HJÄLP, hingstval till sto som har allt...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tuttiboo
  • Startdatum Startdatum
T

tuttiboo

Har sto på utbildning, där jag har möjlighet att "låna magen", men mitt problem är att hon har en såpass fulltständig stam så jag har svårt att hitta rätt hingst till henne.

Hon är e. Cardento- Cortez- Nimmerdoor och jag vill inte ha vare sej mer Cortez eller Cardentoblod.

Har funderat på Irco Mena eller Heartbeat, men tänte att jag ev kunde få nåt råd här, då jag egentligen inte är nån storhästfantast, utan mest håller på med ponnyer.

tacksam för svar//Tuttiboo
Länk raderad av moderator, under nyheter finns liten hoppsnutt på stoet.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP, hingstval till sto som har allt...

Det var ju ett sant nöje att låna ett sto med sådan stam ;)

Kanske skulle du ta en funderare över Empire, iofs så kommer du ju få Nimmerdor igen genom Emilions far Wellington men detta hamnar ju ganska långt bak...

Han kommer ju tävlas en hel del framöver och det tycker jag personligen är roligt att ha en tävlande pappa till blivande fölis :)

Tack för svaret. Har tittat lite på hingstarna Diamant de Revel och Heatbeat, även haft en fundering på Irco Mena, men vet inte om han har så god dräktighet eller kanske rent av är lite omodern till ett sånt här sto. Någon som har nån åsikt?

Irco Mena är nog det bästa du kan använda i fryst väg. an har någon slags super sperma som får allt dräktigt enligt min seminveterinär. H*n vill helst inte seminera men nåt annat än IM.

Så bra kvalité behöver u inte oroa dig för på honom, då är det snarare så att han kan kännas omodern du ska tänka på.

IM kan lämna lite ojämnt i storlek, i mitt tycke oftast åt det mindre hållet. I Övrigt så brukar de vara genomtrevliga.

Heartbeat lämnar bättre storlek och är ju betydligt mer modern och lite i ropet just nu.

OK,då är jag inte helt galet ute med att få i lite Irco Marco blod i stammen då, eller ?

Personligen tycker jag att det är bra med gammal, beprövad hingst på ungt sto och IM har ju blivit bra på allt han betäckt, även om en del blivit små.

IM har jag ridit ocg tävlat några avkommor efter och som ni har sakt varierar de i storlek. Hur stor är stoet?

Mitt gamla tävlingsto fick förra året ett hingstföl e. Heartbeat, jätte snygg och rör sig bra. Gillar Heartbeat och tycker det är en spänande hingst. Dock har han ju också Nimmerdor blod men det blir ju inte nära i den kombinationen.

Trevlig stam!:)

Jag har också en Cardento i avel. -07 använde vi Contendro 1, tyvärr kastade hon av oklar anledning i 8 månaden. Förra året valde vi Heartbeat, tycker om hans mentalitet, stam och verkar ha mkt scoop, fölar om en månad. I år ska vi försöka igen med Contendro efter sett Common Sense (Contendro-Cardento) som flyinge har, tycker om hans lätthet och att han ser ut som "en tjejhäst". Jag försöker välja hingst som är lätt, elegant, har bra hals och som naturligtvis har mkt scoop. Många Cardentoavkommer är ju lite "fula" att se på men hoppar ju bevisligen bra, ofta lite tråkiga halsar och något tunga. Cardento verkar dessutom typa ganska bra även i andra led. Vet att det finns en här på buke som använt Camaro M med bra resultat till Cardento.
Careful har många rekommenderat till mitt sto, blir lite mkt Cor de la bryere i ditt fall kanske.
Empire kanske? Eller Tornesch? Irco Mena kan du ju få genom Dirco, har haft en jättefin avkomma efter honom (ue Nocturne) och han står med på listan över framtida hingstar att ev använda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka