hjälp höanalys. hö till åring

L

loowe

hej.
har fått analys på vårat hö nu:

Per kg foder:
torrsubstans: 88.8 %
Omsättningsbar energi NIR för häst: 8.0 mj
råprotein: 82.6 gr
NDF: 541.7 gr
Aska: 46.6 gr

Kan någon förklara vad allt detta betyder. ts, råprotein förstår jag ju. men resten?
Är detta tillräckligt till en 1 åring + mineraler och vitaminer så klart?

Har tidigare gett honom sojamjöl pga dåligt med protein i foder och att han inte musklas som dom andra unghästarna han gick med gjorde. han är väldigt rund om magen men han är så smal om resten av kroppen. men ja antar att jag inte behöver ge honom sojamjöl med detta hö.?

Sv: hjälp höanalys. hö till åring

Kvoten i ditt hö blir inte tillräckligt bra för en ettåring, du behöver lägga till protein och kanske energi också, ifall hästen inte orkar äta tillräckligt många kilo! På din beskrivning verkar den ju ha brist på både protein och energi!

Tvärtom, det var ju väldigt bra proteinvärde. Energin är väl alldeles tillräcklig.

så det räcker med bara höet och vitaminer och mineraler?
dom som jag köpte höet av sa att det var jätte bra unghäst hö. men ville dubbelkolla. vill ju att han får i sig tillräckligt med protein då han verkar ha haft brist på det tidigare.

skulle behöva veta vad smältbart råproteinet(smrp) ligger på gör att kunna veta om det är bra eller ej då hästen inte kan tillgodose allt råprotein

Om råproteinet är 82,6, blir smb rp ca 51.
51/8 = 6,375
Kvoten till en häst på 1,5 år bör vara minst 6,5 och eftersom hästen ser ut som den gör ska man nog ligga över 7 i kvot.

*trådkap - ursäkta*

Mitt hö har en smrp/MJ kvot på 6,3. Alldeles för lite till ett föl efter avvänjning. Vad jag förstått ska kvoten ligga på ungefär 8,5 för ett föl på 6-12 månader.

Hur höjer jag enklast/bäst kvoten? Känns inte som om jag vill ge soja till ett föl. Eller spelar det ingen roll? Funderar på att ersätta ett par kilo av höet med lucernhack. Då får jag ihop en kvot på ca 7,6. Så det räcker ju inte. Vad mer göra?

En annan fråga - när man räknar på foderstater på föl/unghästar - ska man då räkna på den förväntade vuxenvikten?

Kvarnbys lucernpellets har 150smrp/kg foder, Dodson & horrells Alfalfa har 150g smrp/kg foder. Man ska inte se sig blind på alla kvoter utan mer ha det som ett riktvärde, jag hade försökt fodra upp med något av detta lucernpreparaten, alltså något med mkt smrp i. Vad ligger mj och smrp i hösilaget på?

Jordgubben - mitt HÖ har smrp 56,8 och MJ 9,2 dvs. en kvot på ~6,2 inte 6,3 som jag skrev ovan. Helt "perfekt" till våra "normalkrävande" ridhästar alltså - dock inte till 6-månaders föl.

De foder som du föreslår skiljer sig inte så mkt i smrp från Kraffts lucern. Dessutom har jag svårt att få tag på dessa. Fler förslag?

Skriv in MJ och det smältbara råproteinet (samt mineraler om du hade det i din analys) i ett foderstatsprogram, tex hippocampus så får du ett hum om vad som saknas.
En åring har en viss begräsning i hur mycket de kan äta på ett dygn, så det kan behövas nåt (troligen) proteintillskott, som tex soja efterssom lusern i nån väsentlig mängd kan vara svårt att få i en ung häst.
"Rund om magen men smal resten av kroppen" som du skriver, låter som proteinbrist; då blir de lite afrikabarn-runda om magen. Ev. brist på MJ också.

Kvarnby levererar hem till stallet direkt om du köper tillräckligt mycket!

Mitt sjumånaders föl som inte är avvand, äter 1,5 kg lucernpellets i sin fölkrubba + av mammans kraftfoder och grovfoder!

Senast ändrad:

45g smrp är rätt mkt skillnad faktiskt;) Låt säg att du ger 2kg pellets/strå då är du helt plötsligt uppe i 300gram, enbart på kraftfoder. med Kraffts lucern endast 210g, lägg därtill grovfodret och det börjar likna något :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 585
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 246
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka