Hjälp hon löper!! (idiotförklara mig inte)

Emmahpemma

Trådstartare
jahapp....nu löper min schäfertik...
Det är första gången hon löper i min ägo,(hon fyller två år om 10dagar)...
vad gör man nu då? :confused: :crazy: :D
aktar henne från hanar, håller henne under strikt uppsikt såklart, men är det något annat att tänka på?

såna "tikskydd" funkar dom?

hon hade nyss löpt när jag fick henne (i början på maj) är det normalt att hon löper nu? jag trodde att dom löper två ggr/år alltså med ca 6mån mellanrum....

hon har delat bostad med en dalmatinerkille fram till igårmorse, och dom har sovit ute i stallet (pga att det varit ovälkommna gäster i stallet)...finns det risk för att hon är parad? Hon har börjat blöda inatt.....

/Emmah som lever efter mottot; frågar man inte dumma frågor så får man aldrig veta svaret! :D

Sv: Hjälp hon löper!! (idiotförklara mig inte)

löpen behöver inte alls vara med exakt 6 mån mellanrum. vissa hundar har 7 mån, andra har kortare mellan löpen på sommaren och längre på vintern. ytterligare andra pressar in hela tre löp per år. min har också haft ett löp som blev tre mån försenat utan att det berodde på något särskilt.

jag tippar på att hanhunden inte var ett dugg intresserad? det är först efter några dagar, när blodet blir tunnare och ljusare som man ska vara riktigt försiktig.

annars är det inte mycket man behöver tänka på. hålla lite extra koll, och om du använder tikskydd, byt inlägg ofta och tvätta tikskyddet regelbundet.

nä, han var väl inte så värst intresserad, kanske att han sniffade henne i baken en extra gång, men inte mer....det fanns en annan tik på gården som var i höglöpen...så hon var intressantare :D

tack för svaren! :banana:

Dom löper ju i tre veckor (ungefär, eller min gör iallafall :confused: )
Den andra veckan är höglöpningsveckan, då är det ajjabajja och akta från andra hanhundar!! (Om du inte vill ha valpar förståss :angel: )
Oftast låter honorna inte andra hanhundar komma nära, förutom den veckan. (har varit med om undantag), så du behöver nog inte vara orolig att hon är med valpar :)

Jag tycker att tikskydden funkar, men min har det bara när jag inte är hemma och sådär, annars är det mest gamla lakan över saker man inte vill skita ner :)

Nja, det där är olika med olika hundar. En del har höglöp tidigt och en del 15 och uppåt, så det gäller allt att passa sin hund under hela löpet :-)

När tiken kommer i höglöp så blir vulvan stor och mjuk. Det möjligör en parning att hon är mjuk där bak. Håll koll där så är det lättare att veta när just sin egen tik går i höglöp. Det är inte säkert att du under första löpet lyckas lista ut hur det ska se ut och kännas, men efter ett par löp när du känner tikens löp bättre så kommer du att veta mer precis när du ska passa henne extra.

När min första hund löpte de första åren så hade jag henne alltid kopplad genom hela löpet. Nu är hon betydligt äldre och hon hade knappt ens koppel på sig de dagarna i år :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka