinkällor. Fiskfodret innehåller enbart fisk, lammfodret innehåller lamm + fisk. Kolla på det och jämför vad "ditt" foder innehåller. Detta fodret ska vara så "rent" det går att få ett vanligt foder. De brukar skicka provpåsar om man ber om det.

Annars prova att göra som Red Chili säger, testa med olika kött och fisksorter. Det är många hundar som inte klarar kyckling. Så har jag en hund som klarar äta lax i alla former, men inte i foder. När du gör detta testet bör du ge det som foder, inte enbart smakbitar. Kolla sedan även ingredienserna i olika sorters färskfoder och jämför med det foder han får idag. Det gäller att se upp när man byter foder av den anledning du gör. Så man inte går ur askan i elden. Det var någon som för ett tag sen skulle byta från kyckling till lamm som proteinkälla, såg inte upp med att det nya fodret hette lamm o ris men innehöll bara 5% lamm resten var kyckling. Det blev helt galet.

Jag vågar inte ge några råd alls, då jag satt i precis samma sits som du med min förra hund som också hade kvalster och dammallergi. Tyvärr hittade jag inte ens något som var ok, utan hon fick avsluta sitt liv alldeles för tidigt. Jag försökte med en massa foder med olika ämnen i som skulle ge bättre resultat, men inget hjälpte för oss. Det betyder ju dock inte att det inte kan hjälpa för din hund :)

Utan att råda dig, då jag inte har kunskapen, så hade jag nog prövat ett färskfoder iallafall. Många här inne har ju skrivit att deras hundar både ser ut ( päls och hull) och mår bättre på färskfoder. Det skulle ju vara jättetråkigt om din hund blev sämre på det, men man vet ju aldrig om det är just det som han blir bättre på heller. Funkar det inte, så kan du ju alltid gå tillbaka till det han äter idag och funkar okej på. Kortisonet är ett sattyg, men en kur mer eller mindre om han skulle bli sämre, så hade jag sett det som värt att testa om han kunde bli fri istället.

Vad tråkigt att höra om din hund, jag beklagar verkligen. Det är så himla jobbigt/tråkigt/sorgligt med allergiska hundar som inte går att hjälpa :(

Men visst är det sant som du säger att en kur mer eller mindre inte skulle göra så stor skillnad (trots att jag ju såklart undviker det in i det längsta, så behöver han ändå kortisonkurer när det är som värst så det kommer jag ju inte ifrån om jag fortsätter med fodret jag har nu)

Vad du kan göra är att först och främst köpa hem lite kött av olika slag. Köp lite lamm, köp lite nötkött osv och testa om det verkar fungera ok att ge det. Kolla sedan vilka färskfoder det finns som innehåller det som din hund klarar av.

Och nej, man ska inte nöja sig med ett foder som är "ok" om man inte testat verkligen allt(!) ;) Hade jag gjort det så hade jag aldrig barfat idag och hjälp vad mycket jag hade missat då.

Ska jag ge enbart kött som foder då under en period? Alltså bara lamm en period osv? Och hur länge då? Riskerar jag inte att skapa någon form av brist på vitaminer/mineraler om jag bara ger en typ av kött? (många frågor, men jag har verkligen inte bra koll på det här med färskfoder/BARF)

I allt torrfoder kan det finnas damm o kvalster. Kanske även i det du ger idag. Har du tänkt på om klådan kommer t ex när du öppnar en ny säck eller när du tar av det allra sista?

Jag var inne o kollade o ditt foder innehåller hydroliserad lax bl a. Tyvärr så anger man inte vad det mer innehåller. Har vetten någon broschyr med vilka övriga ingredienser som ingår? Det hade varit intressant att veta om t ex majs ingår. Det kan ibland finnas mögelsporer i majs och det kan ge vissa hundar klåda.

Det finns ett torrforder som heter Kingsmoor, en serie som heter Pure. Det står att det är allergivänligt och det finns med olika proteinkällor. Fiskfodret innehåller enbart fisk, lammfodret innehåller lamm + fisk. Kolla på det och jämför vad "ditt" foder innehåller. Detta fodret ska vara så "rent" det går att få ett vanligt foder. De brukar skicka provpåsar om man ber om det.

Annars prova att göra som Red Chili säger, testa med olika kött och fisksorter. Det är många hundar som inte klarar kyckling. Så har jag en hund som klarar äta lax i alla former, men inte i foder. När du gör detta testet bör du ge det som foder, inte enbart smakbitar. Kolla sedan även ingredienserna i olika sorters färskfoder och jämför med det foder han får idag. Det gäller att se upp när man byter foder av den anledning du gör. Så man inte går ur askan i elden. Det var någon som för ett tag sen skulle byta från kyckling till lamm som proteinkälla, såg inte upp med att det nya fodret hette lamm o ris men innehöll bara 5% lamm resten var kyckling. Det blev helt galet.

Jag tycker att han är absolut sämst när vi närmar oss botten på säcken, men jag tycker att han blir lite hjälpt av att jag fryser fodret innan han får det. Vet inte om det mest är inbillning, men jag tycker att det känns mindre dammigt när jag gör det.

Fodret innehåller ingen majs vad jag kan se utan har följande innehållsförteckning:
Ris, risprotein, hydrolyserat laxprotein, fiskolja, cellulosapulver, mineraler, solrosolja, vitaminer och spårämnen, gurkörtsolja, psyllium husk.

Jag ska definitivt titta på Kingsmoore och se om det kan vara ett alternativ, tack så jättemycket för förslaget. Och tack för varningen om att dubbelkolla innehållsförteckningen. Det blir ju verkligen helt galet om fodret heter något men inte innehåller det en tror.

Om du köper nytt torrfoder, se till att vara väldigt noga med hur du har säcken. Lägg den i en tätslutande låda eller tunna, och vik ihop påsen ordentligt. Ha även en mindre, stängd låda där du har mat för några dagar så slipper du öppna säcken lika ofta! Skölj även ur skålarna och låt dom stå uppochner på dagen så det inte samlas massa där i.

Men, vore det min hund hade jag absolut testat bravo lamm eller vilt, med eller utan vom beroende på hur lättfödd han är.

Frys torrfodret så dör kvalstren. Du kan också pröva färskfoder.. Har du fått något kosttillskott rekommenderat för lederna?

Om du köper nytt torrfoder, se till att vara väldigt noga med hur du har säcken. Lägg den i en tätslutande låda eller tunna, och vik ihop påsen ordentligt. Ha även en mindre, stängd låda där du har mat för några dagar så slipper du öppna säcken lika ofta! Skölj även ur skålarna och låt dom stå uppochner på dagen så det inte samlas massa där i.

Men, vore det min hund hade jag absolut testat bravo lamm eller vilt, med eller utan vom beroende på hur lättfödd han är.

Tack för tipsen!

Det lutar mer och mer åt att iaf prova färskfoder. Nu är han väldigt lättfödd (det räcker med att han tittar på mat för att bli tjock :D), så är det utan vom som gäller då?

Frys torrfodret så dör kvalstren. Du kan också pröva färskfoder.. Har du fått något kosttillskott rekommenderat för lederna?

Han äter aktiv hund för lederna och jag fryser redan fodret, men det känns inte som att det hjälper tillräckligt mycket (tyvärr)

Kvalstren dör ja, men inte avföringen som är det som hunden reagerar mot.

Jag bytte bort torrfodret helt då min diagnosticerades med kvalsterallergi.

Kvalster dör inte av nedfrysning. De går bara i dvala.

Ts: Fortsätt med fodret du ger nu och prova samtidigt kött från olika djur. Prova under minst två veckor (om hunden inte börjar klia innan såklart), och verkar hunden må bra av den sorten så kan du fortsätta med att testa nästa köttsort. När du vet vad du kan ge och inte ge så kan du leta efter ett foder som bara innehåller sånt som din hund tål :)

Om jag inte minns helt fel så är det dom varianterna med vom som är smalare. Men samtidigt har dom nog bara nötvom, så då blir det ju fler olika animaler om du väljer den. Sök på Bravo Djurfoder så får du upp hemsidan, dom har bra innehållsförteckningar där :)

Kom precis på en sak eftersom du säger att han blir sämre i slutet av en säck. Har du provat att ha fodret i fodertunna? Om man häller upp hela säcken i tunnan direkt du öppnar den och så har en mindre burk som fylls på cirka en gång per vecka, båda med tätslutande lock. Båda diskas innan man häller i ny omgång foder/fodersäck. Det kan bara tillkomma ytterst lite damm o kvalster i så fall. Kan vara värt att testa detta innan du provar att byta foder. Försök förvara fodertunnan så svalt som möjligt.

Det kan säkert stämma att fodret kan upplevas mindre dammigt efter ett besök i frysen. Fodret blir litelite fuktigare och det gör att dammet binds fast i fodret, men finns där ändå. Kvalster dör som sagt inte i frysen, men samma som damm de binds fast i fodret av fukten.

Kvalster dör inte av nedfrysning. De går bara i dvala.

Ts: Fortsätt med fodret du ger nu och prova samtidigt kött från olika djur. Prova under minst två veckor (om hunden inte börjar klia innan såklart), och verkar hunden må bra av den sorten så kan du fortsätta med att testa nästa köttsort. När du vet vad du kan ge och inte ge så kan du leta efter ett foder som bara innehåller sånt som din hund tål :)
Ett litet tillägg bara :)
Om hunden reagerar på något så vänta med att testa nästa sort tills den reaktionen lagt sig.
Och att det är en hel del hundar som tål kycklingen rå men inte när den är i torrfodret, troligtvis uppvärmningen som förändrar proteinet på något sätt.

/Camilla

Tack så jättemycket för alla tips och råd angående foder/kvalster osv! Det har gjort mig betydligt klokare och har gjort det något enklare att förhoppningsvis hitta rätt i foderdjungeln.

Han har fått rå kyckling i perioder och det vet jag att han inte tål särskilt bra (den reaktionen låter inte vänta på sig särskilt länge). Tyvärr, för det hade nog underlättat en hel del. Men jag tänker att jag provar med något baserat på lamm till en början för det har han inte reagerat på hittills, så får vi se hur det blir när han får äta större mängd av det.

Angående det torrfodret han äter nu så har jag själva säcken i vårt förråd och tar in i en plastburk med lock (som då får bo i frysen, men det verkar ju egentligen inte göra någon större skillnad om det är så att kvalstren inte försvinner). Så jag har inte tänkt på att ha en fodertunna, men det är ju också himla smart. Jag får fundera lite till och se vad jag tror blir bäst eftersom jag oavsett måste göra på något sätt när jag ska fylla på med ny mat.

Men återigen, tusen tack för inputen! Det har varit guld värt! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 027
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 883
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18